بازارساز از بازگشت دوباره ثبات نسبی به دلار خبر می دهد

درخواست همتی درباره تصویب لوایح FATF/ شرایط تحریم را درنظر بگیرید

12:22 - 1400/01/21
رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی از مجمع درخواست کرد که بهترین تصمیم را برای لوایح   FATF بگیرند. پیش تر مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص گفته بود که بررسی دو لایحه پالرمو و  CFT در حال بررسی نهایی هستند. بازارساز اما با انتشار خبر مربوط به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بدون نفت در 6 ماهه اول امسال از بازگشت ثبات نسبی دوباره به ارز خبر می دهد.
درخواست همتی درباره تصویب لوایح FATF/ شرایط تحریم را درنظر بگیرید
  •  خبرخوب به روایت همتی

به گزارش «دنیای بورس» عبدالناصر همتی در یادداشت جدید اینستاگرامی با عنوان «یک خبر، یک تقدیر و یک نظر» اعلام کرد: خبر خوب و امیدوار کننده! رشد مثبت تولید ناخالص داخلی بدون نفت در ۶ ماه اول سال ۹۸ است. در سه ماهه دوم سال شاهد رشد مثبت ۹.۵ درصدی کشاورزی، رشد مثبت ۰.۴ درصدی گروه صنعت و معدن و منفی ۱.۴ درصدی خدمات بودیم. بنابراین با ثبت رشد مثبت ۰.۶ درصد طی این مدت در مجموع رشد مثبت ۰.۵ درصدی برای نیمه اول سال ثبت می شود. بخش نفت نیز شرایط خاص خود را دارد. مهمترین عامل مثبت بودن رشد اقتصادی در نیمه نخست سال، بهبود تولید بخش کشاورزی بوده است. رشد ارزش افزوده گروه کشاورزی در بهار ۶/۵ درصد ثبت شد که این رقم در تابستان سال جاری به ۹/۵ درصد افزایش یافته است. بارش‌های ابتدای سال و انگیزه‌های صادراتی ناشی از نرخ ارز، دو عامل موثر در بهبود تولید این بخش به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، گروه صنعت و معدن نیز به یاری بخش کشاورزی آمده و در تابستان سال جاری رشد ۰/۴ درصدی را ثبت کرده است. حال آنکه میزان رشد ارزش افزوده بخش صنعت در فصل بهار نزدیک به صفر ثبت شده بود. نکته قابل توجه گزارش رشد در تابستان، بخش خدمات است که رشد آن منفی ۱/۴ درصد بوده است. این در حالی است که عمدتا رشد بخش خدمات در آمارهای سال‌های اخیر روند مثبتی را طی کرده بود. گزارش تفصیلی «دنیای اقتصاد» در خصوص تغییرات رشد تولید ناخالص داخلی را اینجا بخوانید. 

درخواست همتی درباره تصویب لوایح FATF/ شرایط تحریم را درنظر بگیرید1

 

  • حضور بازارساز

به گفته عبدالناصر همتی حضور محکم بانک مرکزی و مدیریت اصولی و علمی بازار ارز، یک بار دیگر ثبات نسبی را به بازار برگرداند. از همراهی مردم که فضای لازم به سفته بازان و دلالان را ندادند و همراهی لازم را با بانک مرکزی داشتند قدردانی می کنم.

پیش تر براساس گزارش تسنیم، عباس قبادی در جلسه ستاد تنظیم بازار بر ضرورت کنترل و مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی به منظور جلوگیری از بروز مشکل توسط دریافت کنندگان ارزهای نیما و سنا برای تامین کالا تاکید کرد و گفت: برای برگشت ارز حاصل از صادرات، وزارت صنعت آماده هر نوع همکاری با بانک مرکزی است و در این راستا باید از کمک دستگاه های دیگر نیز استفاده کرد.

وی گفته است سال جاری بانک مرکزی موظف به تامین 14 میلیارد دلار ارز با نرخ 4200 برای واردات کالاهای اساسی شده که از این مبلغ 3 میلیارد دلار برای تامین دارو و بقیه برای اقلامی است که باید توسط وزارت جهاد و صنعت تامین شود. این میزان جدای از ارز اختصاص داده شده به گندم است و حدود 1.5 میلیون دلار هم برای گندم  در نظر گرفته می شود. به گفته قبادی به منظور جلوگیری از کمبود کالا در بازار ضروری است تا سیاست های ارزی مبنی بر کنترل تقاضا با هماهنگی وزارت صنعت اتخاد شود.

 

  • انتظار از مجمع تشخیص

وی در ادامه یادداشت خود آورده است: نظر مربوط است به سرنوشت دو لایحه پالرمو و CFT یقین دارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حتماً حساسیت موضوع ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را در نظر می گیرند. بپذیریم که بانک مرکزی در حدی که در این شرایط بسیار سخت و احساس تکلیف دارد، حقی هم در تصمیم سازی داشته باشد.