نحوه تامین مالی پالایشگاه دوم گاز بیدبلند تشریح شد

بسته پنج بانک برای طرح‌های نفتی

11:37 - 1400/01/25
دیرعامل بانک سپه از گشایش اعتبار یک میلیارد دلاری برای احداث پالایشگاه دوم گاز بید بلند خلیج‌فارس در بهبهان بزرگ‌ترین طرح سندیکایی نظام بانکی کشور خبر داد و گفت: با گذشت نزدیک به یک سال از اجرای برجام، زمینه برای انجام فعالیت‌های بزرگ ارزی در کشور فراهم شده است.

محمدکاظم چقازردی افزود: ذخایر عظیم نفت و گاز، عضویت در اوپک، امکان تولید نفت با هزینه کمتر نسبت به بسیاری از رقبا از یک سو و دارا بودن تجربه و توان فنی داخلی که در سال‌ها تلاش برای خودکفایی در این صنعت به دست آمده از طرف دیگر سبب ایجاد مزیت نسبی برای کشور در این زمینه شده است.
چقازردی به تشریح تاریخچه طرح عظیم و مهم پالایشگاه گاز بیدبلند پرداخت و گفت: پس از تصویب طرح راهبردی پالایشگاه دوم بیدبلند در شورای اقتصاد، ساخت آن در خوزستان و بهبهان به‌دلیل داشتن توجیه فنی و اقتصادی موضوعیت یافت. وی افزود: پس از مشخص شدن مجری طرح یعنی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس، این شرکت برای ساخت این پالایشگاه، درخواست خود برای تامین بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون دلار را به بانک سپه ارائه داد.به گفته چقازردی، بانک سپه عاملیت تامین مالی بزرگ‌ترین کنسرسیوم بانکی کشور را با حضور پنج بانک بزرگ کشور برعهده گرفت.

وی گفت: پس از توافق بانک‌های عضو کنسرسیوم (بانک‌های تجارت، ملت، پارسیان، صنعت و معدن با عاملیت بانک سپه) و در فرآیند بررسی طرح و احراز توجیه‌پذیری، با اعطای تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون دلار موافقت و به دنبال آن گشایش اعتبار اسنادی عملیاتی شد.رئیس هیات‌مدیره بانک سپه افزود: با طی شدن روند کار، امکان اجرای یکی از اثرگذارترین طرح‌های ملی فراهم شد که موجب رونق اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در مناطق محروم، کم‌برخوردار و کمتر توسعه یافته می‌شود.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.