«شبندر» در آستانه بازگشایی

پالایش نفت بندرعباس روز گذشته صورت‌های مالی حسابرسی‌شده خود را روی «کدال» قرار داد.‌ این پیشبینی حسابرسی‌شده این شرکت بر اساس عملکرد 6 ماه بدون تغییر نسبت به صورت‌های حسابرسی‌نشده به بازار انعکاس داده شد. در این شرایط دلیلی برای بسته شدن این سهم با توجه به شرایط کلی صورت‌های مالی پالایشگاه‌های بورس مشاهده نمی‌شود.

نماد «شبندر» در هفته‌های اخیر با توجه به تعدیل مثبت 53 درصدی سود هر سهم برای سال مالی جاری متوقف شد. در نیمه نخست سال مالی این شرکت موفق به پوشش 60 درصدی سود هر سهم شده است. بر اساس آخرین پیشبینی سود هر سهم «شبندر» 245 ریال عنوان شده است. در بندهای توضیحی دلیل پیشبینی ضعف عملکردی در نیمه دوم آورده شده است که عمده آن به تعمیرات بخش‌های مختلف بازمی‌گردد. در این میان نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که مدیران پالایشی نیز دید دقیقی از سودآوری آتی خود ندارند. تنها اطلاعات قابل اتکا برای این شرکت‌ها می‌تواند صورت‌های مالی دوره‌ای باشد. البته این صورت‌ها نیز بر اساس بندهای حسابرس نسبت به اعلام نهایی قیمت‌ها تا تیر سال مالی بعد (در صورت‌های مالی پالایشگاهی‌ها وجود دارد) می‌تواند کاملا بی‌اعتبار باشد.

در صورتی‌که سازمان عدم شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی را دلیل توقف «شبندر» می‌داند، باید به این موضوع اشاره کرد که سایر نمادهای پالایشی حتی از ارائه صورت‌های مالی دوره‌ای سه‌ماه و شش‌ماه نیز خودداری کرده‌اند. حال این‌که یک نماد پالایشی با ارائه این صورت‌ها متوقف بماند جالب توجه است. اگر معیار توقف نمادهای پالایشی ابهام باشد تمامی نمادهای این صنعت باید متوقف شوند. در نتیجه باید در انتظار بازگشایی «شبندر» باشیم.

Submitted by admin on