بازی دو سر باخت لبنی‌ها

11:38 - 1400/01/25
خبرهای زیادی مبنی بر افزایش نرخ لبنیات و به خصوص کره در بازار شنیده می‌شود. به گزارش میدانی "ایسنا" کره 100 گرمی، 800 تومان و شیر یک لیتری 200-300 تومان در بازار گران شده است.

براساس گزارش‌های ماهانه شرکت‌های لبنیاتی بورسی نظیر پاک، پگاه و کالبر؛ قیمت فروش خام این محصولات در ماه‌های مهر،آبان و آذر با تغییرات اندکی همراه بوده است که به هیچ وجه توجیه کننده این رشد قیمت‌های واقعی نیستند. اما براساس اخبار موجود (دلایل متناقض رشد نرخ لبنیات) رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی، هزینه‌های افزایش یافته را ناشی از استفاده از ارز آزاد در واردات پاکت‌های بسته‌بندی و همچنین افزایش 16 درصدی تعرفه واردات این محصول می‌داند. با این اوصاف بهای تمام شده محصولات لبنی شرکت‌ها افزایش یافته است و دو سناریو پیش روی این شرکت‌هاست.

 

سناریوی اول: افزایش قیمت‌ها به میزان افزایش هزینه‌های جانبی همراه است. در این صورت با توجه به پر کشش بودن این محصولات در سبد مصرفی خانوار، افزایش نرخ این محصولات به کاهش خرید مردم منجر خواهد شد و فروش شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

 

سناریوی دوم: اگر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اجازه افزایش نرخ محصولات را به شرکت‌های لبنی ندهد، افزایش هزینه تمام شده محصولات با ثابت ماندن نرخ فروش آنها منجر به کاهش حاشیه سود و در نهایت سود نهایی شرکت‌های لبنی خواهد شد.

 

همانطور که ملاحظه می‌شود با فرض صحت ادعاهای مطرح شده توسط دبیر انجمن صنایع لبنی، در هر دو سناریو این شرکت‌های لبنی هستند که متضرر خواهند شد و باید دید که برای این معضل چه راهکاری در پیش است.