بازار موازی سهام | اوراق چقدر سود داد

15:12 - 1400/01/21
روند بازدهی در بازارهای اوراق تشریح شد.
بازار موازی سهام | اوراق چقدر سود داد

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: نرخ های بازدهی در بازار اوراق دولتی اولیه و ثانویه در حال نزدیک شدن به یکدیگر است.

روند معاملات هفتگی در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد در هفته کاری گذشته علاوه بر اینکه حجم معاملات بالا رفت نرخ سود های هفتگی در این بازار نیز در محدوده نرخ های سود در بازار اولیه اوراق دولتی بود.

در بازار اولیه اوراق ، دولت اقدام به عرضه اوراق با هدف تامین مستقیم منابع می کند. اما در بازار ثانویه اوراق دولتی اسناد صادر شده بابت تسویه بدهی به پیمانکاران خرید و فروش می شود و درآمد آن به دولت نمی رسد.

در بازه هفتگی بازار اوراق اولیه نرخ های سود یک ساله در بازه 18.5 درصد بوده، برای سررسید دو ساله نیز نرخ ها در محدوده 20.5 درصد معامله شده و برای سررسید سه ساله کمی بالاتر از 21 درصد قیمت گذاری اوراق انجام شده است.

نکته قابل تامل این که در بازار ثانویه اوراق نیز در بازه هفتگی نرخ ها در همین محدوده بود است.

این می تواند برای دولت علامتی باشد که اگر در نرخ سود بازار اولیه کمی انعطاف نشان دهد به سهولت بیشتری می تواند اوراق دولتی را در بازار اولیه به فروش رساند و کسری بودجه خود را تامین کند.

نکته دیگر در بازار ثانویه اوراق دولتی ملاقات نرخ های سود در مرز 20 درصد در روز آخر است. نرخ‌های سود در روز چهارشنبه در بازه دو ساله و سه ساله کاهشی بوده و در بازه یک ساله بالا رفت.  کارشناسان البته این اتفاق را موقتی عنوان می کنند اما از این منظر هم در روز چهارشنبه ملاقاتی جالبی روی نمودار رخ داده است. در مجموع می‌توان گفت در هفته کاری گذشته روند نرخ سود در دو بازار همگرا بوده و نرخ ها در سطح مشخص تثبیت شده است. این اتفاق می توان بازتاب همان انتظارات تورمی باشد.