نقشه نیمروز 13 مهر 99

تحلیل بورس امروز | سناریوی محتمل فردا

14:46 - 1400/01/21
اگر چه موج های فروش امروز دوباره تقویت شد اما نشانه های مثبتی در روند معاملات برای روزهای آینده وجود دارد. دلایلی که چنین سناریویی را محتمل می‌داند، چه هستند.
تحلیل بورس امروز | سناریوی محتمل فردا

دنیای بورس | ترس ریزش سنگین دلار بر کلیت روند معاملات امروز سایه انداخته بود. اگر چه شروع معاملات با رشد اندک شاخص کل همراه بود اما ترس ریزش قیمت ها در بازار ارز، روند کلیه بازارها را تحت تاثیر قرار داد.

صرافی بانک ملی که تا چند روز پیش نرخ دلار را فقط در کانال 28 هزار تومان اعلام می کرد، امروز با کاهش چشمگیر، نرخ دلار را تا میانه های کانال 27 هزار تومان کاهش داد. به تبعیت از این موضوع، قیمت ارز در بازار آزاد نیز با کاهش قیمت همراه شد و حالا بازارهای موازی نیز ساز کاهش قیمت کوک کرده اند. با توجه به احتمال تدوام کاهش قیمت ارز در معاملات امروز و سیگنال های مثبتی که در این چند روز از سوی رئیس کل بانک مرکزی ارائه شده است، اغلب فعالان بازار ارز احتمال می دهند قیمت دلار افت بیشتری تجربه کند.

البته برخی از دلالان نیز افت قیمت دلار را طبیعی دانسته و آن را واکنش منطقی به مقاومت 30 هزار تومانی میدانند و اعتقاد دارند در روزهای آینده، رشد قیمت دلار از سر گرفته خواهد شد. با این حال در جریان معاملات امروز، نقد کردن سهام و سیو سود انتخاب اول برخی از سهامداران بود. مسئله ای که در نهایت به کاهش 1.5 درصدی شاخص کل منجر شد.

در معاملات امروز دو موج فروش سنگین به وقوع پیوست. نخستین موج دقایقی پس از شروع معاملات به وقوع پیوست و باعث شد شاخص حدود 17 هزار واحد پایین تر بیاید. اما در ادامه با افزایش نسبی تقاضا و بازگشت معاملات برخی نمادهای مهم به محدوده مثبت، فضای کلی بازار بهبود یافت و مقداری از افت 17 هزار واحدی جبران شد. اما با شروع بازار ارز و کاهش ادامه دار قیمت دلار، موج دوم فروش ها آغاز شد تا در نهایت افت شاخص کل به بیش از 23 هزار واحد برسد.  

در جریان معاملات امروز حدود 4 میلیارد سهم از سهام دو غول خودروسازی دادوستد شد تا به ترتیب «خودرو» و «خساپا» رکورددار بیشترین حجم معاملات باشند. از سوی دیگر «دارا یکم»، «پترول» و «شپنا» بشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند. ارزش معاملات خرد نیز به حدود 13 هزار میلیارد تومان رسید.

اما همچنان نشانه های مثبتی در بازار وجود دارد. نخست آنکه صف خرید نمادهای تاثیرگذاری همانند «خودرو» در اغلب دقایق معاملات امروز حفظ شد. از سوی دیگر میزان تقاضا در نمادهای پالایشی در کلیت بازار به قدری بود که بتواند نمادی همانند «شپنا» را تا مرز صف خرید بالا بیاورد. حجم و ارزش معاملات نیز مناسب بود و می توان از این گفت که نقدشوندگی بازار همچنان پابرجا باقی مانده است. در این شرایط و در صورتی که افت قیمت دلار در روزهای آتی ادامه داشته باشد، انتظار می رود جو روانی آن روی دیگر بازارها از جمله بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

 اما در صورت تثبیت نرخ دلار، تحلیل پذیری نمادها افزایش می یابد و در این زمان دیگر نمی توان و نباید انتظار رشد دسته جمعی نمادها راداشت چه انکه برخی نمادها حتی با افت سنگین قیمت به ارزش ذاتی خود نزدیک شده اند. اما در صورت تثبیت نرخ ارز فعالان و تحلیل گران با اطمینان بیشتری می توانند سهام برتر را شناسایی کرده و از شرکت هایی که شرایط بنیادی مناسب تری دارند، حمایت کنند.