امروز شاخص صعودی میشود یا نزولی؟

15:04 - 1400/01/21
امروز چه پیش بینی از آینده بازار سهام در دست است.


به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: روندهای درونی بازار سهام همگی نشان از تداوم رشد بورس دارد. در دو روز گذشته که بازار به اصطلاح گاوی بوده، هم بزرگان بازار رشد قیمت داشتند و هم قیمت کوچک‌ها رشد کرد اما پیش برنده‌ی بازار کدام سهم ها هستند؟

در معاملات روز ‌یکشنبه شاخص کل 36 هزار واحد رشد کرد و تا نزدیکی نیمه کانال 1.4 میلیونی پیشروی کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 9 هزار و 303 واحدی تا رقم 410 هزار واحد بالا آمد. اتفاق مهم روز یکشنبه شکسته شدن رکورد مازاد تقاضای بورس در نیمه دوم سال بود. در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید به رقم 2 هزار و 948 میلیارد تومان رسید که 2 هزار و 374 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف‌های فروش بود.

برترین تقاضاها؛ تقاضای خرید برای تاپیکو و شستا

در پایان معاملات اولین روز هفته، 293 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید 2 هزار و 948 میلیارد تومان بود. در بورس، نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) بیشترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد شغدیر (پتروشیمی غدیر) بیشترین تقاضا را داشت. پس از شغدیر، بیشترین تقاضا به نمادهای کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) و دی (بانک دی) اختصاص داشت. 

برترین عرضه‌ها؛ صف فروش سنگین بانک تجارت  

در پایان معاملات یکشنبه، 29 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 574 میلیارد تومان بود. در بورس بیشترین عرضه به بانک تجارت (با نماد معاملاتی وتجارت) تعلق داشت، هر چند که قیمت سهام آن 1.3 درصد افزایش یافت. بانک تجارت همچنین بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات بازار را داشت. پس از وتجارت، نمادهای پدرخش (درخشان تهران) و انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین عرضه‌های بورس را داشتند و در فرابورس برای چهارمین روز کاری پیاپی، اوراق مرابحه دولت، اراد 55، اراد 54 بیشترین عرضه را داشتند. شرکت شیر و گوشت زاگرس (با نماد معاملاتی زشگزا) نیز در رتبه‌ بعدی بیشترین عرضه قرار داشت.

بیشترین افزایش قیمت؛ روز خوب سیمان کردستان

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس یکشنبه به نماد سکرد (سیمان کردستان) تعلق داشت. پس از سکرد، شرکت بهنوش ایران (با نماد معاملاتی غبهنوش) بیشترین رشد قیمت را داشت و نماد پتایر (شرکت ایران تایر) نیز در رتبه‌ بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفت. در معاملات فرابورس نیز نمادهای بپیوند (برق و انرژی پیوند گستر پارس)، حسینا (توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) و گکوثر (هتل پارسیان کوثر اصفهان) بیشترین رشد ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

بیشترین کاهش قیمت؛ روز بد پارس خزر

شرکت پارس خزر (با نماد معاملاتی لخزر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از پارس خزر، سهام شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل (ساربیل) و بکاب (صنایع جوشکاب یزد) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر و گوشت زاگرس (با نماد معاملاتی زشگزا) بیشترین کاهش قیمت را داشت. پس از آن، شرکت‌های پاکدیس (با نماد غدیس) و قند شیروان (با نماد قشیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس در روز شنبه بیش از 23 هزار واحد و در روز یکشنبه 36 هزار واحد رشد کرد. شکسته شدن رکورد مازاد تقاضای نیمه دوم سال در کنار ورود بیش از 10 هزار میلیارد تومان پول حقیقی به بورس نشان از افزایش شتاب روند رو به بالای شاخص‌های بازار سهام دارد. در معاملات روز یکشنبه ارزش معاملات خرد بورس نیز رشد کرد و با ثبت رقم 19 هزار و 560 میلیارد تومان رتبه سوم بیشترین رقم ارزش معاملات خرد در نیمه دوم سال را به خود اختصاص داد.

علاوه بر این تحلیل گران فنی نیز امیدوارند با عبور شاخص از مرز روانی یک میلیون و 410 هزار واحد این مرز به عنوان کف بازار عمل کند و زمینه برای پیش روی بیشتر شاخص فراهم شود. برخی از این تحلیل گران علاوه بر مثبت بودن روند امروز تصور می کنند شاخص بتواند در ادامه به کانال های بالاتر صعود کند.

در مجموع برای امروز روندهای درونی بازار سهام همگی نشان از تداوم روند رو به رشد بورس دارد. در دو روز گذشته هم بزرگان بازار رشد قیمت داشتند و هم ارزش کوچک‌ها رشد کرد، در روز یکشنبه قیمت سهام 82 درصد شرکت‌های بورسی و فرابورسی افزایش یافت. به نظر می‌رسد در معاملات امروز هم شرکت‌های بزرگ کامودیتی محور در کنار نمادهای خودرویی پیشران بازار باشند. در واقع از دید برخی معامله گران برگ برنده امروز بورس را باید در این حوزه ها جست و جو کرد.