آمار جدید انجمن جهانی فولاد | تولید فولاد ایران

14:33 - 1400/01/21
گزارش ماهانه انجمن جهانی فولاد بررسی شد.
آمار جدید انجمن جهانی فولاد | تولید فولاد ایران

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، فولادسازان داخلی در ماه جولای به‌رغم کاهش تولید ماهانه خود همچنان پیشتاز رشد تولید سال ۲۰۲۰ در جهان هستند و به نظر می‌رسد در صورت ادامه همین روند طی ماه‌های آتی بیشترین رشد از سهم بازار در سال ۲۰۲۰ را در میان تمام تولیدکنندگان جهان به خود اختصاص دهند.

انجمن جهانی فولاد، به عنوان نهاد معتبر حوزه فولاد گزارش ماهانه تولید اعضای خود و سایر کشورها در جولای ۲۰۲۰ را منتشر کرد که سیگنال‌های مثبتی از صنعت فولاد جهان به بازار مخابره می‌کند.

کاهش تولید ماهانه ایران

فولادسازان ایرانی مطابق گزارش انجمن جهانی فولاد از میزان تولید جهانی در ماه جولای توانستند ۲ میلیون و ۳۳۹ هزار تن تولید کنند که نشانگر کاهش ۵/ ۳ درصدی آمار ماهانه ایران است. گزارش پیشین این نهاد بین‌المللی نشان می‌داد که ایران در ماه ژوئن با ثبت رکورد ماهانه جدید توانسته بود ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار تن فولاد خام در کارخانه‌های خود تولید کند. م

قایسه این ارقام گواهی بر کاهش تولید ۸۵ هزار تنی فولادسازان داخلی در ماه گذشته است. بر اساس آمار منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد ۵/ ۱ درصد از کل فولاد خام تولید شده در جهان طی ماه جولای در کارخانه‌‌های ایران تولید شده است.

در سال گذشته میلادی یعنی در جولای ۲۰۱۹ خروجی فولاد خام تولیدکنندگان ایرانی ۲ میلیون و ۴۵ هزار تن بوده که در سال‌جاری ۴/ ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش ظرفیت تولید صنایع فولادی ایران و رونق‌گیری بازار فولاد خام برای شرکت‌های ایرانی و افزایش قیمت این فلز تاثیر بسزایی در رشد آمارهای صنایع داخلی فولاد نسبت به سال گذشته داشته است.

پیشتازی ایران در رشد تولید ۲۰۲۰ جهان

با نگاهی به آمار ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۰ و مقایسه آن با ۷ ماه نخست ۲۰۱۹ شاهد رشد پرقدرت تولید فولاد کشور خواهیم بود که حاکی از ۸/ ۱۰ درصد افزایش در این برهه زمانی است. فولادسازان از ژانویه سال‌جاری تا پایان ماه جولای مجموعا ۱۶ میلیون و ۲۲۵ هزار تن فولاد خام تولید کردند؛ این آمار در حالی ثبت شده که انجمن جهانی فولاد اعلام کرده حجم تولید در مدت زمان مشابه طی سال گذشته ۱۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تن بوده است.

رشد تولید یک میلیون و ۵۷۵ هزار تنی که معادل ۸/ ۱۰ درصد رشد ۷ ماهه است، بهترین رکورد ثبت شده رشد ظرفیت تولید نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در میان تمام تولیدکنندگان بزرگ و کوچک فولاد در سراسر جهان محسوب می‌شود.

روند مثبت فولاد جهانی

انجمن جهانی فولاد در گزارش ماهانه خود بر مبنای آمار تولید ۶۴ کشور تولیدکننده فولاد جهان نشان می‌دهد در ماه جولای سال‌جاری ۱۵۲ میلیون و ۶۹۴ هزار تن فولاد خام تولید شده است که نسبت جولای ۲۰۱۹ کاهشی ۵/ ۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ حجم تولید در جولای سال گذشته ۱۵۶ میلیون و ۶۷۹ هزار تن بوده است. کاهش تولید فولاد جهانی در ماه‌های اخیر نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن به امری معمول تبدیل شده است.

از ابتدای سال‌جاری و پس از همه‌گیر شدن بیماری کووید-۱۹ که با اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی بخش اصلی چرخه بازار کالایی همراه شد؛ منجر به تعطیلی یا کاهش تولید صنایع پایین‌دستی مصرف‌کننده فولاد شده است که بخش عظیمی از کاهش تولید مربوط به این بخش است.

