دیده‌بان بورس دو‌شنبه (2 اسفند)

12:24 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دو‌شنبه (2 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

بازگشایی‌ها: در معاملات این روزهای بازار سهام، بازگشایی نمادها پس از تعدیل‌های سود در بودجه‌های 96 مهم‌ترین نکته‌ای است که فعالان بازار به آن توجه می‌کنند. بیش از 100 شرکت در معاملات دیروز متوقف بودند که بازگشایی آنها می‌تواند مجددا حجم معاملات بورس تهران را افزایش دهد.

فشارهای فروش: با وجود اقبال از گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده، فشار فروش و نیاز به نقدینگی سهامداران به وضوح در آخرین ماه سال مشاهده می‌شود. فروش سنگین عمده سهامداران درصدی در نماد «اپرداز» در معاملات دیروز، نمونه‌ای از این آمادگی برای فروش است. بنابراین، خریداران باید نگاه بلندمدت‌تری هنگام خریدهای خود داشته باشند.

بازارهای جهانی بدون آمریکا: امروز بازارهای آمریکا تعطیل هستند (روز رئیس جمهور)، بنابراین تعیین قیمت‌ها در بازارهای آسیا و اروپا انجام می‌شود. احتمال دارد تعطیلی بازار آمریکا، نوسان قیمت‌ها را محدود کند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. اثر بودجه‌های 96 بر بازار سهام

با توجه به تعدیل‌های سودآوری برای سال آینده شرکت‌ها، حدود 1900 میلیارد تومان به مجموع سودآوری شرکت‌ها اضافه شده است. امری که نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار سهام را به عدد 7 نزدیک کرده است. این موضوع گرچه می‌تواند به جذابیت بازار سهام کمک کند، اما هنوز رقم مزبور در مقایسه با بازارهای کم‌ریسک بالا بوده و تا حدودی مانع از ورود پرشتاب نقدینگی به بورس تهران می‌شود. «دنیای بورس» تغییرات در سودآوری انتظاری 237 شرکت سهامی را بررسی کرده است.

2. رشد کالاها با اختلالات عرضه

امروز در حالی بازارهای جهانی معاملات هفتگی خود را آغاز کردند که سیگنال‌های کمبود عرضه موجب رشد قیمت زغال سنگ، فولاد، مس و سرب شد. در مهم‌ترین رویدادها، چین در راستای دستور اخیر شورای امنیت مبنی بر ممنوعیت واردات زغال سنگ از کره شمالی، 40 درصد واردات خود از این کشور را کاهش خواهد داد. این امر موجب رشد قیمت زغال سنگ و فولاد در معاملات امروز شد. همچنین قرار است سه‌شنبه، تولیدکنندگان زغال سنگ چین برای کاهش مجدد تعداد روزهای کاری معادن زغال سنگ جلسه داشته باشند. در سمت دیگر، اعتصاب کارگران معدن اسکوندیدای شیلی ادامه یافت و به نظر می‌رسد هنوز اختلافات زیادی میان کارگران و شرکت BHP باقی مانده که تداوم اعتصاب را محتمل نشان می‌دهد. این موضوع باعث رشد مجدد قیمت مس تا نزدیکی سطح 6000 دلاری شد. سرب نیز دیگر فلزی بود که امروز مثبت معامله می‌شد؛ تشدید وضعیت کمبود عرضه در این بازار در سال 2016 یکی از دلایل این رشد قیمتی بود.

3. بوی احتیاط در گزارش متانولی‌ها

شرکت‌های متانول‌ساز بازار سهام «شفن»، «شخارک» و «زاگرس» هستند که با وجود قرار داشتن قیمت فعلی متانول در قیمت‌های بالای 380 دلار، بودجه خود را میانگین روی متانول 300 دلاری و با دلار حدود 3800 تومان در نظر گرفته‌اند. هرچند افت قیمت متانول دور از انتظار نیست، اما انتظار می‌رود میانگین بالاتر برای سال جاری از قیمت متانول داشته باشیم. امری که تاکید می‌کند بودجه این شرکت‌ها محتاطانه در نظر گرفته شده است. «دنیای بورس» امکان تعدیل مثبت مجدد این شرکت‌ها را بر اساس مفروضات منطقی نرخ دلار و متانول بررسی کرده است.

4. پاسخ به شایعه افزایش نرخ سیمان

بحث افزایش نرخ سیمان مدتی است که مجددا میان برخی فعالان بازار سهام مطرح شده است. شرکت‌های سیمانی در سال جاری با کنترل عرضه توانسته بودند بخشی از تخفیف‌های شدید در فروش را حذف کنند که به نوعی رشد قیمت‌های فروش را نسبت به ابتدای سال رقم زد. در این میان، زمزمه افزایش مجدد نرخ سیمان به گوش می‌رسد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با «دنیای بورس» می‌گوید قرار است تا پایان سال طی جلسه‌ای افزایش نرخ سیمان را انجام دهیم، اما این افزایش قیمت چندان شدید نبوده و در حدی است که شرکت‌ها از ورطه ورشکستگی نجات پیدا کنند.

5. وجه مثبت تعدیل منفی «خودرو»

شرکت ایران خودرو گزارش مالی سال آینده خود را با 15 درصد نسبت به سال 95 کاهش داده است. مشابه عمده خودروسازان، ایران خودرو نیز به شدت از هزینه‌های مالی متاثر است. به طوری که سود عملیاتی هر سهم که 98 تومان برآورد می‌شود، به دلیل هزینه‌های مالی بسیار بالا به 10 تومان سود خالص هر سهم کاهش یافته است. با این حال، امید به بهبود وضعیت مالی این شرکت و مفروضات عموما بدبینانه در صورت‌های مالی، می‌توان به آینده این شرکت امیدوار بود.  

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

شرایط واگذاری «ونیکی» از سوی «وتجارت»

دور و نزدیک «فملی» از زبان مدیرعامل

فسخ معامله سنگ آهن مرکزی با «فخوز»

«کنیلو» از لیست شرکت‌های بورسی حذف می‌شود؟

نامه مدیر عامل «وبصادر» به سهامداران

جا ماندن «فولاژ» از هدف صادراتی