تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 21 اسفند 98

13:11 - 1400/01/21
آخرین جلسه معاملاتی این هفته به صورت مشخص با چهارشنبه هفته‌های اخیر تفاوت داشت. هفته‌های گذشته، پس از موج‌های قدرتمند صعود در آغاز هفته، روزهای چهارشنبه به بستر شناسایی سود و ریسک‌گریزی معامله‌گران بدل می‌شد؛ اما امروز پس از یک هفته قرمزرنگ، بورس تهران روی آرامش دید و توانست از ریزش بیشتر بگریزد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 21 اسفند 98

دنیای بورس: بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته به مدار نسبی آرامش بازگشت و در مقابل ریزش بیش‌تر مقاومت کرد. بازگشت قیمت‌های جهانی از کف و رفع برخی بلاتکلیفی‌های مرتبط با بازار سهام در فاصله‌ گرفتن از عرضه‌های پرحجم موثر بوده است.

شاخص کل بورس در معاملات امروز اگر چه افت و خیزهایی متوالی را تجربه کرد با این حال در دامنه‌ای محدود نوسان داشت. مساله‌ای که از بازگشت آرامش نسبی به معاملات خبر می‌دهد. بعد از 2 روز فشار حداکثری در بازار سهام امروز برخی گروه‌های سهامی شاهد رشد دسته‌جمعی بودند و رنگ بازار از قرمز یکدست فاصله گرفت.

معجون آرامش بازار

در معاملات روز گذشته بازار جهانی، قیمت کامودیتی‌ها توانست از کف‌های نگران‌کننده آغاز هفته فاصله بگیرد و این مساله در تقویت تقاضای سهام مشخصا موثر بود. انتظار برای سیاست‌های مالی و پولی اقتصادهای بزرگ توانست امیدواری را به بازارهای سهام بازگرداند. با این حال باید دید تا زمانی که ویروس کرونا در دنیا جولان می‌دهد، این موج از امیدواری‌ها تا کجا می‌تواند بازارهای مالی دنیا را در مسیر صعود یاری کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات بازار آن بود که روز گذشته در شورای عالی بورس اتفاقی نیفتاد! اخیرا تصمیمات ناگهانی، بی‌مقدمه و بعضا شگفت‌انگیز مدیران بورسی خود به یکی از ریسک‌های بازار سهام تبدیل شده است. البته سرایت این گونه تصمیم‌گیری‌ها از مقامات بلند‌پایه‌تر کشور به سایر نهادها چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ با این وجود بورس تهران به عنوان یکی از شفاف‌ترین مکان‌های سرمایه‌گذاری با اقداماتی در حال مواجهه است که پیش از این به عنوان احتمال لحاظ نمی‌شد.

بالاخره، در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس این نتیجه گرفته شد که همه چیز بر مدار موجود پیش رود و تا اطلاع‌ثانوی تغییری ایجاد نشود: دامنه نوسان سهام 5 درصد می‌ماند، حجم مبنا به روال فعلی ادامه پیدا می‌کند، تعادل بازار از طریق عرضه‌ اولیه‌ها و عرضه‌های دولتی پیگیری خواهد شد و دست‌آخر خبری از تغییر در سکانداری سازمان بورس نیست. همین اخبار سبب شد تا در معاملات امروز تقاضا با اطمینان بیشتری در جبهه خرید ظاهر شود. مساله‌ای که در آمار معاملات امروز به آن خواهیم پرداخت.

آمارخوانی از معاملات آخرین روز هفته

ارزش معاملات خرد بورس در آخرین روز هفته بار دیگر از مرز 4 هزار میلیارد تومان عبور کرد. جدا شدن از قفل صف‌های فروش بار دیگر امکان رشد ارزش معاملات را فراهم کرد. از آن مهم‌تر بازگشت پرقدرت حقیقی‌ها به جبهه خرید بود. خالص تغییر مالکیت‌های بورس در دادوستدهای چهارشنبه 473 میلیارد تومان به سمت بازیگران خرد بود و این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که طی دو روز گذشته بازیگران خرد با شتاب در حال خروج از این بازار بودند.

از 310 نماد فعال در تابلوهای بورس، 172 نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و آخرین دادوستدهای 151 نماد در محدوده مثبت انجام شد. مساله‌ای که از افزایش محدود فشار عرضه در پایان معاملات خبر می‌دهد. 77 نماد کار خود را با صف خرید و 58 نماد با صف فروش به پایان بردند. ارزش صف‌های خرید 1138 و ارزش صف‌های فروش 280 میلیارد تومان بود.

در تابلوهای اصلی فرابورس نیز از 115 نماد فعال، 66 نماد رشد قیمت پایانی و 57 نماد آخرین معاملات در محدوده مثبت را تجربه کردند. 24 نماد با صف خرید و 34 نماد با صف فروش به پایان معاملات رسیدند. ارزش صف‌های خرید 339 میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش 201 میلیارد تومان بود.

مجموع ارزش صف‌های فروش در هر سه بازار بورس، فرابورس و پایه چیزی در حدود 730 میلیارد تومان بوده که همچنان رقم قابل‌توجهی است. با این حال این عدد نسبت به دو روز پیش و رقم 4 هزار میلیارد تومانی صف‌های فروش بسیار کمتر از است. نکته آ‌نجاست که اگر چه روند قیمتی برخی سهام ممکن است همچنان صعودی باشد و این قبیل سنجش‌ها در بازار موثر نیفتد، برخی نمادها نه از لحاظ ارزندگی و نه از لحاظ حواشی سهم مستحق رشد نیستند و آن‌چه صعود سهم را رقم می‌زند ورود کور و یا هماهنگ‌شده نقدینگی است. بنابراین در ریزش‌های حداکثری این نمادها چندان نمی‌توان به دنبال نقطه هیجان بود.