از سوی دیگر رکود در صنعت ساخت و ساز و تعطیلی خطوط تولید شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان که مهم‌ترین مشتریان فولاد محسوب می‌شوند نیز تاثیر بسزایی بر کاهش تولید توسط کشورهای بزرگ در ماه‌های اخیر داشته است. لازم به ذکر است که می‌توان چین را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان از این قاعده مستثنا دانست، اما در اروپا و آمریکا شمالی وضعیت شرکت‌های تولیدکننده چندان مساعد نیست.

میزان تولید جهانی در ماه جولای به‌رغم آن که از تولید ماه جولای سال گذشته به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است، اما در روند ماهانه خود افزایش و بازیابی چرخه تولید را تجربه می‌کند. در ماه جولای با کاهش محدودیت‌های کرونایی در بخشی از نقاط جهان، حجم تولید جهانی فولاد از ۱۴۸ میلیون و ۶۷۴ هزار تن در ماه ژوئن به ۱۵۲ میلیون و ۶۹۴ هزار تن در ماه جولای رسیده است که بیانگر افزایش تولید ۴ میلیون و ۲۰ هزار تنی در سراسر جهان است. این رشد ۷/ ۲ درصدی تولید در سراسر جهان پاسخ بازار به خوش‌بینی‌ها نسبت به بازیابی تقاضا و گذر از رکود اقتصادی در دو ماه اخیر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آخرین باری که میزان تولید جهانی رقمی بالاتر از ماه جولای را نشان داده بود، آگوست سال ۲۰۱۹ بوده که بیش از ۱۵۵ میلیون تن فولاد خام در کارخانه‌های فولادسازی تولید شده بود. پس از شیوع کرونا در ماه آوریل میزان تولید به رقمی کمتر از ۱۳۷ میلیون تن رسید که بسیار پایین‌تر از حدود عادی تولید بود و حالا گزارش جدید انجمن جهانی فولاد از گذر نسبی بحران در این صنعت خبر می‌دهد. البته باید در نظر داشت که کماکان شیوع مجدد کرونا در سراسر جهان تهدیدی بالقوه بر سر راه این صنعت محسوب می‌شود.

رشد چشمگیر تولید چین، برزیل و کره‌جنوبی

در میان تولیدکنندگان عمده فولاد جهان نیز شرکت‌های عمدتا دولتی بزرگ چین کماکان با ثبت رکوردهای خارق‌العاده خود در بخش تولید در حال تسخیر سهم شرکت‌های بزرگ فولادی جهان از بازار داخلی چین هستند و برای سومین ماه پیاپی بیش از ۹۰ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند.

نشریه پلتس پیش‌تر در گزارشی عنوان کرده بود که چینی‌ها با بهره‌برداری از چند کارخانه بزرگ فولاد طی ماه‌های اخیر جهان را شگفت‌زده کرده‌اند، چرا که ابر شرکت‌های فولادی در آمریکا، بریتانیا، برزیل و استرالیا پس از شیوع کووید-۱۹ با کاهش ظرفیت تولید و بحران در بخش تقاضا دچار زیان‌های سنگینی شده‌اند.

چین در ماه جولای با تولید ۹۳ میلیون و ۳۵۸ هزار تن توانست تولید ماهانه خود را بیش از یک میلیون و ۷۸۰ هزار تن افزایش دهد. سایر تولیدکنندگان عمده نیز طی ماه جولای با رشد ماهانه تولید مواجه شدند و در میان ۱۱ کشور‌ تولیدکننده عمده فولاد جهان که بیش از ۲ میلیون تن فولاد در ماه تولید می‌کنند تنها ایران و آلمان روند ماهانه کاهشی را ثبت کردند و سایر کشور‌ها با افزایش تولید نسبت به ماه پیشین خود روبه‌رو شدند.

ایران در گزارش ماه اخیر در میان تولیدکنندگان عمده یک رده دیگر سقوط کرد و به دهمین تولیدکننده بزرگ جهان بدل شد، ماه گذشته برزیل در این رده قرار داشت که با افزایش تولید چشمگیر خود ایران و آلمان را پشت سر گذاشت و به رده هشتم رسید.