پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 28 بهمن 98

13:01 - 1400/01/21
بورس تهران در روز گذشته رشد بیش از ده هزار واحدی را تجربه کرد. بزرگان سهام یا همان کالایی‌ها از گروه‌های فلزی و شیمیایی، پالایشی به کانون توجه معامله‌گران بازار بازگشتند و جهش شاخص سهام را رقم زدند. دلار محرک قدرتمندی برای حمایت از سهام این گروه از بازار بوده است و شاید بتوان در مقایسه از جنبه‌های مختلف این گروه را در جایگاه‌ شایسته‌تری نسبت به سایر گروه‌ها برای رشد قیمت معرفی کرد اما در عین حال این موضوع نمی‌تواند رشد این نمادها را تضمین کند.
پیش بینی بورس امروز | دیده‌بان دوشنبه 28 بهمن 98

دنیای بورس: بورس تهران روز گذشته رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. بار اصلی این رشد بر دوش سهام کالایی بود که به صورت مستقیم از بازار جهانی و نرخ دلار اثر می‌پذیرند. دلار دیروز تا سطح 14200 تومان رشد کرد. امروز در آغاز به کار بازار جهانی نیز تا ساعت 8 صبح، نفت افت اندک قیمت را تجربه کرده بود و اما مس بار دیگر مشابه با روند معاملات هفته گذشته با رشد نزدیک به یک درصدی به کانال 5800 دلار بر هر تن وارد شده بود اما این‌که این قیمت پایدار بماند جای تردید وجود دارد.

دیروز افزایش تقاضای محسوس رشد سهام کالایی را رقم زد. در این میان صف خرید سنگین برای خرید سهام فولاد مبارکه در سقف قیمتی روزانه از نکات جالب توجه معاملات دیروز بود. البته عرضه‌های سنگین در این نماد را شاهد بودیم که می‌تواند تقاضا ایجادشده را در این سهم تا حدودی سرکوب کند. موضوع عرضه حقوقی‌ها در سهام در عین حال که یک امر ضروری برای وضعیت کنونی بازار است اما تجربه یک سال اخیر نشان داده که عرضه‌های بی‌وقفه در سهام کالایی بعضا موجب چرخش تقاضا از این نمادها به سمت نمادهای کوچک‌تر و با بستر باز برای سفته‌بازی شده است. همین موضوع زمینه‌ساز تشکیل حباب قیمتی را در نمادهای کوچک‌تر به وجود آورده است.

البته باید گفت بسیاری از همین نمادهای کالایی نیز در شرایط کنونی از سقف معیارهای پیشین ارزش‌گذاری عبور کرده‌اند و در این میان با ریسک‌های موجود پیدا کردن سهام که بتواند نظر تحلیلگران مختلف را جلب کند مشکل است و در عین حال سهام کالایی نیز ریسک‌های مختص به خود را دارند که در این میان احتمال کاهش تولید در گروه‌های پتروشیمی و فلزی با توجه به مشکلات تامین انرژی در عملکرد بهمن نیز حتی وجود دارد. با همه ریسک‌ها و موارد مطرح‌شده موجود اما باید اقرار کرد که نمادهای کالایی نسبت به دیگر گروه‌های بازار از ارزندگی بیشتر برخوردار هستند، گرچه که برای مثال در مقایسه با ابتدای سال وضعیت تغییر کرده و ارزندگی ابتدای را این گروه‌ نیز حتی دارا نیستند. بر این اساس حتی در این گروه‌ها باید به وضعیت عمومی سهام توجه داشته باشید.

اما یکی از نکات قابل توجه که می‌تواند از سهام کالایی حمایت کند رشد نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین نیما است. از طرفی بررسی وضعیت نقدینگی کشور نیز بعضا این موضوع را نتیجه می‌دهد که نرخ دلار بر اساس وضعیت کنونی اقتصاد کشور تا حدود زیادی به سطوح تعادلی نزدیک شده است و در این بین تنها شاید یک توافق سیاسی بتواند اثر کاهنده محسوس را بر نرخ ارز داشته باشد و در غیر این صورت با وضعیت کنونی متغیرهای اقتصادی نباید انتظار افت محسوس نرخ دلار را داشت. از طرفی نیز در شرایط کنونی چشم‌اندازی برای رفع تحریم از اقتصاد کشور مشاهده نمی‌شود. بر این اساس اگر دلار محرک سهام کالایی باقی بماند نگاه این سهام به سمت بازار جهانی معطوف خواهد شد.

رشد نرخ دلار نیما می‌تواند اثر مستقیم را بر رشد ریالی درآمد صادراتی گروه کالایی داشته باشد و از طرفی رشد نرخ دلار در بازار آزاد می‌تواند تحریک تقاضا را در معاملات بورس کالا به دنبال داشته باشد. روز گذشته نیز گرچه انتظار برای رقابت قیمتی برای مس و شاید رشد بیش از 5 درصدی قیمت نسبت به قیمت پایه اعلامی در معاملات بورس کالا وجود داشت اما افزایش میزان عرضه باعث شد که مس در قیمت پایه حدود 72 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. امروز نیز بورس کالا میزبان عرضه‌های قابل توجه به خصوص عرضه ورق گرم فولاد مبارکه است که با توجه به وضعیت کنونی بازار ارز احتمال ثبت رکورد قیمتی تازه در معاملات این محصول فولادی وجود دارد. بر این اساس دلار بازار آزاد نیز به صورت غیرمستقیم بر سودآوری شرکت‌های کالایی اثرگذار است. همین موارد می‌تواند محرک تقاضا برای سهام کالایی باشد. بار دیگر تاکید می‌شود این نمادها نیز فاصله قابل توجهی نسبت به سطوح ارزنده خود در ابتدای سال دارند اما همچنان از منظر بنیادی شاید بتوان گفت به مراتب ارزندگی بیشتری نسبت به سایر نمادهای بازار دارند.

در بازار جهانی نیز همچنان اخبار مربوط به ویروس کرونا می‌تواند کل بازار کالایی را تحت تاثیر قرار دهد. کاهش ریسک کرونا همچنان می‌تواند حامی رشد قیمت‌ کالاها باشد که اثرات آن در رشد قیمت دکتر مس مشاهده می‌شود. در سایر گروه‌ها نیز با توجه به موج نقدینگی در بازار کاهش میزان افت قیمت مورد انتظار است و حتی در امواج نقدینگی یا عرضه‌های سنگین در سهام کالایی احتمال رشد قیمت در این نمادها نیز وجود دارد. خودرویی‌ها، بانک‌ها و سایر نمادهای دیگر اگر همچنان به ارزش معاملات بالای سهام امیدوار باشیم می‌توانند خود را از فشار فروش رها کنند البته باید به وضعیت کنونی سهام و افزایش التهاب توجه داشت. قدرت نقدینگی در سمت تقاضا از همه‌گیر شدن هیجان فروش جلوگیری می‌کند اما معامله‌گران باید به این موضوع توجه داشته باشند که بازار ماه‌ها قبل از مدار منطق سنتی خود خارج شده است و شاید با نشانه‌های ناشناخته شاهد افزایش هیجان فروش باشیم و احتمال اصلاح باید مدنظر معامله‌گران قرار گیرد.