نظر سنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | صعود دوباره در انتظار است؟

15:08 - 1400/01/21
شاخص بورس پس از شکست مقاومت حالا در چه وضعیتی به سر می‌برد. تحلیلگران و فعالان بورسی چه پیش بینی درباره بازار سهام دارند.
پیش بینی بورس هفته | صعود دوباره در انتظار است؟

دنیای بورس | معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد 4/2 درصدی شاخص کل به پایان رسید. طی معاملات هفته مزبور در برخی از نمادها تقابل عرضه و تقاضای سهام سنگین بود امری که به اعتقاد اهالی بازار ریشه در عبور شاخص کل از مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی دارد.با این حال تقویت ارزش معاملات روزانه به محدوده بیش از 10 هزار میلیارد تومان همچنان نشان از تداوم توجه سرمایه گذاران به بورس دارد.

نتایج نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» نیز از خوش بینی سهامداران نسبت به آینده این بازار حکایت دارد.به طوری که بیشتر سهامداران و کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.

کارشناسان چه پیش بینی درباره بازار سهام دارند

صعودی: 91 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی پیش بینی کرده اند.به اعتقاد این دسته  قیمت اکثر سهام همچنان در محدوده جذابی قرار دارد ،امری که با توجه به شرایط بنیادی از جمله نرخ ارز و قیمت های جهانی فرصت هنوز هم برای ورود مجدد سهامداران فراهم شده است.امری که در هفته گذشته در صعود قیمت عمومی سهام علی رغم فشار فروش در بسیاری از نمادها منعکس شد.

با توجه به افزایش سطوح مجدد نقدینگی موجود در بازار به احتمال بالا حداقل در کوتاه مدت مثبت خواهد بود.از سوی دیگر نرخ دلار در سامانه نیما سطح قابل توجه 26 هزار تومانی را تجربه می کند که این امر برای شرکت های صادراتی که بخش قابل توجهی از بازار را تشکیل می دهند ،بسیار مهم خواهد بود.از منظر قیمت بازارهای جهانی نیز پیش بینی ها موج صعود را در سال جاری میلادی پیش بینی می کنند امری که در افزایش قیمت محصولات در بورس کالا و به تبع آن بورس تهران موثر خواهد بود.

قیمت فعلی فلزات پایه در بازارهای جهانی نیز همچنان از سودآوری قیمت سهام کالایی حمایت می کند.این موارد احتمالا انگیزه ورود معامله گران به بازار را تقویت کند و رشد قیمت سهام را به دنبال خواهد داشت.علاوه بر این عبور از مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی شاخص کل از منظر تکنیکال عامل دیگر رشد شاخص سهام از دید کارشناسان عنوان می شود.احتمال حذف دلار 4200 تومانی علی رغم ابهامات موجود در بودجه نیز در تقویت معاملات سهام موثر خواهد بود.

کم نوسان: 9 درصد کارشناسان شرکت کننده در نظر سنجی نیز روند شاخص بورس را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این دسته از کارشناسان معتقدند علی رغم تقویت میزان نقدینگی در بازار عوامل بنیادی فعلا تغییر محسوسی نداشته است.نرخ ارز در سطح 26 هزار تومانی روند نسبتا با ثباتی را تجربه کرده است و رقم شاخص کل به مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی را پشت سرگذاشته است.این امر احتمال اصلاح شاخص کل را تقویت کرده است با این حال با توجه به ثبات عوامل حمایت کننده از شاخص کل به نظر می رسد تقاضای سهام پاسخگوی عرضه باشند.

از طرف دیگر علی رغم تقویت ورود جریان نقدینگی در هفته های اخیر سهامداران به دلیل تجربه دوره نزولی اخیر سرمایه گذاری در بورس سهامداران بعد از یک دوره رشد قیمت ها احتیاط بیشتری را در خرید و فروش سهام پیش می گیرند.با این حال در زمانی که بسیاری از سهام از لحاظ بنیادی شرایط مطلوبی دارند (تحت تاثیر چشم انداز تورم ،تقویت قیمت کالاهای جهانی و نرخ ارز) به سادگی از بازار خارج نمی شوند.این موارد در کنار یکدیگر منجر به ثبت روند کم نوسان شاخص کل خواهد شد.

 سهامداران چه پیش بینی از بازار دارند؟

صعودی: 67 درصد از سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی روند شاخص کل طی هفته معاملاتی منتهی هفته معاملاتی  جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. وجود فرصت مناسب برای خرید دوباره سهام به پشتوانه رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و ثبات نرخ فعلی نرخ ارز در سامانه نیما موجب تداوم ورود نقدینگی به بازار سهام خواهد شد. هم چنین چشم انداز افزایش قیمت ها(تورم) و زمزمه های خذف دلار 4200 تومانی در تمایل افراد به ورود به بازار سهام موثر است.

کم نوسان : 21 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی نیز روند قیمت ها طی هفته آتی را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان ابهامات، تجربه سهامداران نگاه و تجربه سهامداران نسبت به بورس بعد از تجربه یک دوره ریزشی سخت را مهمترین عاملی می دانند که منجر به تقابل عرضه و تقاضا و در نتیجه ثبت روند کم نوسان بازار سهام خواهد شد.

نزولی:  12 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته آتی را نزولی پیش بینی کرده اند.از نگاه این سهامداران رشد قیمت ها در  دو  هفته  و برخورد شاخص کل به مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحدی احتمالا بخشی از بازار را در مسیر شناسایی سود و افزایش عرضه قرار دهد و بر این اساس افت قیمت عمومی سهام نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.