دیده بان بورس 26 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | چرا ریزش؟

15:10 - 1400/01/21
درحالی که برخی چشم انداز بازار را در هفته بعد مثبت میدانند که امروز نیز در 20 دقیقه ابتدایی بازار سهام، شاخص درحال از دست دادن کانال 1.4 میلیون واحد است. در ادامه اتفاقی میافتد؟
پیش بینی بورس امروز | چرا ریزش؟

دنیای بورس | با افت 55 هزار واحدی شاخص کل که حداقل در سه ماه گذشته بی سابقه بوده است، نگرانی تکرار ریزش‌های مرداد تا آبان، دوباره در دل سهامداران ایجاد شده است. افت نزدیک به 3.8 درصدی شاخص‌کل، نماگر بازار را دوباره به سمت کف کانال 1.4 میلیون واحد عقب رانده است. روز گذشته نزدیک به 2700 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بازار خارج شد و این در شرایطی است که 90 درصد فروش‌ها از سمت سهامداران حقیقی بوده است. حالا علت افت سنگین شاخص‌کل در روزهای اخیر، سوال اصلی سهامداران است. در 20 دقیقه ابتدایی بازار امروز تداوم افت 25 هزار واحدی دوباره این ادعا را مورد تایید قرار داد که همچنان با غلبه هیجان بازار مسیر دیگری را طی میکند.

از یک سو، برخی اعتقاد دارند موج فروش‌های سنگین و افت نزدیک به 100 هزار واحدی شاخص‌کل در عرض سه روز، به انتخاب قطعی بایدن باز میگردد. با مشخص شدن آرای نهایی الکترال در آمریکا، نامزد حزب دموکرات برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد و در نتیجه کاهش تحریم‌ها و بهبود شرایط واردات و صادرات، محتمل‌ترین سناریو در ماه‌های آتی است. این دیدگاه در مقابل انتظارات تورمی است که تا آبان ماه امسال، چشم انداز اصلی برای اقتصاد 1400 بود.

از سوی دیگر خبر تمدید مهلت بررسی لوایح FATF نیز به کمک ان موضوع آمده است و جو خوش‌بینی به تصویب این لوایح و خروج ایران از لیست سیاه این نهاد را بهبود بخشیده است. اگر تا آبان ماه امسال تشدید تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار به مرزهای بالاتر از 32 هزار تومان، منطقی‌ترین سناریو بود، اما احتمال بازگشت آمریکا به برجام و تصویب لوایح FATF وزن بیشتری در تحلیل‌ها پیدا کرده است.

بیشترین تاثیر این تغییر در چشم‌انداز هم در بازار سرمایه خودنمایی کرده است. روی کاغذ کاهش تحریم‌ها، کاهش هزینه مبادلات مالی، امکان افزایش فروش نفت و یا آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران باید در گام نخست در بازار ارز تاثیرگذار باشد اما در روزهای گذشته نه در بازار ارز افت قابل توجهی مشاهده شده است و نه در دیگر بازارهای موازی.

در معاملات روز گذشته بازار متشکل ارزی، دلار در میانه های کانال 25 هزار تومان دادوستد شد و در بازار آزاد نیز در مرز 26 هزار تومان قرار داشت. در بازار طلا نیز به واسطه رشد انس جهانی، قیمت‌ها افتی را تجربه نکرد اما با این حال دماسنج بازار سرمایه افت 3.8 درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که با فرض کاهش قیمت ارز به خاطر شرایط ذکر شده، در روی دیگر سکه شرکت‌های بورسی پتانسیل افزایش درآمد و سودآوری را دارند. از یک سو امیدواری به بازگشت اقتصادهای بزرگ با کشف واکسن کرونا، به افزایش قیمت کامودیتی‌ها منجر شده است .

در نهایت این موضوع به بهبود عملکرد گروه های کامودتی محور در بورس منجر خواهد شد. از سوی دیگر تسهیل شرایط صادرات محصولات و کاهش هزینه تامین مواد اولیه، در گزارش‌های شرکت‌ها خودنمایی خواهد کرد. با توجه به عملکرد مثبت بسیاری از شرکت‌ها انتظار می‌رود گزارش‌های 9 ماهه نیز با رشد درآمد و سودآوری آن‌ها همراه باشد. در نتیجه چشم‌انداز میان مدت بازار سرمایه‌ همچنان مثبت خواهد بود. با این حال استراتژی معاملات سهامداران آن قدر تنوع دارد که در این شرایطِ هیجانی، هر رخدادی امکان پذیر است!