نحوه تسویه بدهی دولت با بانک‌های بورسی

12:04 - 1400/01/25
 سازمان برنامه و بودجه با مصوبه هیات وزیران اجازه یافت از محل مازاد ارزیابی دارایی‌های خارجی ایران نزد بانک مرکزی بخشی از بدهی‌های مسجل دولت به بانک‌های عامل را حداکثر تا سقف 146 هزار و 200 میلیارد ریال تسویه کند. بر اساس این مصوبه، 3 بانک بورسی «ملت»، «تجارت» و «صادرات» در مجموع 74 هزار و 200 میلیارد ریال نیز از مطالباتشان را از دولت دریافت می‌کنند.

سنا: رئیس جمهور تصویب نامه هیات وزیران را برای تسویه بخشی از بدهی‌های مسجل دولت به بانک‌های عامل ابلاغ کرد؛ به این ترتیب «بانک ملی»؛ 0.8 هزار میلیارد ریال، «سپه»؛ 7 هزار میلیارد ریال، «کشاورزی»؛ 58.6 هزار میلیارد ریال، «صنعت و معدن»؛ ۰.۴ هزار میلیارد ریال، «صادرات»؛ ۲۵ هزار میلیارد ریال، «تجارت»؛ ۳۲ هزار میلیارد ریال، «ملت»؛ ۱۷.۲ هزار میلیارد ریال، «رفاه کارگران»؛ ۵.۲ هزار میلیارد ریال از مطالبات خود را از دولت دریافت خواهند کرد. همچنین بانک «کشاورزی» بیشترین سهم و بانک «صنعت و معدن» کمترین سهم را در تسویه بدهی دولت به بانک‌ها دارند. بر اساس این مصوبه، بانک‌های «ملت»؛ 17.2هزار میلیارد ریال، «تجارت»؛ 32 هزار میلیارد ریال و «صادرات»؛ 25 هزار میلیارد ریال به عنوان 3 بانک بورسی در مجموع 74 هزار و 200 میلیارد ریال نیز از مطالباتشان را از دولت دریافت می‌کنند. 

هیات وزیران با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده است از محل ارزیابی مازاد دارایی‌های خارجی ایران نزد بانک مرکزی، بدهی‌های دولت به بانک‌های عامل را تا سقف ۱۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان تسویه کند.

نحوه تسویه بدهی دولت با بانک‌های بورسی 18