اتفاقی که در بازار مازاد آلومینیوم در حال وقوع است

14:27 - 1400/01/21
صنعت آلومینیوم برای اتخاذ استانداردهای زیست­محیطی فعلا در تلاش است اما هنوز کار به جایی نبرده است.

دنیای بورس | صنعت آلومینیوم که یکی از بزرگ­ترین تولیدکننده­های گازهای گلخانه­ای بین فلزات است، در تلاش است استانداردهای مشترک در فراوری محصولات سبز اتخاذ کند، اما مشکل اینجاست که شرکت­های رقیب عمدتا محصولات خود را از این نظر بهبود می­بخشند و کاری با ایجاد سازوکارهایی که به بازار بزرگ­تر محصولات سبز کمک کند، ندارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که رقبا در صنعتی که بار مازاد عرضه بر دوش آن سنگینی می­کند، برای سهم بازار می­جنگند، ابتکارهای زیادی سعی دارند شاخص­هایی برای تولید کم­کربن ایجاد کنند.

آلومینیوم که به برق زیادی برای ذوب نیازمند است یکی از آلاینده­ترین فلزات به شمار می­رود. بر اساس این گزارش، برای تولید هر تن آلومینیوم به طور متوسط 16.5 تن دی­اکسید­کربن منتشر می­شود. در مقام مقایسه، فراوری فولاد با اینکه به طور کلی آلایندگی بیشتری به دنبال دارد، اما برای هر تن تولید، 2.3 تن دی­اکسید­کربن منتشر می­کند.

بیشتر گروه­های بزرگ آلومینیوم تولید محصولاتی را آغاز کرده­اند که معمولا با استفاده از انرژی برق­آبی آثار کربنی کمتری به جا می­گذارند، اما هر کدام از این شرکت­ها استانداردهای خودش را دارد.

یک شرکت مشاوره­ای واقع در بریتانیا به نام «کربن تراست» در ماه ژوئن راهنمایی برای شناسایی و برچسب زدن محصولات کم­کربن آلومینیومی پیشنهاد داد. بر این اساس، اگر تولید هر تن آلومینیوم، 4 تن یا کمتر دی­اکسید کربن منتشر کند که حدود 20 درصد میزان جهانی است، آن را آلومینیوم سبز قلمداد می­کنیم.

با این حال، این پیشنهاد راه به جایی نبرد. بخشی به خاطر اینکه این کار پژوهشی بودجه­اش را از شرکت ای­ان­پلاس روسیه که مالک غول آلومینیومی روسال است، گرفته بود. علاوه بر این، بقیه تولیدکننده­ها تمایلی نسبت به پیروی از پیشنهاداتی که توسط رقیبشان تامین مالی شده، نداشتند. کربن­تراست البته گفته اگرچه آن گزارش با حمایت مالی ای­ان­پلاس همراه بوده، محتوای پژوهش مستقلا توسط این نهاد تهیه شده است.

همچنین، یک شرکت مشاوره­ای دیگر در آمریکا اکتبر سال گذشته ارزیابی پریمیوم آلومینیوم سبز را کلید زد اما این راهکار نیز به در بسته خورد، چراکه خریداران علاقه­ای به پرداخت هزینه اضافی برای آلومینیوم سازگار با محیط زیست نداشتند.