پربازده ترین سهام | برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 8 بهمن

12:51 - 1400/01/21
شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت رشد 3.9 درصدی را تجربه کرد. با این وجود سرنوشت نمادهای سهامی در هفته گذشته چندان قابل‌قیاس با نماگر اصلی نیست. در شرایطی که سهام بزرگ و شاخص‌ساز، خیره به بازار جهانی و نگران از شیوع بیماری جدید، روند کم‌نوسانی را تجربه کردند نمادهای کوچک‌تر نوسانات پردامنه‌تری را تجربه کردند. در این گزارش ده نماد با بیشترین رشد و بیشترین افت قیمت در هفته اخیر را مشاهده می‌کنید.
پربازده ترین سهام | برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 8 بهمن

دنیای بورس: در میان نمادهای با بیشترین رشد و بیشترین افت این هفته نیز جایی برای نمادهای بزرگ بازار نیست. این مساله از سویه‌ای می‌تواند سوال‌برانگیز باشد: در شرایطی که بازار جهانی با فشار کم‌سابقه‌ای از سوی ویروس کرونای جدید مواجه شده است چرا نمادهای کامودیتی‌محور داخلی، چندان با فشار عرضه روبرو نشدند؟ جواب این سوال بار دیگر در نقدینگی پرقدرت ورودی نهفته است.

مطابق با آ‌نچه در هفته گذشته و در رابطه با پربازده‌ترین نمادهای هفته قبل مطرح شد، در روندهای یکسره صعودی توقف‌ نمادها و بازگشت آن‌ها به متن معاملات عموما بازدهی بیشتری را برای آن‌ها رقم زده است.

در جدول زیر همچنان نشانه‌هایی از توجه به افزایش سرمایه به چشم می‌خورد. «کسرام» قصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارد. «پاسا» افزایش سرمایه از محل آورده‌ نقدی را در دستور کار دارد. با این حال خبر افزایش نرخ فروشی که «پتایر» در آخرین روزهای دی ماه بر روی کدال قرار داد سایر نمادهای این گروه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به علاوه آن که در آغاز روند صعودی بورس (در هفته بعد از شوک نظامی) نماد «پاسا» متوقف بود و این مساله سبب شد تا بعد از بازگشایی این نماد با جذب فوق‌العاده تقاضا همراه شود. لازم به ذکر است که «پاسا» از زمان بازگشایی و تنها طی 8 جلسه معاملاتی رشد 48 درصدی را تجربه کرده است.

«فرآور» پس از رقیق شدن قیمت سهم پس از پروسه ثبت افزایش سرمایه رشدهای قابل‌توجهی را ثبت کرده و این در حالی است که نه تنها بازار جهانی وضعیت مطلوبی را برای نمادهای این گروه رقم نزده، عملکرد ماهانه و پاییزی این شرکت‌ها نیز عموما دلچسب نبوده است. این نماد در 6 جلسه معاملاتی اخیر و پس از ثبت افزایش سرمایه از محل سود انباشته بازدهی 63 درصدی را به ثبت رسانده است. 

پربازده ترین سهام | برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 8 بهمن6

در میان نمادهای که ریزش قیمت را تجربه کردند، شدت نوسانات قیمتی به اندازه صعود قیمت‌ها نبوده است، با این حال این جدول نیز در سلطه نمادهای کوچکتر بازار است:

پربازده ترین سهام | برندگان و بازندگان بورس در هفته منتهی به 8 بهمن20