مجلسی‌ها میخواهند قوه‌قضائیه به بورس ورود کند؟

15:02 - 1400/01/21
مهمترین اخبار حاشیه‌ای به بورس چه بودند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: با وجود تحولات سیاسی و امنیتی در روز گذشته اما بازار سهام سبزپوش بود و حتی شاهد رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی بورس بودیم. این در حالی بود که در روزهای گذشته بسیاری از فعالان بازار سرمایه و بورس در صفحه‌های شخصی و کانال‌های تلگرامی خود این احتمال را می‌دادند که ممکن است فضای ملتهب سیاسی و امنیتی بر بازار سرمایه سایه بیندازد.

از دیگر خبرهایی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های پیام‌رسان‌ تلگرام منتشر می‌شد، عرضه زمین وزارت دفاع در بورس کالا بود. ماجرا هم از این قرار است که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اولین بار می‌خواهد یک زمین واقع در شهرستان دماوند به مساحت ۳۶۲۳ متر مربع را با قیمت پیشنهادی ۱۳۰ میلیارد ریال به‌صورت حراج در بورس کالا عرضه کند.

خبر دیگری هم که مورد توجه افراد فعال در حوزه بازار سرمایه قرار گرفت، صحبت‌های عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود. او در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های حوزه خودرو بیان کرده که جزئیات جدید طرح تحول در صنعت خودرو و اصلاحات صورت گرفته هفته آینده در کمیسیون صنایع مجلس مطرح می‌شود. افرادی که این خبر را در صفحه‌های خود منتشر می‌کردند صرفا به این موضوع می‌پرداختند که در طرح اولیه تحول در صنعت خودرو محور طرح بر بازار و کیفیت خودروها قرار داشت که با اصلاحات صورت گرفته قرار شده است در طرح خودرویی مجلس به موضوع تولید خودرو جدی‌تر پرداخته و مباحث بیشتری درباره جهش تولید و صنعت خودرو دیده شود.

از ورود دادستانی به بورس تا نامه به رئیس قوه‌قضائیه

چند وقتی است که امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، پیگیر وضعیت بورس و سهامداران است. او در روزهای گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود «طرح مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. تلاش کردم در این طرح سازوکاری ایجاد شود که از سرمایه و منافع مردم حراست شود.» او قبل‌تر از این باز هم در صفحه توییتر خود نوشته بود «برخورد با متخلفان بازار سرمایه می‌تواند به بازگشت بورس به جایگاه حقیقی خود کمک کند.» او همچنین در ادامه نوشته خود ضمن تشکر از مسوولان بابت برخورد با متخلفان، نوشته بود که «تاکید می‌کنم مجلس همچنان مجازات متخلفان را پیگیری می‌کند.»

اما در آخرهفته گذشته، این نماینده مجلس با حضور در برنامه «تهران ۲۰» صداوسیما، که با محوریت طرح‌های مربوط به بازار سرمایه و کلیات قانون بودجه سال ۹۹ برگزار شد، باز هم درباره بورس و آنچه در این بازار سرمایه در حال اتفاق افتادن است صحبت کرد و به‌طور صریح‌تر و جدی‌تری درباره دخالت در بورس صحبت‌هایی را مطرح کرد. صحبت‌هایی که در هیاهوی اخبار و اتفاقات متعددی که در آخر هفته افتاد خیلی مورد توجه قرار نگرفت. او در این برنامه گفت حقوقی‌ها همزمان صف فروش درست کردند تا بازار ریزش کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در صحبت‌هایش گفت: «کاملا معلوم است چه ساعتی کدام حقوقی وارد شده و با عرضه سنگین باعث ریزش بازار شده است. یعنی حتی مثلا تعداد پنج تا حقوقی که این کار را تا پایان ساعت اداری انجام داده‌اند مشخص است.» او بعد از این صحبت‌ها بیان می‌کند که «هم نظام حقوقی و معاونت حقوقی سازمان بورس می‌تواند به این مساله ورود کند و هم دادستانی.» 

