کدام بودجه سیگنال صعودی ارز است: دلار 4200 یا دلار 11 هزار تومان؟

12:18 - 1400/01/21
از روز گذشته اخباری از نرخ دلار حدود 11 هزار تومانی برای بودجه سال آینده مطرح می‌شود که البته همچنان به نظر می‌رسد این موضوع در انتظار تصمیم سران قوا بوده و نهایی نشده است. اما سوال اصلی این‌جاست که بودجه 4200 سیگنال صعودی برای ارز محسوب می‌شود یا بودجه 11 هزار تومانی؟ این موضوع را از جنبه‌های مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد و در اصل باید اثرات تورمی این تصمیم را سنجید.
کدام بودجه سیگنال صعودی ارز است: دلار 4200 یا دلار 11 هزار تومان؟

دنیای بورس: در لحظه تنظیم این گزارش برخی شنیده‌ها از بازار ارز از نرخ 12700 تومانی برای دلار حکایت داشت. در شرایط کنونی بررسی اخبار پیرامون بازار ارز اهمیت بالایی برای فعالان این بازار و همچنین سایر بازارها به خصوص سهام دارا است. 

از جنبه روانی برخی عنوان می‌کنند که دلار 11 هزار تومانی به معنی این است که کف نرخ دلار در این سطح است و در نتیجه سیگنال رشد به بازار ارز محسوب می‌شود. اما نکته اساسی این‌که عوامل روانی گرچه اثر کوتاه‌مدت دارد، اما اگر عامل بنیادی در سویه معکوس آن باشد احتمال از سرگیری رویه معکوس در بازار ارز وجود دارد.

آن‌چه به نظر می‌رسد در ذهن فعالان بازار به اشتباه شکل گرفته و در التهاب بازار ارز موثر است این‌که اگر دلار بودجه 11 هزار تومان باشد نسبت به وضعیت قبل که دلار 4200 بود باید انتظار رشد نرخ دلار در بازار آزاد را داشت. همین موضوع برای تلاطم این بازار،حداقل در کوتاه‌مدت کافی است.

اما در واقع اگر نرخ دلار در بودجه کشور 11 هزار تومان در نظر گرفته شود و دولت در صدد باشد که چند نرخی بودن اقتصاد کشور را از بین ببرد از نگاه بودجه‌ای برخلاف تصور موجود سیگنال نزولی به بازار ارز است. توهم دولتی‌ها از بودجه 4200 در سال 98 نیز فشار زیادی به بودجه کشور وارد کرد. این در حالی است که دلار 11 هزار تومانی با عبور از توهم ارزان‌فروشی ارز به منظور کنترل قیمت‌ها از نظر بنیادی با تحقق سهم بیشتری از بودجه کشور می‌تواند از کسری بودجه احتمالی و فشار دولت بر بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه جلوگیری کند.

بر این اساس برخلاف تصور موجود، عبور از فضای چند نرخی و اعلام نرخ واحد در حقیقت سیگنال نزولی به سطوح کنونی ارز محسوب می‌شود. این سیگنال مشابه برخورد معامله‌گران با اصلاح قیمت بنزین است؛ با افزایش درآمد صادراتی از فروش بنزین فشار بر ارز را باید انتظار داشت. اما مشابه آن‌چه در هفته‌های اخیر مشاهده شد اثر روانی ناشی از ناآرامی‌ها و تصور اشتباه از اثر تورمی بنزین در جامعه و در شرایط کنونی نیز تصور اشتباه از اثر نرخ ارز در تفکر بازار به حمایت از نرخ ارز آمده است.

بنابراین باید میان اثرات روانی و اثرات واقعی تفکیک قائل شد و این موضوع را باید به معامله‌گران در بازارهای مختلف گوشزد کرد. اما آن‌چه در حقیقت می‌تواند نگرانی از صعود دلار در میان‌مدت را ایجاد کند نشانه‌های ضعف درآمدی از بودجه دولت است. اگر درآمدهای دولتی در حالت رویایی منتشر شوند (مانند دلار 4200 یا عدم اصلاح سایر موارد برای جبران کاهش محسوس صادرات نفت) در واقع سیگنال صعودی به تورم و دلار است. بر این اساس باید در انتظار حزئیات بودجه 99 بود. در شرایط کنونی جدال عوامل روانی و واقعی از یک سو و نگرانی از ضعف بیشتر عوامل بنیادی از سوی دیگر در بازار ارز اثرگذار خواهد بود. در کنار سایر عوامل روانی باید به حضور در ماه پایانی سال میلادی نیز اشاره کرد.