پیش بینی بورس امروز | دیده بان چهارشنبه 25 دی 98

12:41 - 1400/01/21
شاخص بورس تهران در روز گذشته با ثبت رشد 3874 واحدی (معادل 0.99 درصد) به عدد 395 هزار و 912 واحد رسید. اصلاح 3 هزار واحدی دماسنج بازار در مرز 400 هزار حاکی از تقویت فشار فروش‌ در این محدوده‌است اما خریداران در قیمت‌های منفی نیز حضور فعال دارند. دو موضوع مهم برای بازار امروز، افزایش تردیدها در خصوص توافق تجاری و احتمال توقف تعداد زیادی از نمادهای بازار است.
پیش بینی بورس امروز | دیده بان چهارشنبه 25 دی 98

دنیای بورس: روز گذشته شاخص بورس تهران از فتح قله 400 هزار واحدی باز ماند. این اتفاق در حالی رخ داد که رسیدن به این سطح نیازمند رشد 2 درصدی متوسط وزنی قیمت‌ها بود اما رشد بیش از 10.5 درصدی نماگر اصلی بازار سهام که منجر به رشد 140 هزار میلیارد تومانی مجموع ارزش شرکت‌های بورسی در 3 روز کاری شده بود، فشار فروش را در این موقعیت افزایش داد که نتیجه آن بازگشت سه هزار واحدی شاخص کل از سقف روزانه و ثبت رشد 0.99 درصدی شد. به نظر می‌رسد بازار سهام برای عبور از این سطح نیازمند تعیین تکلیف برخی از متغیرهای مهم نظیر قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و داستان تجدید ارزیابی دارایی برخی شرکت‌های بورسی است. از سوی دیگر انتظار می‌رود در سطوح فعلی قیمت‌ها با توجه به پشت سر گذاشتن رشدهای پرشتاب در روزهای اخیر، آرامش نسبی به فضای تالار شیشه‌ای بازگردد و در بهترین حالت بدون بروز ریسک‌های جانبی، نیازمند اصلاح زمانی هستیم. هرچند برخی تحولات ویژه در جهت مثبت و منفی می‌تواند تمام معادلات مطرح شده را به هم بریزد.

 

شوک آموزنده به بورس

باز پس گرفته شدن سقف‌ قبلی شاخص کل و ثبت رکوردهای جدید، اگرچه بازگشت قیمت‌ برخی از نمادهای بورسی به سطوح قبل از تنش‌های منطقه‌ای را در پی داشت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 350 نماد در بازار سهام (بیش از 60 درصد از نمادهای بورسی، فرابورسی و بازار پایه) هنوز به قیمت‌های قبل از وقوع این رویداد نرسیده‌اند. هرچند ترمز ریزش‌ قیمت‌ها با برقراری یک آتش‌بس دوطرفه به سرعت کشیده شد و تغییر جهت بازار با بازگشت پرقدرت پول‌های حقیقی کاملا جبران شد اما مقاصد سرمایه‌گذاری و نوع انتخاب سهم‌ها با وجود ثبت معاملات پرحجم تغییرات محسوسی را نشان می‌دهد. نکته مهم در این خصوص تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران پس از وارد آمدن شوک اخیر بود. حالا سهامداران جدید الورود تصویر روشنی از روزهای ریزش سهمگین بازار را نیز در خاطرات خود دارند. ریسک بزرگ تکیه بر جریان پول به عنوان متغیر تعیین کننده این بار به طور واضح در متن خرید و فروش‌های روزهای ترس خودنمایی کرد. حال سرمایه‌گذاری با انگیزه‌های سودآوری و با توجه به رشد نزدیک به 120 درصدی شاخص کل محتاطانه‌تر و با بررسی جوانب بیشتری همراه است. با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد وارد یک محدوده تعادلی جدید شده‌ایم که مختصات آن برچیده شدن صف‌های خرید و فروش پر حجم در دو سوی طیف است. هرچند در چنین وضعیتی نیز برخی انگیزه‌ها برای رشد قیمت در نمادهای خاص یا نمادهایی با پتانسیل رشد قیمت تحت تاثیر یک رویداد مشترک وجود دارد.