تک و توک افرادی که گفت‌وگوی این نماینده مجلس در صداوسیما را دیده بودند، درباره صحبت‌هایش با گلایه و انتقاد نوشتند از ماه‌ها پیش و در زمان ریزش‌های بورس بارها و بارها بیان کردند که عرضه‌های مشکوک حقوقی‌ها و نهادهایی که رانت دارند باعث شده است سرمایه مردم در بورس به باد برود و همین مساله باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه و دولت شده است. آنها از این موضوع گلایه داشتند که در آن زمان کسی به صحبت‌هایشان اهمیت نداد و حالا که بحث بورس داغ شده است، نماینده‌های مجلس در حال ورود به این مساله هستند.

این افراد با بیان اینکه هنوز هم برای برخورد دیر نیست از این موضوع دل‌نگران بودند که ممکن است این برخوردها به سرانجام نرسد و صرفا در حد حرف باقی بماند. اما روز گذشته اتفاق دیگری هم در حوزه دغدغه مجلس در حوزه بورس و تلاش برای ورود قوه‌قضائیه به این بازار افتاد؛ مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه بیان کرد که امیدوار است با دستور و اقدام سریع ایشان در زمینه بورس زمینه افزایش اعتماد مردم و جلوگیرى از تبدیل یک فرصت بسیار مهم و ارزشمند به یک تهدید، فراهم شود. او در بخش‌هایی از این نامه چند سوال را با رئیس قوه‌قضائیه مطرح کرده است که به گفته میرسلیم «عمدتا متوجه دولت و تشکیلات بورس است و رسیدگی به آنها در قالب احقاق حقوق عمومی است.»

از جمله سوالاتی که میرسلیم، نماینده مجلس در نامه خود به حجت‌الاسلام والمسلمین آیت‌الله رئیسی مطرح کرده است درباره چرایی عدم توجه به بحث زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بورس است که به گفته او این ضعف به ابزاری برای اختلال و دستکاری در بازار سهام بدل شده است. مصطفی میرسلیم همچنین در نامه خود به رئیس قوه‌قضائیه به مراوده ناظران بورس، عملکرد مداخله‌جویانه و رفتار سلیقه‌ای، واگذاری سهام دولتی، عدم حمایت دولت از بازار سهام و... اشاره کرده است.

بورس سبز‌پوش می‌ماند؟

قبل از شروع محدودیت‌ها و تعطیلات کرونایی در کشور، فعالان بازار سرمایه و بورس در شبکه‌های اجتماعی درباره وضعیت بورس در دو هفته تعطیلی می‌نوشتند. آنها نسبت به این تعطیلات و واکنش مثبت بورس خوش‌بین نبودند و معتقدند بودند بورس واکنش منفی از خود نشان می‌دهد. برای همین هم خیلی از این افراد درباره لزوم تعطیلی بانک‌ها و به تبع آن تعطیل شدن بورس می‌نوشتند. اما حالا بعد از گذشت یک هفته از تعطیلات کرونایی، بورس سبزپوش است و شاخص آن هم رشد می‌کند.

 همین موضوع باعث شده است که این دسته از افراد یا درباره تعطیلات و آینده بورس چیزی ننویسند؛ چون مورد انتقاد دیگر کاربرانی که مخالف صحبت‌هایشان قبل از شروع تعطیلات بودند قرار می‌گیرند. یا برخی از آنها هم از این موضوع صحبت می‌کنند که بورس ایران پیش‌بینی‌ناپذیرترین بازار سرمایه دنیا است. آنها به این موضوع اشاره می‌کنند که درست در روزهایی که جهان درگیر کرونا بود و تمام بورس‌های دنیا منفی و قرمزپوش بودند، بورس ایران سبزپوش بود و شاخص آن رشد چشمگیری داشت. این افراد همچنین درباره این موضوع می‌نویسند که بورس ایران یا دستکاری می‌شود که اشاره‌ آنها به دست‌های پشت پرده و سیاست‌های دستوری است یا واقعا مسیر خود را پیدا کرده است و دیگر هر اتفاقی در کشور و دنیا بیفتد تاثیر کمی روی آن می‌گذارد.