افت نزدیک به 600 واحدی شاخص کل بورس رقم خورد؛

روح بازار سرمایه در دستان دلار

11:28 - 1400/01/25
کاهش ارزش دلار تاثیر به خصوصی بر معاملات بازار سرمایه ایران داشته است؛ به طوری که در نبود اخبار حمایتی مهم اقتصادی (در سطح کلان و یا نیمه کلان)، مهمترین رویداد بازار امروز افت ارزش سهام اکثر شرکت‌ها به واسطه کاهش نرخ دلار بوده است. نمادهایی در گروه‌های پتروشیمی، خودرویی، پالایشی، فلزی و معدنی (یا کالاهای پایه) که به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر نرخ دلار هستند، بیشترین تاثیر را در معاملات روز جاری از این موضوع پذیرفته‌اند.
روح بازار سرمایه در دستان دلار

شیمیایی‌ها تحت فشار مستقیم دلار

نزول قیمت شاخص این گروه با شروع بازار در حالی اتفاق افتاد که تقریبا تمامی نمادهای گروه متاثر از کاهش نرخ ارز با افت قیمت بالایی همراه شدند. سیر نزولی قیمت سهام در نمادهای «مارون»، «شخارک» و «خراسان» از ابتدای بازار و با افت حداکثری اتفاق افتاد. این اتفاق در حالی روی داده است که به دنبال صف‌های فروش ایجاد شده درنمادهای مذکور، معاملات کم حجمی در آنها صورت گرفته و نزول یاد شده تا انتهای بازار گریبان‌گیر بوده است. این سناریو در حالی در «شاراک» نیز به وقوع پیوسته است که خریدی در مرز 6 میلیونی از سوی سهام‌داران حقوقی نیز نتوانست مانع فشار فروش بالای این سهم شود (توضیحات بیشتر این نماد را اینجا بخوانید). در نماد فرابورسی «زاگرس» که با بیش از 3.5 میلیارد تومان پر ارزش‌ترین معاملات این گروه را به نام خود کرد، روند تکراری گفته شده رصد شده است. با توجه به شرایط رکودی در بازار سرمایه که به شدت درگیر آن است، تاثیر کاهش نرخ دلار به نوعی با هیجانات نیز همراه شده تا اینگونه افت قیمت نمادهای این گروه (که عمدتا به طور مستقیم در گیر آن هستند) را مشاهده کنیم. «شپدیس» دیگر نماد این گروه است که از این قاعده مستثنی نبوده است. گزارش‌های دو روز گذشته دنیای بورس حول این نماد را اینجا بخوانید (یک و دو).

ترکش دلار بر پیکر خودرو

گروه خودرو و ساخت قطعات نیز که به نوعی درگیر با نرخ ارز است، حال و روز نامساعدی را همراه با اکثر گروه‌های بازار داشت. «خودرو» در حالی روند نزولی را از ابتدای معاملات به خود دیده است که این روند در انتها به افت 4.5 درصدی قیمت آن مجر شد. این موضوع حتی با حمایت نسبی حقوقی‌ها (خرید نزدیک به 8 میلیونی) نیز تعدیل به خصوصی در روند کاهشی یاد شده حاصل نشد (دلیل افت قیمت این سهم را بخوانید). این در حالیست که در نبود سایپا که یکی از لیدر‌های اصلی این گروه است، شرایط خوبی تجربه نمی‌شود و احتمال افت قیمت آن در بازگشایی دیده می‌شود (سناریوهای بازگشایی «خساپا» را بخوانید) که در صورت وقوع می‌تواند اوضاع نا به سامان در این گروه را شدت بخشد(اخبار تکمیلی گروه خودرویی را بخوانید). اما سهام شرکت کمک فنر ایندامین که با صف خرید به استقبال بازار رفته بود، پس از دو میلیون معامله در بیشینه قیمت روز، مسیر نزولی را به نوعی طی کرد که در انتهای بازار افت بیش از 4 درصدی، قیمت آن را به 115 تومان رساند.

