صادرات ایران در فروردین چقدر شد + جزییات

13:44 - 1400/01/21
آمارهای منتشرشده از صادرات ایران در فروردین‌ماه امسال، حاکی از کاهش ۳۶ درصدی صادرات در قیاس با مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش «دنیای بورس»، رییس کنفدراسیون صادرات گفته است:

  • از ابتدای اسفند و با شیوع کرونا در ایران و سپس در فروردین همزمان با همه‌گیری این ویروس در بسیاری از کشورهای جهان، بسیاری از مرزهای زمینی میان کشورها بسته شدند و همین موضوع میزان صادرات را کاهش داد که در آمار فروردین نیز به‌وضوح دیده می‌شود.
  • از روزهای پایانی فروردین و ابتدایی اردیبهشت، گشایش نسبی در ترددها به وجود آمد و با توجه به طولانی شدن روند شیوع این ویروس، بسیاری از کشورها برای تأمین نیازهای اولیه و حفظ اقتصادشان برخی محدودیت‌ها را کنار زدند که همین امر به افزایش صادرات کمک کرد، ازاین‌رو همچنان زیر سایه کرونا، محدودیت‌های صادراتی وجود دارد و آمار قطعاً نسبت به‌روزهای پیش‌ازاین ویروس پایین‌تر خواهد بود، اما به نظر می‌رسد از ابتدای اردیبهشت بهبود نسبی در این حوزه رخ‌داده و آمار کاهش صادرات فروردین قدری بهبودیافته است.
  • ما خوشبختانه از ابتدای کرونا در مرزهای آبی خود محدودیت جدی نداشتیم و تردد برای جابجایی کالاهای ضروری و تجاری ادامه یافت و در هفته‌های گذشته نیز ظرفیت حمل‌ونقل ریلی به کمک ما آمده و در مرزهای مشترک با کشورهایی مانند ترکیه یا ترکمنستان جابجایی کالاهای صادراتی با قطار انجام‌شده که نشان‌دهنده لزوم توجه جدی به ظرفیت این حوزه است.
  • در فروردین‌ماه امسال کشورهای چین، امارات، عراق، افغانستان و ترکیه به ترتیب مقاصد اصلی صادراتی ایران بوده‌اند. بر این اساس عراق که مدت‌ها در رتبه دوم مقاصد صادراتی ایران بعد از چین قرار داشت، این رتبه را به امارات واگذار کرده است.مبادی اصلی واردات ایران نیز در این ماه، کشورهای چین (۲۰.۶ درصد)، امارات (۲۰.۴ درصد)، ترکیه (۱۲.۸ درصد)، هند (۸.۵ درصد) و هلند (۵.۶ درصد) بوده‌اند. این آمارها نشان از ورود هلند به جمع ۵ کشور اول وارداتی و خروج آلمان از این فهرست دارد.