شگفتی در بازار سکه | چرا دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نرسید + جدول

14:29 - 1400/01/21
چه دلایلی باعث میشود قیمت دلار در ماه های آینده در دو مسیر متفاوت قرار گیرد.
شگفتی در بازار سکه | چرا دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نرسید + جدول

به گزارش «دنیای بورس»، روزنامه ایران نوشت: پس‌از پایان مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در پایان تیرماه، انتظار عمومی این بود که نرخ ارز با سرعت بالایی نزولی شود.

اما باید گفت از نگاه اقتصادی و همچنین ناظر بازار، مدیریت نرخ ارز و نوسانات آن باید روند تدریجی و منطقی داشته باشد. به‌عبارت دیگر نمی‌توان با افت یا افزایش یک باره ارز به اقتصاد شوک وارد کرد. براین اساس نرخ ارز باید در یک فرآیند زمانی قابل قبول به سمت اهداف مشخص شده سیاستگذار هدایت شود.

در سال ۱۳۹۷ نیز که نرخ دلار به بیش از ۱۸ هزار تومان افزایش یافت، مدیریت و نزول آن در یک فرآیند شش ماهه رخ داد. از مهرماه که نرخ ارز رو به کاهش گذاشت بتدریج و با نوسانات اندک رو به کاهش گذاشت و تا کانال ۱۳ هزار تومان رسید.

در سال ۱۳۹۳ نیز تجربه متفاوتی دراین زمینه داریم، درحالی که در پایان دولت دهم نرخ دلار به ۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود، جو روانی مثبت ابتدای دولت یازدهم باعث کاهش قیمت ارز شد و دلار حتی به ۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که بازارساز به تدریج برای جلوگیری از شوک اقتصادی این رقم را به سمت کانال منطقی و بالاتر هدایت کرد.

علاوه بر این بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز اهداف دیگری را نیز باید دنبال کند که یکی از آنها خارج کردن دلالان و سفته بازان و کاهش سودآوری آنان است. بنابراین دربرخی از دوره‌ها، بانک مرکزی برای اینکه فاصله نرخ ارز رسمی با آزاد را کاهش دهد اقدام به افزایش نرخ ارز صرافی‌ها می‌کند.این درحالی است که درکنار عوامل اقتصادی، تحولات سیاسی و چشم‌انداز این تحولات نیز در مسیری که بازار ارز طی می‌کند تأثیر بسیار زیادی دارد.

بنابراین اگر تنها با نگاه اقتصادی به بازار ارز بنگریم، بانک مرکزی توان اینکه نرخ ارز را به اهداف تعیین شده خود هدایت کند، دارد، اما همانگونه که اشاره شد دراین بازار عوامل سیاسی و اخبار مختلف نیز تأثیر زیادی دارند.

در این راستا برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در امریکا و برنده احتمالی این کارزار یکی از چشم اندازهای سیاسی است که بر نرخ ارز مؤثر است. از سوی دیگر تحولات بازار سرمایه نیز تأثیر فراوانی خواهد داشت.

طی ماه‌های اخیر بخصوص در سال‌جاری بازار سهام به مأمنی برای جذب نقدینگی تبدیل شده است به‌طوری که متوسط ارزش معاملات به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد با این حال ریزش‌های اخیر شاخص بورس تا حدودی تازه واردان به این بازار را نگران کرده است.

براین مبنا در صورتی که دولت بتواند بازار سرمایه را مدیریت و نوسانات روانی و هیجانی را از این بازار دور کند، رشد نرخ ارز نیز تا حدودی مدیریت خواهد شد. اما اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که نقدینگی از این بازار خارج شود، به سوی سایر بازارها هدایت می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها بازار ارز است.

طی ماه‌های اخیر بخشی از نقدینگی به سمت بازارمسکن حرکت کرده است و اگر ثبات و میزان بازدهی بازار سرمایه افت کند بخشی از سرمایه‌گذاران وارد بازار ارز می‌شوند که این ورود به معنای چشم‌انداز صعودی قیمت‌ها دراین بازار است.با وجود این با توجه به اینکه بازار ارز دلار 26 هزار تومانی را درحافظه خود دارد، این فرصت خوبی برای بازارساز ایجاد می‌کند تا نرخ ارز را درمحدوده‌ای پایین‌تر از اوج تاریخی مدیریت کند.