 

توقف‌های زنجیره‌ای در تالار شیشه‌ای؟

براساس گزارش روز گذشته «دنیای بورس» طبق قوانین بازار سرمایه نمادهایی که در 5 جلسه معاملاتی رشد قیمت 20 درصدی را به ثبت برسانند برای شفاف‌سازی در خصوص علل نوسان پرشتاب قیمت متوقف شده و پس از شفاف‌سازی در این خصوص با محدودیت نوسان بازگشایی خواهند شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که 152 نماد بازار سهام در روز جاری پتانسیل این توقف‌ها را دارند. در میان این تعداد از نمادهای یاد شده، 37 نماد بازار سهام حضور دارند که با ثبت رشد قیمت پایانی در محدوده 2 درصد متوقف خواهند شد. حضور برخی از نمادهای پرمخاطب نظیر «کویر»، «بورس»، «مادیرا»، «وآوا»، «اخابر»، «فرابورس»، «خودرو»، «خساپا»، «وبملت»، «نوری» و «بترانس» در این لیست 37 نمادی و احتمال بالاتر توقف این نمادها با توجه به میزان رشد مورد نیاز برای شمول این قانون می‌تواند بازار امروز را تا حد زیادی به نیمه تعطیل شدن نزدیک کند. اما در صورتی که شفاف‌سازی‌های شرکت‌ها به سرعت در سامانه کدال قرار گیرد و بازگشایی نمادها با توقف‌های 60 دقیقه‌ای لحاظ شود انتظار تحرک بالای خرید و فروش‌های روزانه را خواهیم داشت.

 

تردید‌های توافق تجاری

امروز قرار است سران کشورهای چین و آمریکا در واشنگتن فاز اول توافق‌ تجاری بین این دو کشور را به امضا برسانند. روز گذشته و با انتظار خبر سفر نخست وزیر چین به آمریکا برای عقد این قرارداد، قیمت جهانی مس با ثبت جهش بیش از 1.3 درصدی، از مرز 6300 دلار عبور کرد و سقف 8 ماهه خود را شکست. قیمت جهانی طلا نیز در مسیر نزولی قرر گرفت و به زیر 1550 دلار رفت. این دو تغییر، مهمترین سیگنال‌های مثبت کامودیتی‌ها در نگاه اول به توافق تجاری بود. اما اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص فاز اول توافق‌ها و برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار تایید نشده از سوی سران چینی، تردیدها را افزایش داده است به نحوی که نشانه‌های یاد شده در قیمت‌های جهانی طلا و مس معکوس شده‌اند. منوچین، وزير خزانه دارى امريكا و لايتايز، مشاور تجارى كاخ سفيد در بیانیه مشترک اعلام کردند که امروز متن نهايى فاز اول توافق تجارى منتشر مي‌شود که در اين توافق به هيچ عنوان تصميمى براى كاهش تعرفه‌هاى كالاهاى چين گرفته نشده است. در ادامه آمده است که تعرفه هاى كالاهاى چين تا زمان حصول فاز دوم توافق تجارى، تغيير يا كاهشى نخواهند داشت و ممكن است در صورت حصول فاز دوم توافق تجارى، رئيس جمهور آمریکا بخشى از تعرفه‌هاى چين را كاهش دهد. این بیانیه گمانه‌زنی‌ها را در خصوص عدم موافقت طرف چینی با امضای فاز اول افزایش داده‌است به طوری که گفته شده‌است که دولت چین به سران کمپانی‌های تجاری بزرگ خود سیگنال توقف مذاکرات و نیاز به زمان بیشتر برای بررسی را داده‌است.

لازم به ذکر است با بالا گرفتن فضای تردید، قیمت جهانی مس با ریزش صبحگاهی 0.72 درصد به محدوده 7263 دلار رسیده و قیمت جهانی طلا با 0.51 درصد رشد آخرین عدد 1552 دلار را نشان می‌دهد.