انتظار سهام‌داران در «وساپا»

این گروه معاملات نسبتا متعادل‌تری را در مقایسه با دو گروه قبلی بازار به انجام رساندند. در حالی که بیش‌تر نمادهای این گروه با افت قیمت به کار خود پایان دادند، افزایش قیمت را نیز در برخی نمادها می‌بینیم که «سدبیر» و «اعتلا» از آن دسته‌اند. سرمایه‌گذاری سایپا که در محدوده کف قیمتی چند ماه اخیر به سر می‌برد، معاملات بیش از 54 میلیون از سهام خود را در بازار امروز تجربه کرده است. این در حالیست که حمایت نسبی حقوقی‌ها در این نماد (خرید خالصی در مرز 8میلیون سهم) قابل رویت است. این سهم که روز گذشته در بازه‌ای به نظر می‌آمد استارت صعود خود را زده است به این مهم دست نیافت تا معاملات روز جاری را در محدوده‌های منفی 5 درصدی آغاز کند. اما همانطور که گفته شد، حمایت سهام‌داران حقوقی از این سهم، موجبات رشد بیش از یک درصدی را در پایان معاملات فراهم آورد. به نوعی به نظر می‌آید سهام‌داران در این نماد در موقعیت انتظار هستند.

سایر گروه‌ها

شاخص گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی نیز با روند مشابه به هم افتی در محدوده‌ی یک درصدی را پشت سر گذاشتند که کانه‌های فلزی در این میان به دلیل تاثیر پذیری مستقیم‌تر از نرخ دلار با افتی در آستانه 2 درصدی همراه شد. «فملی»، «فولاد» و «هرمز» نمادهایی بودند که در شروع بازار افتی در محدوده 4 درصدی را به خود دیدند؛ هر چند در ادامه «فولاد» و «فملی» با حمایت نسبی حقوقی‌ها (که در روزهای گذشته نیز دیده می‌شد)، به بهبود اوضاع خود روی آوردند. «هرمز» نیز پس از این رویداد افزایش تقاضا را در معاملات خود دید تا با کمک نسبی هیجان به بازه‌های مثبت نیز برسد و رشد 2 درصدی را در انتها به خود ببیند. این در حالیست که همانطور که اشاره شد، عمده نمادهای هم‌گروه با نزول قیمت به پایان معاملات رسیدند.

در کانه‌های فلزی «کروی» و «کگل» به عنوان نمادهای پیشرو به نحوی با فشار فروش رو به رو بودند که این رویداد تا مرز صف فروش نیز پیش رفت. در حالی که حمایت حقوقی‌ها در «کروی» نتوانست تعدیل به خصوصی را در فشار فروش مذکور ایجاد کند، این مهم در «کگل» به نحو دیگری رقم خورد. نهایتا افزایش قیمت سهم تا 235 تومان در این نماد قابل رویت است (کاهش 1.7 درصدی قیمت سهم در انتهای بازار). همچنین افت قیمت تقریبا در تمامی نمادهای گروه نفت دیده می‌شود. پالایشی‌های بازار همانند «شتران»، «شبریز» و «شاوان» کاهشی در مرز 3 درصدی را به اطلاع صاحبان سرمایه می‌رساند؛ هر چند این افت در «شبریز» به دلیل حضور حقوقی‌ها و حمایت نسبی آنها کمتر دیده می‌شود.

ملاحظات یک سهام‌دار

با توجه به شرایط رکودی حاکم بر بازار که به نوعی موضوع تکراری این روزها به حساب می‌آید، نباید انتظار شرایط چندان مناسبی را برای بازار سهام در روز آتی داشت؛ چرا که غیبت عوامل بنیادی در اکثر نمادها، افت قیمت دلار، شرایط فصلی بازار سرمایه و تعدیل قیمت‌های جهانی اکثر کالاهای پایه، دلیل ویژه‌ای را برای رشد شاخص ارائه نمی‌دهد؛ هرچند هیجانات بازار و خوشبینی (نه چندان واقعی) نسبت به اخباری مانند بازگشایی سایپا، احتمال تحرکات مقطعی را رد نمی‌کند.