طرح تک‌نرخی شدن بنزین در مجلس/ وعده های عملی نشده

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تهیه طرح دوفوریتی برای تک‌نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت که این طرح تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. طرح هایی از این دست دقیقا بعد از اعلام اصلاح قیمت بنزین و پس از موضع گیری نمایندگان مجلس نسبت به بی اطلاعی آن ها از این تصمیم همواره مطرح شده اما معلوم نیست به دلایلی که قابل تامل‌اند، چقدر این وعده ها می تواند عملی شود.

به گزارش «دنیای بورس»، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تهیه طرح دوفوریتی برای تک‌نرخی شدن بنزین خبر داد و به ایسنا گفته این طرح تقدیم هیات رییسه مجلس شده است. به گفته بهرام پارسایی برخی نمایندگان در یک طرح دوفوریتی پیشنهاد کرده که قیمت بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان تک‌نرخی شود، چرا که دو نرخی بودن آن منشاء فساد است، ضمن این‌که قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند. همچنین در این طرح پیشنهاد شده که به موازات حذف بنزین سه هزار تومانی، کمک‌های معیشتی در پی افزایش قیمت بنزین نیز حذف شود، چرا که این کمک‌ها در قانون نیز تعریف نشده است. 

حتی اسداله قره‌خانی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس هم به ایلنا مدعی میشود: مباحثی در مجلس مبنی بر دو فوریتی و سه فوریتی مطرح و پس گرفته شد، بعد از مصوبه سران قوا نیز یک طرح دو فوریتی برای جلوگیری از تورم داده شد، اما طرحی تصویب شد که ورود نشود. حتی بنده پیشنهاد دادم که با حفظ چارچوب، سقف سهمیه‌بندی از 60 به 120 لیتر افزایش یابد و به این ترتیب نرخ 3 هزار تومان تا اندازه‌ای خاصیت خود را برای اقشار پایین جامعه از دست می‌دهد، چون نیازشان را با 120 لیتر در ماه مرتفع می‌کنند و اگر کسری بیاورند مقدار ناچیزی است و گفته شد چون مغایر با مصوبه است، قابل قبول نیست.

صحبت های این نماینده البته در حالی مطرح شده که معلوم نیست آیا طرح های ارایه شده مزبور جنبه عملیاتی دارد؟ اصلاح نرخ بنزین همچنان که بارها اعلام شده مصوبه سران سه قوه (با تاکید قوه مقننه) در شورای عالی اقتصادی و تایید مقام رهبری بوده که به نوعی در میان محافل سیاستگذاری به تصمیم نظام تعبیر شده است.

حالا اما برخی از نمایندگان مجلس تنها با استدلال های غیرصادقانه درباره فشار به مردم و شاید هم با نزدیک شدن به انتخابات می گویند طرح هایی در اختیار دارند که می تواند فشارها به مردم را کم کند اما علاوه بر بحث حقوقی که طرح های دو فوریتی در ذیل مصوبه شورای عالی قوا قرار می گیرد، به نظر طرح مزبور توان اجرایی ندارد. دوم اینکه با فاصله قیمت بنزین در ایران با قیمت فوب خلیج فارس و سایر کشورها، پرسش اینجاست که تعیین قیمت 1500 تومان بر چه مبنا و عیاری صورت گرفته است؟ البته اقتصاددانان بارها اعلام کردند که منطق اصلاح قیمت حامل های انرژی در راستای مدیریت مصرف سوخت مورد تایید است اما زمان آن و چگونگی آن مناقشه ای است که میان اقتصاددانان و سیاستمداران مورد بحث است. بسیاری افسوس می خورند کاش مجلس هفتم با لایحه دولت اصلاحات در خصوص افزایش تدریجی قیمت بنزین موافقت می کرد تا در برهه زمانی کنونی موضوع اصلاح قیمت حامل های انرژی با تبعات اجتماعی و امنیتی همراه نبود و ماشین اقتصاد دوباره به کوچه بن بست سیاست نمی رسید.  در همین رابطه تحلیل جدید از تاثیر اصلاح قیمت بنزین بر درآمدی ارزی را نیز بخوانید.

Submitted by admin on