دیده‌بان بورس شنبه (18 دی)

11:37 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس شنبه (18 دی)

تقویم آتی‌نگر

واکنش خودرویی‌ها: شرکت سایپا پس از برگزاری مجمع و شرکت سایپا دیزل به دلیل عدم کشف قیمت در معاملات چهارشنبه، امروز احتمالا بازگشایی می‌شوند. هرچند «خکاوه» در قیمت‌هایی حدودا 20 درصد کمتر از قیمت بسته شدن در حال قیمت خوردن بود که امروز باید دید نهایتا در چه نرخی بازگشایی می‌شود. همچنین، وعده‌های مجمع سایپا به بهبود سودآوری نکته‌ای است که می‌تواند واکنش مثبت بازار به گروه خودرو را به همراه داشته باشد.

ماموریت ویژه ارزی: اسحاق جهان‌گیری امروز جلسه‌ای ویژه با مدیران ارشد بانک مرکزی خواهد داشت که موضوع اصلی این جلسه، مسائل ارزی کشور است. باید دید این بار چه سیاست‌هایی درباره بازار ارز گرفته می‌شود و آیا این بار می‌توانند از صعود نرخ ارز جلوگیری کنند. مساله‌ای که در صورت وقوع بر بورس تهران فشار می‌آورد.

وعده بازگشایی بانک‌ها: پنجشنبه گذشته، جلسه‌ای میان حقیقی‌های بازار و رئیس سازمان بورس برگزار شد که طی آن وعده داده شد نمادهای بانکی به زودی بازگشایی می‌شوند. این روزها باید منتظر ارائه احتمالی گزارش‌های مالی بانک‌ها و آمادگی آنها برای بازگشایی بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. پیش‌بینی کاهشی در نظرسنجی «دنیای بورس»

فعالان بازار سهام با شرکت در نظرسنجی هفتگی احتمال ریزش قیمت‌ها را بالاتر ارزیابی کرده‌اند. احتمال بازگشایی نمادها، شروع به کار ترامپ، فضای عدم اطمینان نسبت به شاخص‌سازی‌های اخیر و کاهش نرخ ارز از جمله مهم‌ترین عوامل ریزش احتمالی شاخص بورس عنوان شده‌اند.

2. فدرال رزرو و بازارهای جهانی

جزئیات نشست پیشین فدرال رزرو در حالی منتشر شد که اعضای این بانک ریسک سیاست‌های ترامپ را بالا ارزیابی کرده بودند. این موضوع باعث کاهش ارزش شاخص دلار و حمایت از قیمت کالاها شد. با این حال، آمار اشتغال ماه دسامبر آمریکا باعث تقویت نسبی دلار آمریکا شد. به نظر می‌رسد ریسک بازارهای جهانی در سال جدید افزایش یافته و معامله‌گران باید با دقت بیشتری معاملات این بازارها را رصد کنند.

3. صعود مجدد دلار و سکه

بازارهای ارز و سکه در کشورمان، پنجشنبه را صعودی پشت سر گذاشتند. سکه تحت تاثیر رشد قیمت اونس طلا و دلار به دلیل کاهش مداخله بازارساز با رشد همراه شدند. امروز در شرایط تعطیلی بازار جهانی و با توجه به کاهش ارزش دلار جهانی و احتمال مداخله بیشتر بازارساز، احتمال افت نرخ دلار وجود دارد. هرچند فعالیت سفته‌بازان را نباید در جهت صعود نرخ‌ها دست کم گرفت

4. انعکاس پیش‌بینی برای «فولاد»

«دنیای بورس» در گزارش پیشین خود از بهبود فروش «فولاد» در بورس کالا خبر داده بود. بر این مبنا، چهارشنبه، فولاد مبارکه سود هر سهم خود را بر اساس عملکرد 9 ماهه 19 درصد افزایش داد و در این دوره حدود 85 درصد پیش‌بینی سود خود را محقق کرد. موضوعی که در معاملات امروز می‌تواند استقبال سهامداران را به همراه داشته باشد.

5. شناسایی زیان با فروش دارایی؟

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی قصد دارد سهام خود در سه شرکت سرمایه‌گذاری نیرو، سرمایه‌گذاری مسکن و لامیران را به فروش برساند. بررسی‌های «دنیای بورس» از بهای تمام‌شده سهام این سه شرکت و قیمت تابلوی آنها نشان می‌دهد در شرایط کنونی اگر «وتوسم» بخواهد آنها را به فروش برساند باید زیان شناسایی کند. مساله‌ای که باید دید مدیران شرکت چه برنامه‌ای برای آن دارند.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

رشد نفت با سوخت عربی

حرکت «فرآور» در مرز قیمت‌های جهانی

سود 85 ریالی «فخاس»

سرنوشت «تپکو» با مدیریت جدید؟

تازه‌ترین دورنمای «وغدیر»

رشد سودآوری «فاراک»