دیده‌بان بورس دو‌شنبه (18 بهمن)

12:10 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس دو‌شنبه (18 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

چشم به راه عرضه اولیه عجیب: ورود «برکت» به بورس تهران که عموما با اقبال سهامداران حقیقی مواجه شد و در رویدادی نادر با افت قیمتی در روز عرضه مواجه شد مساله‌ای است که قطعا در معاملات امروز نیز باید مد نظر فعالان بورسی قرار گیرد.

سیگنال‌هایی از ارز و سکه: دیروز نگرانی‌هایی از اقدامات ترامپ مجددا در بازار ارز مشاهده و موجب رشد نرخ دلار و قیمت سکه شد. باید دید این نگرانی‌ها می‌تواند اثر محسوسی بر نرخ دلار داشته باشد یا حمایت بانک‌ها مانع از سقف‌شکنی مجدد دلار خواهد شد.

بیم و امید بازارهای جهانی: افت قابل توجه قیمت جهانی کالاها در پایان معاملات هفته گذشته، بسیاری از سهامداران را نگران کرد. امروز اما، بازارها در شرایط متعادل‌تری معاملات خود را آغاز کرده‌اند که می‌تواند به تلطیف فضای منفی بورس کمک کند. در مهم‌ترین رویدادهای جهانی، امروز سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی اتحادیه اروپا می‌تواند اثرگذار باشد.

چتر محسوس حقوقی‌ها: در معاملات دیروز آنچه محسوس در عمده نمادها به چشم می‌خورد، حمایت سهامداران درصدی از سهام زیرمجموعه خود بود. رفتار سنتی نشان می‌دهد پس از روندهای نزولی که با افزایش خرید سهامداران حقوقی همراه است، روند ریزش قیمت‌ها تعدیل می‌شود. باید دید این بار نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. رفع شائبه نبود نقدینگی در بازار

10 درصد سهام گروه دارویی برکت روز گذشته به ارزش حدود 80 میلیارد تومان عرضه شد. به طوری که بیش از 40 درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. دو نکته جالب این عرضه، خرید 99/5 درصد این سهم توسط سهامداران حقیقی و همچنین افت قابل توجه قیمت آخرین معاملات نسبت به اولین قیمت عرضه بود. بنابراین، علاوه بر اینکه نوعی سنت‌شکنی در عرضه‌های اولیه رخ داد، این حجم از خرید که فشار زیادی بر سایر سهام وارد نکرد نشان می‌دهد نقدینگی کافی میان سرمایه‌گذاران وجود دارد و اگر جذابیتی در قیمت سهام ایجاد شود، بدون شک مشکل رشد بورس کمبود پول نخواهد بود.

2. آینده کالاها از چند مرجع

«دنیای بورس» پیش‌بینی قیمت‌های جهانی هفت کالای مختلف را از مراجع مختلفی (متال بولتن، بانک جهانی و کارشناسان رویترز) بررسی کرده است. برآیند این تحلیل‌ها نشان می‌دهد هرچند امید به بهبود قیمت جهانی کالاها در سال جاری نسبت به میانگین قیمت‌ها در سال 2016 وجود دارد، اما نرخ‌های کنونی بالا بوده و ناشی از بیش‌واکنشی بازارها به رویدادهای بنیادی است. امری که احتمال نوسانات قیمت‌ها در سال 2017 را افزایش می‌دهد.

3. نوسان عجیب در «کماسه»

شرکت تامین ماسه ریخته‌گری که مدت‌ها است با موجی از خریداران روند صعودی طی می‌کند، روز گذشته با ارائه یک شفاف‌سازی روند نزولی در پیش گرفت و به صف فروش نیز کشیده شد. اما در ادامه، بار دیگر خریداران به این نماد بازگشتند و صف فروش جای خود را به صف خرید داد. این نوسان 10 درصدی در یک روز همچنان بر موج‌سواری سهامداران در این نماد تاکید دارد.

4. راز خوش‌بینی مدیران شرکت به تحقق سود «غدیس»

«دنیای بورس» پیش از این به برخی نشانه‌ها از احتمال عدم تحقق سود پیش‌بینی شده شرکت پاکدیس اشاره کرده بود. ضعف فروش در دوران تقاضای فصلی (نیمه نخست سال) اصلی‌ترین دلیل این نگرانی‌ها بود، اما برخی مقامات این شرکت نسبت به تحقق سودآوری ابراز امیدواری کردند. بهبود ساختار بازاریابی و امکان افزایش حاشیه سود مهم‌ترین دلایلی است که این شرکت را نسبت به پوشش سود پیش‌بینی شده خوش‌بین کرده است.

5. صف سنگین در «خاور»

شرکت ایران خودرو دیزل که مشابه بسیاری از خودروسازان با هزینه‌های گزاف مالی مواجه است، همچنان در زیان سنگین به سر می‌برد. ضعف سودآوری در این شرکت گرچه کاملا ملموس است، اما در آخرین گزارش میان‌دوره‌ای با وجود تاکید سازمان بورس بر ابهامات، «خاور» پیش‌بینی خود را تعدیل منفی نداده است. این امر سبب شد تا روز گذشته، این سهم در محدوده مجاز منفی پنج درصدی بازگشایی شود و در ادامه صف سنگین فروش بیش از 180 میلیون سهمی را تجربه کند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

برنامه‌های سهامداری «وتوسم»

چرا «کیمیا» صف خرید شد؟

نوید بهبود سود «آپ» با عدم حذف ussd

قطع گاز به «شپدیس» رسید

زمان بازگشایی نماد بانک پارسیان

پاسخ دولت به عدم گزارش‌گری به موقع پالایشگاه‌ها