چگونه یک سبد پرسود در ُسهام داشته باشیم

15:14 - 1400/01/21
یک تحلیلگر بازار معیارهای تشکیل یک پرتفوی مطمئن و پرسود را تشریح کرد.

به گزارش «دنیای بورس»، وحید عباسیون ،مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما در گفت و گو با همفکران ضمن پیش بینی روند بازار تا پایان سال ، بهترین صنایع برای سرمایه گذاری را بررسی کرد.
وی با اشاره به اینکه از مهمترین آفت های بازار در سال جاری افزایش رفتارهای هیجانی به دلیل ورود

تعداد قابل توجه سهامدار جدید است، گفت: در شرایط امروز قیمت اکثر سهام بازار در سطوح ارزنده ای برای سرمایه گذاری قرار دارند اما رواج رفتارهای هیجانی ، بدون تحلیل و دنباله رویی سهامداران از مهمترین دلایلی است که اجازه رشد قیمت و تثبیت شرایط را به بازار نمی دهد.

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص پیش‌بینی بازار با تاکید بر اینکه بسیاری از نمادها در قیمت های پایین تر از ارزش واقعی معامله می شوند، گفت: سرمایه گذاران در شرایط هیجانی تصمیم های اشتباه نگیرند و مطمئن باشند سهام بنیادی و خوب بازار به طور قطع در میان مدت و بلند مدت بازدهی های خوبی خواهد داشت و درگیر رفتارهای هیجانی کوتاه مدتی در بازار نشوند.

عباسیون با اشاره به اینکه سرمایه گذاران با نگاه میان مدت و بلند مدت باید در بازار تصمیم گیری و اقدام به خرید یا فروش سهام کنند، گفت: معاملات کوتاه مدتی و متاثر از هیجان های حاکم در بازار باعث ضرر و زیان می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که از این به بعد چه گروه هایی می توانند در بازار برای سرمایه گذاری مناسب باشند، گفت: بررسی روند قیمت ها و عملکرد صنایع نشان میدهد که اکثر شرکت ها در شرایط خوبی قرار دارند و برای سرمایه گذاری مناسب هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه گذاران برای انتخاب سهام بهینه باید اقدام به طبقه بندی گروه ها کنند، گفت: با بررسی ماهیت صنایع می توان گروه های مستعد رشد را انتخاب و پس از آن بهترین نماد را در میان گروه با بررسی و تحلیل عملکرد، پیدا کرد.

به گفته وی منظور از طبقه بندی گروه ها نوع تولید صنایع نیست بلکه پیدا کردن محرک های رشد صنعت مورد نظر است،به این ترتیب باید بررسی شود محرک هایی مثل نرخ دلار، تجدید ارزیابی دارایی، بازار فروش و نرخ فروش محصولات در هر صنعتی می تواند در انتخاب سهم برای سرمایه گذاری معیارهای موثری باشد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری کاریزما به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد برای مدیریت ریسک دارایی های خود بهتر است سبدی متنوع از سهام شرکت های دلار محور و ریال محور را بچینند به این ترتیب که شرکت هایی که درآمد دلاری در گروه فلزی و پتروشیمی دارند و شرکت هایی که مشمول قیمت گذاری با نرخ ارز ترجیحی محصولات شان فروخته می شوند، در این سبد گنجانده شود.