بالاترین قیمت پروپیلن در 17 ماه اخیر

11:23 - 1400/01/25

پلاتس: با کاهش عرضه پروپیلن و رشد تقاضا در بازارهای آسیایی، قیمت این محصول از اواسط دسامبر سیری صعودی را در پیش گرفته است.

شاخص قیمت پروپیلن تحت قرارداد فوب کره جنوبی در روز سه شنبه با رشدی 19 دلاری نسبت به پایان هفته گذشته به 870 دلار رسید. همچنین سطح قیمت در قراردادهای سی اف آر چین نیز با رشدی 10 دلاری در سطح 920 دلار گزارش می شود. بدین ترتیب این محصول بالاترین قیمت خود از هشتم جولای 2015 تا کنون را در بازارهای آسیایی تجربه کرده است.

علاوه بر کاهش عرضه در برهه اخیر، قرار است که برخی سایت‌های تولید پروپیلن در شرق آسیا از جمله در تایوان طی ماه‌های پیش رو به علت عملیات تعمیر و نگهداری فعالیت خود را متوقف کنند و همین امر نیز باعث شده تا مشتریان آسیایی دست به کار خرید محصول مورد نیاز خود در بازار نقدی تا پیش از تعطیلی این واحدها شوند. بدین ترتیب سطح تقاضا در بازارهای نقدی جهش ملموسی را در این روزها پشت سر می گذارد.

رشد اخیر قیمت پروپیلن باعث شده تا فاصله قیمت این محصول با نهاده تولید آن یعنی نفتا به 381 دلار برسد که این بالاترین رقم از هجدهم اکتبر سال جاری تا کنون به حساب می‌آید.

گفتنی است که فعالان بازار محصولات پتروشیمی از احتمال محدود شدن روند رشد قیمت پروپیلن در کوتاه مدت خبر می‌دهند چرا که قیمت این محصول در بازارهای داخلی چین در هفته اخیر کمی متزلزل شده و شاهد افت قیمت دویست تا سیصد یوانی (28 تا 43 دلار) قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته هستیم.