نقشه نیمروز 15 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

14:24 - 1400/01/21
امروز بازار سهام در حالی هفته کاری را به پایان رساند که پیش بینی هفته بعد از تداوم روند فعلی حکایت دارد. اما سه خبر مهم امروز که روی بازار سرمایه تاثیرگذاشتند، چه بود.
تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

دنیای بورس | عبور مجدد شاخص کل از مرز 2 میلیون واحد، حسن ختامی بود برای معاملات امروز. در روزی که دوباره شاخص‌سازها، ساز صعودی کوک کردند، دماسنج بازار بیش از 39 هزار واحد رشد کرد تا بار دیگر بالاتر از مقاومت روانی 2 میلیون واحد بایستد. بر خلاف روز گذشته این باز شاخص‌کل بود که توانست از شاخص هم‌وزن پیشی بگیرد و دلیل آن نیز در صف خرید نمادهایی همانند «شستا»، «فارس»، «فملی» و ... میتوان جستجو کرد.

سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی حالا با اختلاف قابل توجه، باارزش ترین شرکت بورسی به حساب می آید و با صف خرید سنگینی که امروز داشت، احتمال دارد رشد این شرکت در روزهای آتی ادامه داشته باشد. «شستا» البته در معاملات امروز به دلیل نوسان 50 درصدی تا زمان برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی متوقف شد. 

از نکات مهم معاملات امروز برچیده شدن صف فروش سنگین «خودرو» برچیده شد با دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 400 میلیون سهم، معاملات سهام ایران خودرو متعادل شد تا هیچ کدام از نمادهای لیدر و شاخص ساز آخر هفته خود را با صف فروش به پایان نرسانده باشند. مجامع برخی نمادهای شاخص ساز همانند «فولاد» و «تجارت» نیز امروز برگزار شد تا امکان بازگشت آن‌ها به معاملات در هفته آینده میسر شود. حالا بورس بالاتر از مقاومت روانی 2 میلیون واحدی ایستاده است و در صورتی که خبر تاثیرگذاری در روز های آتی به گوش نرسد، پتانسیل رشد بیشتر را نیز داراست.

 

ادامه حمایت دولت از بازار سرمایه

در زمان معاملات امروز، سهامداران گوشه چشمی به صحبت های رئیس جمهور داشتند. حسن روحانی در جلسه هیات دولت تاکید کرد عرضه‌های اولیه شرکت‌ها در بورس در هفته‌های آینده بسیار مهم و ادامه دار خواهد بود و ضمن این موضوع از احتمال گشایش اقتصادی در هفته آتی خبر داد. با توجه به این صحبت‌ها و خوش بینی سهامداران به معاملات هفته آتی، حجم تقاضا افزایش یافت. صحبت های امروز مدرس خیابانی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت نشان داد محصولات فولادی در بورس باقی مانده و دولت قصد تضعیف بورس کالا را ندارد. از سوی دیگر دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل صرف سهام در صحن مجلس به تصویب رسید تا این نوع از افزایش سرمایه که به ندرت مورد توجه شرکت ها بوده است، بار دیگر به عنوان گزینه جذاب برای افزایش سرمایه پیش روی مدیران بورسی قرار گیرد.