دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (29 دی)

11:51 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (29 دی)

تقویم آتی‌نگر

اهداف متفاوت حقوقی‌ها: در معاملات دیروز، سهامداران حقوقی با رویکردهای متفاوتی در معاملات حضور یافتند. امروز انتظار می‌رود فشار فروش حقوقی‌هایی که شناسایی سود کرده و نیاز به نقدینگی دارند بر بازار محسوس باشد. اما نباید از حمایت سهامداران درصدی از برخی نمادهای زیرمجموعه غافل شد که می‌تواند از فشار فروش سایر نمادها بکاهد.

توجه به ریسک بازار جهانی: ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نحوه اجرای توافق غافل‌گیرانه اوپک برای کاهش تولیدات و وضعیت اقتصادی چین مهم‌ترین ریسک‌های بازارهای جهانی هستند. اما در مهم‌ترین آنها، نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ باعث نوسان شدید قیمت‌های جهانی شده است. از آنجایی که بخش عمده‌ای از رشد ماه‌های اخیر قیمت جهانی فلزات با امید به وعده‌های نوسازی زیرساخت‌های ترامپ صورت گرفته، اکنون ریسک عدم اجرای این وعده‌ها در این بازارها وجود دارد. در کوتاه‌مدت نیز نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چین، تقاضا را محدود کرده است. بنابراین، رصد بازارهای جهانی و تصمیم‌گیری در گروه‌های کالایی بورس نیازمند تحلیل عمیق‌تر و شاید احتیاط بیشتری است.

ترافیک گزارش‌ها و مجامع: گزارش‌های فصل پاییز و مجامع شرکت‌ها با سال مالی منتهی به شهریور، امروز و فردا به اوج خود می‌رسد. امری که احتیاط بیشتر سهامداران را به همراه داشته و سرمایه‌گذاران باید با رصد دقیق صورت‌های مالی جدید، پورتفوی خود را اصلاح کنند.

رصد بازار ارز: بازار ارز روز گذشته، تحت تاثیر عوامل مختلف با افت قابل توجه نرخ دلار همراه بود. باید دید واگذاری سطح 3900 تومانی منجر به بازگشت سفته‌بازان به بازار می‌شود یا روند نزولی دلار که تهدیدی برای شرکت‌های صادراتی بورس است ادامه می‌یابد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. حقوقی‌های شاخص‌ساز

نکته مهم معاملات دیروز، خریدهای مصنوعی و ناگهانی سهامداران حقوقی در دقایق پایانی معاملات بود که توانست رشد شاخص بورس را رقم بزند. این رویکرد که بارها مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته، همچنان در بازار تکرار می‌شود و نتیجه آن جز افزایش بی‌اعتمادی و در نهایت ریزش بیشتر شاخص بورس و قیمت سهام نیست.

2. مثلث فشار بر دلار

دلار آمریکا نه تنها در بازار تهران، بلکه در بازارهای جهانی نیز با افت مواجه شد. در این میان، نقش سیاست‌گذاران بسیار پررنگ بود. در کشورمان مسجل شدن سیاست دولت مبنی بر کنترل نرخ ارز عامل اصلی فشار بر نرخ دلار بود. در بازارهای جهانی نیز، سخنان ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، عوامل اصلی کاهش شدید ارزش دلار بودند.

3. گزارش‌های مثبت سیمانی‌ها

در ترافیک گزارش‌های فصلی، شرکت‌های سیمانی گزارش‌های مطلوبی ارائه کردند. موضوعی که از حوالی ساعت 11 روز گذشته، موجب افزایش تقاضا در نمادهای این گروه شد. کارشناسان معتقدند این گزارش‌های مطلوب ناشی از افزایش نرخ‌ها و رعایت نظام سهمیه‌بندی شرکت‌های سیمانی است و نمی‌تواند اثر بلندمدتی بر سودآوری آنها به دلیل عدم توان این شرکت‌ها برای افزایش مقدار فروش داشته باشد.

4. سه مجمع مهم دیروز

روز گذشته، همچنین سه مجمع مهم برگزار شد که طی آن صندوق بازنشستگی کشوری (وصندوق) 24 تومان سود به ازای هر سهم در مجمع تقسیم کرد و از تغییر رویکرد خود برای حرکت به سمت صنعت انرژی سخن گفت. کابل البرز (بالبر) اما به دلیل زیان انباشته سودی تقسیم نکرد و همچنان درگیر هزینه‌های مالی بالا و مطالبات معوق است. سرمایه‌گذاری ساختمان ایران (وساخت) که در سال جاری زیان‌ده شده بود، از سود انباشته به ازای هر سهم 7 ریال میان سهامداران تقسیم کرد و رکود در بخش مسکن را دلیل این عملکرد ضعیف عنوان کرد.

5. گزیده گزارش‌های 9 ماهه

در ترافیک گزارش‌های فصلی، «دنیای بورس» بخشی از مهم‌ترین اطلاعیه‌های منتشرشده را مورد بررسی قرار داد. در این میان، «وصندوق»، «کگاز»، «فسرب»، «فملی» و «حسینا» مهم‌ترین آنها بودند که دو مورد آخر شانس بیشتری برای بهبود عملکرد تا پایان سال دارند.  

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

طرح جدید کنگره آمریکا برای ایران

سقوط قیمت فلزات پایه

احتمال افزایش صادرات با نفتکش‌های ایرانی

تورم بخش دوم فرمول خوراک گازی

راه‌اندازی خط تولید آریسان «خاور»

رشد «فنوال» و عرضه سهامدار عمده