دیده بان بورس 14 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | روز سرنوشت ساز

14:56 - 1400/01/21
با فروکش کردن هیجان انتخابات آمریکا، وجهه تحلیل پذیری بورس افزایش پیدا خواهد کرد، تقاضا برای نمادهایی که به قیمت جذاب رسیده‌اند بالاتر می رود و سمت و سوی بازار مشخص خواهد شد.
پیش بینی بورس امروز | روز سرنوشت ساز

دنیای بورس | در معاملات این هفته، اغلب سهامداران دست روی دست گذاشتند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص شود و اغلب رویکرد محافظه‌کاری در معاملات خود اتخاذ کرده بودند. در معاملات روز دوشنبه نیز، شاخص کل 15 هزار واحد دیگر افت داشت و به میانه های کانال یک میلیون و 200 هزار واحد نزدیک شد. در روزهای قبل نیم نگاه سهامداران به نتایج نظرسنجی‌ها بود و امروز نگاه آن‌ها به نتایج شمارش آرا! چرا که بالاخره روز موعود فرا رسید و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. 

آن طور که هر دقیقه خبری از نتایج این انتخابات منتشر می شود، دور از انتظار نخواهد بود که برنده آن نیز تا پایان معاملات امروز مشخص شود. تا این لحظه نیز خبرها از پیشتازی یکی از نامزدها حکایت دارد اما نمی توان تا کسب حدنصاب لازم برای آرای الکترال، با قطعیت برنده این دور را مشخص کرد. با تعیین  رییس جمهور آمریکا برای چهارسال پیش رو، دیگر سایه دوگانه ترامپ-بایدن از روی بازار سرمایه (والبته دیگر بازارهای موازی) برداشته می شود. اگر چه بایدن در آرای الکترال فعلا پیشتاز است اما با توجه به اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا توانسته در ایالت های کلیدی آرا را به نفع خود کسب کند، به احتمال قوی رئیس جمهور دوباره امریکا خواهد شد و برای 4 سال دیگر درکاخ سفید می‌ماند. این در حالی است که کار بایدن برای پیروزی بسیار سخت است.

 با توجه به این موارد امروز بازار سرمایه روز پرهیجانی را سپری خواهد کرد. آن گروه از سهامداران که برای تداوم سهامداری، سرمایه گذاری بیشتر یا در نهایت خروج از بورس مردد بودند، امروز می توانند تصمیم نهایی را گرفته و استراتژی سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنند. در بازار غیررسمی دلار شب گذشته در کانال 29 هزار تومان قیمت گذاری می شد اما حجم معاملات در همه بازارها پایین بود. احتمال دارد تا زمان بازگشایی بازار ارز و طلا، نتیجه انتخابات آمریکا نیز مشخص شده باشد.

 فروکش‌کردن هیجانات

با فروکش کردن هیجان انتخابات آمریکا، وجهه تحلیل پذیری بورس افزایش پیدا خواهد کرد، تقاضا برای نمادهایی که به قیمت جذاب رسیده‌اند بالاتر می رود و سمت و سوی بازار مشخص خواهد شد. از نظر نموداری، نماگر بازار در محدوده حمایتی قرار دارد و بعید نیست حجم تقاضا اندکی افزایش داشته باشد. از سوی دیگر اندیکاتورها از این حکایت دارند که شاخص‌کل در محدوده بیش‌فروش قرار دارد.

درنتیجه انتظار می رود با گذشت زمان از قدرت و حجم سنگین عرضه‌ها کاسته شود، با این حال باید دید در سمت مقابل، تقاضا به قدری خواهد بود که بتواند بازار را به سمت سبزپوش شدن هدایت کند؟

 روند متفاوت کامودیتی‌ها و بورس‌ها

بازارهای جهانی نیز منتظر مشخص شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. هم اکنون هر بشکه نفت برنت در کانال 40 دلار در حال دادوستد است. هر اونس طلا در محدوده 1900 دلار بالا و پایین می شود. فلزات پایه نیز افت اندکی داشته‌اند. مس در محدوده 6763 دلار در حال معامله است و روی نیز  2539 دلار قیمت گذاری شده است. در سوی دیگر، بررسی شاخص بورسهای جهانی از سبزپوشی اغلب آن‌ها حکایت دارد.