پیشنهادهای سه‌گانه فرابورس ایران

12:09 - 1400/01/25
«تشکیل مدیریت بدهی دولت( DMO)»، «راه‌اندازی عملیات بازار باز» و «در نظر گرفتن اوراق دولتی به عنوان سپرده نزد بانک‌ها» پیشنهادهای سه‌‌گانه فرابورس ایران در بهبود دورنمای بازار سرمایه در واکاوی مشکلات این بازار است. فرابورس ایران در پیشنهادهای خود روی ورود بانک مرکزی به بازار بازار تاکید کرده، این در حالی است که براساس بودجه سال 96 این ممنوعیت برداشته شده و بانک مرکزی توانایی اجرایی عملیات بازار باز را دارد.  

روند معاملات فرابورس

مدیر عامل فرابورس ایران، در نشست بررسی مشکلات بازار سرمایه ایران در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رشد 17 درصدی ارزش معاملات در بازار فرابورس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عنوان کرد: ارزش معاملات از 29 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 34 هزار میلیارد تومان رسیده است. بدین ترتیب ارزش حجم معاملات در بازار اول فرابورس در مدت مشابه در سال گذشته رشد 123 درصدی را تجربه کرده و به 2 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در بازار دوم فرابورس، ارزش معاملات از رشد 34 درصدی برخوردار بوده و به 7 هزار و 400 میلیارد تومان رسید. در بازار سوم فرابورس که عمدتا عرضه‌های بلوکی سازمان خصوصی سازی در آن انجام می‌شود داده‌های آماری عدم رشد را نشان می‌دهد. همچنین تا به حال 11 شرکت در SME پذیرش شده‌اند و 100 شرکت نیز درخواست داده‌اند که سهام خود را در بازار SME ارائه دهند، این در حالی است که ارزش بازار SME ها نیز معادل 3 هزار میلیارد تومان است.

پیشنهادهای هامونی

از نظر هامونی بهتر است در انتشار اوراق بدهی، «مدیریت بدهی دولت(DMO)» تشکیل شود و تنها همین مجموعه حق انتشار اوراق بدهی را داشته باشد. «راه اندازی عملیات بازار باز» دومین پیشنهاد هامونی بود، به گفته وی بانک مرکزی در دو سال گذشته براساس قوانین، در حوزه عملیات بازار باز با ممنوعیت‌هایی مواجه بود که براساس بودجه سال 96 این ممنوعیت برداشته شد و بانک مرکزی توانایی اجرایی عملیات بازار باز را دارد و تاکید فرابورس هم به ورود بانک مرکزی در این عملیات است. سومین پیشنهاد از منظر هامونی «در نظر گرفتن اوراق دولتی به عنوان سپرده نزد بانک‌ها» است؛ به طوریکه می‌توان علاوه بر سپرده‌های قانونی که بانک‌ها نزد بانک مرکزی می‌گذارند از اوراق دولتی نیز به عنوان سپرده استفاده کرد.