نقشه نیمروز بورس یکشنبه (24 آذر 98)

12:22 - 1400/01/21
شاخص کل سهام که در دقایق ابتدایی معاملات امروز با رشد حدود 3500 واحدی توانسته بود به کانال بی‌سابقه 346 هزار دست یابد، در ادامه تحت تاثیر فشار فزاینده فروش نزدیک به 2500 هزار واحد از اوج خود عقب نشست. رشد اخیر قیمت‌ها به اندازه‌ای بوده که سهامداران را ترغیب به فروش و ذخیره سودهای کسب شده کند. در عین حال، مسیر نزولی قیمت در بازار ارز هم عاملی است که به نظر می‌رسد از حیث روانی بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار داده است.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (24 آذر 98)

به گزارش «دنیای بورس»، معاملات امروز بورس تهران دو نیمه متفاوت را تجربه کرد. خریداران بورسی در نیمه نخست همچون روز شنبه با قدرت در سمت تقاضا ظاهر شدند و قیمت‌ها در بخش وسیعی از بازار به سطوح بالاتر هدایت کردند. در ادامه کار، تلاش برای ذخیره سودهای کسب شده و طیف گسترده‌ای از سهامداران را به فروشنده تبدیل کرد و با فشار بر قیمت‌ها، شاخص کل نیز وادار به عقب‌نشینی از سقف تاریخی خود شد.

شاخص کل در ابتدای معاملات حدود یک درصد(معادل تقریبی 3500 واحد) افزایش یافت و در کمتر از یک ساعت به رکورد تاریخی 346 هزار واحد دست یافت. اما عمر این رکوردشکنی خیلی کوتاه بود. سهامدارانی که در کمین عرضه نشسته بودند، با ثبت رکورد جدید قیمت‌ها، دست به کار شدند و با افزودن بر حجم عرضه‌ها قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی کردند. شاخص کل بورس در  این مسیر اصلاحی 2500 واحد از سقف خود عقب نشست و در دقایق پایانی به رشد 1000 واحدی بسنده کرد.

در بین کالایی‌های بازار می‌توان به حمایت غول‌های گروه فلزات و پتروشیمی از شاخص کل اشاره کرد که با اخبار موافق از مذاکرات تجاری و موج صعودی اخیر در بازار جهانی همراه شده‌اند و محصولاتشان در بورس کالا نیز از تقاضای قابل قبولی برخوردار است. در بین غیرکالایی‌های تعیین‌کننده، سهام بانک‌ها و بزرگان خودرویی معاملات امروز را عموما تحت فشار عرضه و افت قیمت سپری کردند. در بخش‌هایی که شناوری کمتری از سهام در جریان بود، می‌توان به تقاضای قوی در سهام گروه سیمان و کاشی‌سازان اشاره کرد.

یکی از نکات جالب توجه معاملات امروز عبور دوباره ارزش معاملات خرد از سطح 2000 میلیارد تومان است. هفته قبل نیز بازار با عطش شدید سرمایه‌گذاران برای خرید سهم به بالاترین سطح این متغیر طی دو ماه اخیر دست یافته بود. گردش حجم بالای جریان نقدینگی در بازار نشان می‌دهد که با وجود عرضه‌های بالا همچنان تقاضا برای سهام وجود دارد. این موضوع به خصوص در معاملات امروز که قیمت‌ها روند رفت و برگشتی از محدوده مثبت به منفی را تجربه کرد حائز اهمیتی بیشتری به نظر می‌رسد. وجود عدم قطعیت‌های در محیط کلان بورسی، از جمله گمانه‌زنی‌ها در مورد کسری بودجه دولت برای سال بعد و از طرف دیگر، تحرکات دیپلماتیک و خبرهای مرتبط با روابط خارجی ایران با غرب، باعث شده تا فضای سهام در بیم و امید ناشی از گشایش در روابط خارجی یا تعمیق تورم و رکود در اقتصاد کشور در نوسان باشد.

در این میان، شاید این سوال مطرح شود که با وجود عرضه‌های نسبتا قوی، چرا سرمایه‌گذاران همچنان در سمت خرید قدرتمند ظاهر می‌شوند. توزیع نقدینگی بین صنایع و میزان اثرگذار بر شاخص نشان می‌دهد که سیگنال‌های دریافتی از بازار جهانی در تحریک تقاضا همچنان موثر است و باعث شده پایه‌های تقاضا در این بخش از بازار از حیث بنیادی محکم‌تر شود. از سوی دیگر، وجود شکاف زیاد بین دخل و خرج تخمینی دولت برای سال بعد هم موجب شکل‌گیری جریان جدیدی از تورم انتظاری شده و معادلات حاکم بر بازارهای دارایی خصوصا پول و سرمایه را دستخوش تغییراتی کرده است. به طور کلی هر گونه شارژ تورم به منزله عدم جذابیت سپرده‌گذاری در بانک و مهاجرت سرمایه برای امان ماندن از تبعات رشد اسمی قیمت‌ها در بازه زمانی پیش رو است. در این چشم‌انداز طبعا بخشی از پول در تلاش برای خرید سهام برمی‌آیند.