سه سناریو برای دو نماد بورسی + نمودار

احتمال اصلاح در شاخص سهام محصولات فلزی  در سه سناریو بررسی شد.
  • شکور علیشاهی | کارشناس بازار سرمایه

روند کلی شاخص محصولات فلزی، صعودی برآورد می‌شود. اما این شاخص در چهار هفته گذشته در فاز اصلاح قرار داشت و با حدود ۲/ ۸ درصد کاهش از عدد ۴۳۹ هزار و ۳۳۴ واحد به عدد ۴۰۳ هزار و ۴۱ واحد رسید. وجود اصلاح قیمت در هر روند صعودی طبیعی است. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی نیست بلکه کاهش قیمت‌ها است. به‌نظر می‌رسد این شاخص در فاز اصلاحی قرار دارد. فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت آغاز می‌شود.

این اتفاق ۲۰ روز کاری پیش رخ داده است و همراه آن روند صعودی میان‌مدت نیز به سمت پایین شکسته شد که این موضوع کمی کار را برای ادامه روند صعودی پیچیده می‌کند. در حرکت‌های اصلاحی قیمت‌ها، روند صعودی بلند‌مدت به هیچ‌وجه شکسته نخواهد شد. روند صعودی بلند‌مدت این صنعت نیز کماکان پابرجاست. احتمالا این فاز با تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت همراه باشد که از حدود ۲۲ روز کاری قبل، تشکیل روند نزولی در کوتاه‌مدت آغاز شده است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شاخص محصولات فلزی احتمالا در مسیر اصلاح قرار گرفته است. در صورت ادامه کاهش قیمت‌ها در شاخص این صنعت می‌توان هدف ۳۷۵ هزار واحد را برای آن متصور بود که البته انتظار می‌رود محدوده مهم ۳۹۵ هزار واحد که هم برای تحلیلگران محافظه‌کار و هم برای معامله‌گران ریسک‌گریز حائز اهمیت است مانع بزرگی برای رسیدن به این هدف باشد.

اگر سهام شرکت‌های موجود در این شاخص به کاهش قیمت‌ها ادامه دهند و روند صعودی بلند‌مدت را به سمت پایین بشکنند دیگر به این کاهش قیمت‌ها اصلاح نمی‌گوییم و مسیر شاخص را ریزشی در نظر می‌گیریم. سه محدوده ممکن است مانع ریزش شاخص محصولات فلزی شوند، محدوده ۳۵۴ هزار و ۵۰۰ واحد، ۳۳۰ هزار واحد و ۳۰۵ هزار واحد که به آنها حمایت می‌گوییم. این محدوده‌ها را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی شاخص مورد مطالعه در هفته‌های آینده در نظر داشت. از نشانه‌های پایان فاز اصلاحی ورود قیمت‌ها به منطقه‌ای است که بعد از چند روز کاهش قیمت تقریبا متوالی به آن می‌رسد و به آن منطقه اشباع فروش می‌گوییم.

البته ممکن است قیمت به این ناحیه وارد نشود و تنها به نزدیکی مرز آن برسد. به هر ترتیب به نظر می‌رسد این اتفاق نیز در این صنعت رخ داده است. بنابراین پایان فاز اصلاحی در صنعت محصولات فلزی محتمل است. در صورت خروج از فاز اصلاحی و افزایش قیمت‌ها، شاخص این صنعت به دنبال هدف در محدوده ۵۹۰ هزار است که بعد از خط روند نزولی کوتاه‌مدت، محدوده مقاومتی ۴۱۵ هزار واحد، ۴۴۶ هزار واحد و ۴۸۷ هزار واحد و ۵۳۰ هزار واحد ممکن است مانع رسیدن به هدف قیمتی ذکر شده ‌شود.

تحلیل تکنیکال

 

آماده رشد بعدی

  • سامان منتظری | تحلیلگر بازار سرمایه

با توجه به نمودار شاخص محصولات فلزی،‌ شاخص یکسال در یک کانال صعودی درحال حرکت است که توانست در فروردین ۹۹ از سقف کانال صعودی عبور کند. پس از شکست سقف کانال صعودی، شاخص تا خط میانی کانال بسط یافته رشد کرد و پس از آن در قالب یک مثلث ادامه دهنده اصلاح شد.

می‌توان محدوده ۳۵۰هزار الی۳۸۰هزار واحد را محدوده حمایتی خوب به حساب آورد. همچنین با توجه به نوع حرکت انتظار می‌رود روند صعودی بعدی با شکست سقف مثلث و مقاومت ۴۴۵هزار واحد به‌زودی شروع شود. در صورت عبور شاخص از این محدوده مقاومتی هدف اول محدوده ۶۰۰هزار واحد و در بلند مدت توانایی رشد تا حوالی یک میلیون واحد را دارد.

ماشین‌سازی اراک با نماد فاراک: قیمت بعد از رشد ۷۵درصدی شدید وارد اصلاح در قالب بازگشت به مقاومت شکسته شد. محدوده حمایتی برای سهم محدوده ۱۴۰۰ الی ۱۴۵۰ تومان است. با توجه به شاخص این صنعت انتظار رشد برای این سهم را تا حوالی ۲۲۰۰ تومان در میان مدت‌دارم. حد ضرر برای سهامداران این سهم تثبیت قیمت زیر ۱۴۰۰ تومان است.

تولیدی چدن سازان با نماد چدن: قیمت بعد از رسیدن به محدوده مقاومتی ۳۸۰۰ الی ۳۹۰۰ تومان وارد یک اصلاح ۲۰ درصدی شد و تا محدوده حمایتی ۳۰۰۰ الی ۳۱۰۰ تومان این ادامه داشت و دوباره تلاش کرد که بتواند از سقف قبلی عبور کند که بازهم ناکام ماند. در صورتی که قیمت از ۳۹۰۰ تومان عبور کند سیگنال خرید صادر شده است و هدف اول محدوده ۴۸۰۰ الی ۵۰۰۰ تومان است، حد ضرر برای سهامداران قیمت زیر ۳۰۰۰ تومان است.

تحلیل تکنیکال
Submitted by admin on