نقشه نیمروز 27 آبان 99

تحلیل بورس امروز | تقویت امید

15:00 - 1400/01/21
شاخص بورس بالاخره پس از روزهای متمادی دوباره وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شد اما این باره برخلاف هیجانات این عمق بازار بود که روند را صعودی کرد.
تحلیل بورس امروز | تقویت امید

دنیای بورس | بعد از حدود 70 روز، نماد «شستا» مجاز شد تا هم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی به جریان معاملات بازگشته باشد و هم سایه ترس بازگشایی آن از سر بازار سرمایه برداشته شود.

معاملات امروز همانند روزهای گذشته با افزایش قابل توجه تقاضا شروع شد و این روند تا پایان بازار پابرجا بود. امروز تعداد نمادهایی که صف خرید داشتند بار دیگر از تعداد صف فروش‌ها پیشی گرفت تا نشان دهنده صعودی بودن شاخص کل باشد. در نتیجه این موضوع شاخص کل توانست با رشد 35 هزار واحد وارد کانال یک میلیون و 300 هزار واحد شود.

اما با اعلام ناظر بازار، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تصویب صورت‌های مالی و با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه "الف" بدون محدودیت نوسان آماده انجام معامله شد. تقابل خریداران و فروشندگان در دوره سفارش‌گیری قابل توجه بود به نحوی که در برابر حجم سنگین عرضه، تقاضای قابل تاملی ثبت شده بود. در نهایت «شستا» با افت حدود 19.5 درصد در قیمت 2900 تومان بازگشایی شد اما این پایان کار نبود چرا که بعد از آن و در زمان حراج پیوسته با اوج گیری تقاضا، این نماد بزرگ به صف خرید رسید و صف آن نیز تا پایان بازار باقی ماند.

با معامله بیش از 1200 میلیارد تومان از سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی، این شرکت بعد از مدت‌ها دوباره جایگاه بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد. حجم سنگین معامله «شستا» در محدوده منفی به تنهایی بیش از 13 هزار واحد از رشد شاخص‌کل کم کرد تا شاخص کل به رشد 23 هزار واحد اکتفا کرده و بار دیگر به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد بازگردد. البته در زمان بازگشایی این شرکت، «شستا» از پیشنهاد افزایش سرمایه 78 درصدی از محل سایر اندوخته‌ها هم رونمایی کرد!

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 12 هزار میلیارد تومان رسید. اما این‌ها تنها نکات مثبت بازار امروز نبود. واکنش بازار به خبر بازگشایی نماد «شستا» نیز قابل تامل بود. در گذشته بارها دیده شد بود که بازار نسبت به بازگشایی نمادهای لیدر، واکنش‌های افراطی نشان می‌دهد، نمونه آن نیز در زمان بازگشایی نماد «خودرو» و «خساپا» در اردیبهشت ماه سال جاری دیده بودیم، اما بازگشایی نماد «شستا» در روند کلی بازار تاثیری نداشت و حتی صف خرید در برخی گروه‌ها همانند پالایشی تقویت شد.

با پایان یافتن بازار امروز، بورس توانست برای پنجمین روز پیاپی سبزپوشی خود را حفظ کند که نکته امیدبخشی برای سهامداران است.

در کنار بازار داغ امروز، بازار ارز نوسان خاصی نداشت. نرخ فروش دلار در صرافی بانک ملی به کانال 25 هزار تومان بازگشته است و در بازار آزاد نیز در محدوده 26200 تومان معامله می شود. در ابتدای بازار امروز نیز رئیس کل بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی ضمن حمایت از بازار سرمایه از این گفت که نرخ سود بین بانکی 20 درصد تعیین شده است و بازرسان بانک مرکزی از روز شنبه در حال رصد تخلفات احتمالی هستند.