روز شگفتی در بازار سکه + جدول ونمودار

همچنین اقتصادنیوز در مطلبی نوشت: سکه نه تنها به کانال بالاتر نرفت که در بیشتر ساعات روز گرایش‌های کاهشی از خود نشان داد. سقف قیمت سکه در همان ساعات ابتدای روز به ثبت رسید که این فلز گران‌بها روی عدد 10 میلیون و 950 هزار تومان قرار گرفت، ولی از این نقطه بالاتر نرفت وحتی تا عدد 10 میلیون و 750 هزار تومانی نیز عقب نشینی کرد. این در حالی بود که هم زمان در بازارهای جهانی، طلا عمدتا سیر صعودی داشت و حتی تا بعدازظهر قیمت بالای محدوده2010 دلاری را نیز به ثبت رساند.

دلایل بی‌تفاوتی سکه به اونس

4 دلیل متفاوت برای بی محلی سکه به اونس طلا از نگاه فعالان مختلف بازار عنوان می شد .

اول- تردید سکه بازان نسبت به رشد دلار

به گفته فعالان، امروز دلار بیشتر گرفتار مرز روانی 23 هزار تومانی بود و در بیشتر ساعات روز توان عبور از آن را از خود نشان نمی داد. این ارز که در محدوده 23 هزار و 100 تومانی معاملات خود را آغاز کرده بود، به یکباره تا نقطه 22 هزار و 800 تومانی عقب گرد کرد.

از نظر فعالان، روند قیمتی دلار موجب شده بود که سکه بازان نسبت به خرید سکه تردید کنند، چرا که می ترسیدند، قیمت اسکناس آمریکایی در روزهای بعد سیر نزولی بیشتری به خود بگیرد. بیشتر فعالان بازار باور دارند، سکه در معاملات روزانه بیشتر نسبت به روند قیمت دلار حساس است ولی در کوتاه مدت خود را با طلای جهانی نیز هماهنگ میکند. در صورتی که چنین نگاهی درست باشد، باید منتظر تطبیق با تاخیر سکه با اونس طلا بود.

دوم- پیش خور کردن رشد طلای جهانی

گروهی از معامله گران بازار باور داشتند، سکه در روزهای قبل، رشد احتمالی اونس را پیش خور  کرده بود، در نتیجه زمانی که طلای جهانی مرز 2 هزار دلاری را شکست، واکنش خاصی از سکه بازان دیده نشد. به باور این گروه، اینکه سکه در کف 10میلیون و 300 هزار تومانی مورد حمایت قرار گرفت و بعد تا محدوده 10 میلیون و 900 هزار تومانی جلو آمد، بیشتر مبنی بر این انتظار صورت گرفت که طلای جهانی در هفته جاری رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

سوم- مقاومت سنگین پیش روی بازار

برخی از معامله گران مقاومت های سنگین در برابر سکه در نقاط 11 میلیون و 11 میلیون و 500 هزار تومان را به عنوان عاملی احتیاطی عنوان می کردند که موجب شد بازیگران بازار سکه با احتیاط بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند. سکه در سال جاری هرگز نتوانسته است بالای سطح 11 میلیون و 500 هزار تومانی نوسان کند و صعود آن به کانال 11 میلیونی نیز معمولا با افزایش فروش ها همراه شده است. بر اساس چنین نگاهی به نقاط مقاومتی، سکه بازان نیاز به اطمینان بیشتری برای روند افزایشی دارند.

چهارم- عدم اطمینان به دلار

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که در صورت ماندگاری قیمت های دلار و اونس، در همین سطوح فعلی، میزان خریدها در بازار سکه می تواند افزایش پیدا کند.یکی از عواملی که امروز موجب می شد، سکه بازان احتیاطی رفتار کنند، عدم اطمینان آنها نسبت به ماندگاری روند افزایشی اونس و دلار بود.

یکی از نشانه هایی که برای دلار خبر از افت قیمت می داد، نزول بهای حواله درهم به زیر 6 هزار و 300 تومان بود. از نگاه معامله گران درهم پایین این سطح می تواند دچار نزول بیشتر قیمت شود و قیمت دلار را نیز تحت فشار قرار دهد.

ارزش سکه چقدر باید باشد؟

اگر مالیات بر ارزش افزوده را در فرمول حباب لحاظ نکنیم، امروز ارزش ذاتی سکه تقریبا با قیمت بازار برابر بود. ارزش ذاتی سکه با اونس 2015 دلاری در حدود 10 میلیون و 850 هزار تومان بود. با این حال، آگر مالیات ارزش افزوده را در فرمول حباب سکه لحاظ کنیم، ارزش ذاتی این فلز گران بها به حدود 11 میلیون و800 هزار تومان می رسید. سکه در مقاطعی از سال جاری، از لحاظ ارزش ذاتی که با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده محاسبه می شود، کانال 12 میلیونی را نیز به خود دیده است، ولی در بازار هرگز سطح قیمتی بالای 11 میلیون و 500 هزار تومان را تجربه نکرده است.