تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 5 بهمن 98

12:48 - 1400/01/21
شاخص بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با رشد 5790 واحدی (معادل 1.41 درصد) آغاز کرد تا این نماگر بورسی از مرز 417 هزار واحد عبور کند. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل هم‌وزن همچنان با شتاب بیشتری حرکت می‌کند و در پایان معاملات امروز 2.8 درصد جهش را به ثبت رسانده‌است.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 5 بهمن 98

دنیای بورس: بازار سهام در روز جاری علیرغم شوک منفی بازارهای جهانی با فشار نقدینگی در گردش مسیر صعودی را پیمود. بروز ریسک‌های بوجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا در چین و شرق آسیا عرضه و تقاضای محصولات خام جهانی با مقصد چین را مختل کرده‌است و قیمت جهانی کامودیتی‌ها با فشار روند نزولی را در پیش گرفته‌اند. این اتفاق منجر به عقبگرد قیمت جهانی مس از 6200 دلار به 5900 دلار در روزهای پایانی هفته گذشته شد. اما بازاری که از ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک عبور کرده‌است و صرفا براساس تکیه بر جریان نقدینگی روزافزون مسیرهای صعودی را طی می‌کند، تنها تاثیر چنین شوک‌هایی می‌تواند تغییر مسیر جریان نقدینگی از سهام کامودیتی محور به داخلی‌ها و سهم‌هایی با جریان داغ معاملاتی باشد اما روند کلی بورس با غلبه عمومی تقاضا بر عرضه کماکان مثبت بوده و نقدینگی ازاد شده در برخی از سهم‌ها درب‌های خروج تالار شیشه‌ای را در پیش نمی‌گیرند.

ارزش معاملات خرد بورس تهران در بازار امروز از مرز 3 هزار میلیارد تومان عبور کرد و رقم 3106 میلیارد تومان را به ثبت رساند. از 322 نماد فعال بورسی قیمت 282 نماد مثبت و 39 نماد منفی بودند. این اتفاق در حالی رخ داد که آخرین قیمت 279 نماد بورسی مثبت و 42 نماد منفی بود. عدم تغییر محسوس روند قیمت های پایانی و آخرین قیمت معاملاتی حاکی از ثبات نظر سرمایه‌گذاران در خصوص خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی‌ست. از سوی دیگر افزایش تعداد صف‌های خرید در طول معاملات روزانه و میل بیشتر به خرید نمادهای کوچک و متوسط علاوه بر افزایش ارزش صف‌های خرید تعداد نمادهای درگیر این موضوع را نیز افزایش داد به نحوی که در ساعت 12:30 تعداد 181 نماد بورسی (بیش از 56 درصد از نمادهای فعال) مجموه ارزش صف خرید 687 میلیارد تومان را به ثبت رساندند. حضور دو نماد بورسی با ارزش صف فروش ناچیز 1.3 میلیارد تومان نیز از عدم رضایت فروش سهام در بازار به هر قیمتی می‌دهد که بیش از هرچیز تحت تاثیر روند رو به رشد قیمت‌ها و موج مثبت حکمفرما بر تالار شیشه‌ای است. خالص تغییر مالکیت 426 میلیارد تومانی از سهامداران حقوقی به سهامداران حقیقی در حالی که شاخص کل رشد معناداری را تجربه کرد، ورود نقدینگی جدید را گوشزد می‌کند امری که باید با وسواس و دقت بیشتری دنبال شود.

 

تمایل به صنایع داخلی

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، بروز ریسک‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در شرق آسیا که به تشدید عرضه کامودیتی‌ها و افت قیمت آنها انجامید، موجی از فروش را در سهام شرکت‌های مرتبط با قیمت‌های جهانی به وجود آورد. اما نقدینگی حاصل از این فروش‌ها بیشتر به سمت صنایع با تولیدات داخلی متمایل شد. تقویت صف‌های خرید در نمادهای سیمانی، لاستیک، ماشین‌آلات، محصولات فلزی، دارویی‌ها، کاشی و سرامیک و حمل و نقل صنایع مزبور را در لیست بیشترین رشد شاخص‌ گروه‌های بورسی قرار داده‌است. از سوی دیگر در گروه خودروسازی و ساخت قطعات نیز علوه بر ثبت بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه شاهد رشد بیش از 4 درصدی شاخص صنعت بودیم. علاوه بر موارد یاد شده، در این گروه بیشترین میزان خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی و رسیدن به سطح 70 میلیارد تومان از میل سهامداران خرد به خرید در نمادهای خودروساز حکایت می‌کند. به نظر می‌رسد نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتظار گزارش‌های بسیار خوب قطعه‌سازها در اولین ماه زمستان مهمترین عوامل این جهت‌گیری سرمایه‌های خرد باشد. دلایل یاد شده با وزن بیشتر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها رالی سیمانی‌ها را نیز بسیار پر شتاب کرده است و جهش‌های قیمتی در نمادهای این گروه نیز با عرضه‌های قطره‌چکانی کماکان ادامه دارد.