طلب 165 هزار میلیارد تومانی صندوق‌ها از دولت

12:16 - 1400/01/25
دارایی‌هایی صندوق‌های بازنشستگی کشور  250 هزار میلیارد تومان است که 165 هزار میلیارد تومان آن را طلب صندوق‌ها از دولت شامل می‌شود.

فارس: معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در کشور 18 صندوق بازنشستگی وجود دارد، گفت: از این تعداد 4 صندوق شامل تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری، فولاد و روستائیان و عشایر هستند که بخش قابل توجهی از بازارهایی مالی کشور را در اختیار خود دارند. وی با اشاره به درصد مالکیت صنایع مختلف در پورتفوی صندوق‌های بازنشستگی گفت: در بخش «سیمان»؛ 33 درصد، «فولاد»؛ 33 درصد، «بازار سنگ آهن»؛ 23 درصد، «پتروشیمی»؛ 10 درصد و «دارویی و گردشگری»؛ 40 درصد بازار را در اختیار خود دارند. همچنین شرکت‌های «کشتیرانی»، «ملی نفتکش ایران» و «آسمان» و «حمل و نقل رجاء» از دیگر دارایی‌های صندوق‌ها هستند.

165 هزار میلیارد تومان مطالبات صندوق‌ها

حجت‌اله میرزایی با اشاره به میزان مطالبات صندوق‌های بازنشستگی از دولت می‌گوید: در مجموع نیز 250 هزار میلیارد تومان دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی در کشور است که 165 هزار میلیارد تومان آن را طلب صندوق‌ها از دولت شامل می‌شود که اگر این میزان به پرتفوی موجود اضافه شود امکان افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدزایی نسبت به گذشته وجود دارد. این در حالی است که سال گذشته به 2 دلیل سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های بازنشستگی کاهش یافته‌ است؛ اول اینکه، سهم دولت که شامل 3 درصد بوده، پرداخت نشده است و از طرفی وجود مصوبه‌های متعدد در حوزه صندوق‌های بازنشستگی، تعهدات آنان را در حوزه بهداشت و درمان و دیگر مخارج افزایش داده است.

سود پایین تامین اجتماعی

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود مبنی بر عملکرد صندوق‌های بازنشستگی و سودآوری بنگاه‌ها در پرداخت مصارف جاری آنان گفت: بخشی از هزینه‌های جاری توسط بنگاه‌های زیرمجموعه پرداخت می‌شود اما این سهم که از محل سود بنگاه‌ها حاصل می‌شد، کاهش یافته است. به گفته میرزایی بخشی از درآمدها باید صرف سرمایه‌گذاری و افزایش سودآوری بنگاه‌ها می‌شد، بنابراین در چنین شرایط اقتصادی که نابارور بود، فعالیت کردیم. وی با بیان اینکه صندوق تامین اجتماعی در سال 94 تنها 4 هزار میلیارد تومان سود داشته است، گفت: این میزان در مقایسه با کل دارایی‌ها نرخ بازدهی پایینی است که باید بیش از این‌ها باشد؛ این موضوع به دلیل زیان‌دهی بخش زیادی از دارایی‌های صندوق تأمین اجتماعی است و بخش دیگری به دلیل مکان‌یابی غلط و عدم وجود تناسب میان زنجیره ارزش صندوق با دارایی‌های آن است. «دنیای بورس» پیش از این در گزارشی از سهم بیش از 30 درصدی صندوق‌ها در بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي گفته بودند.