رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد

مذاکره بورسی ها برای معافیت مالیاتی بانک‌ها

12:09 - 1400/01/21
درحالی که چند روز پیش موضوع افزایش سرمایه از ناحیه تجدید ارزیابی دارایی ها و محدودیت های ان مورد بحث بود و حتی بانک مرکزی از در این رابطه با لحاظ ملاحظاتی مواردی این موضوع را به طور تلویحی مورد تایید قرار داد که مسئولان بورس همان موقع تاکید کردند باید در انتظار اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم و ابلاغ آن توسط سازمان امور مالیاتی بود که تعیین کننده شرایط حایز اهمیت در این زمینه است. حالا اما رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از مذاکره با مسئولان بانک مرکزی برای اعمال معافیت های بانک ها از این ناحیه خبر داده است.
مذاکره بورسی ها برای معافیت مالیاتی بانک‌ها

به گزارش «دنیای بورس» شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با «تسنیم» از مذاکره با مسئولان بانک مرکزی برای اعمال معافیت مالیاتی جهت فروش اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی خبر داد. وی در گفت‌وگویی با «خانه ملت» هم با اشاره به خبر تأیید نشده اخذ مالیات از تجدید ارزیابی اموال مازاد بانک ها گفته است: بر اساس این خبر و طبق نظر بانک مرکزی اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی مشمول معافیت مالیاتی نمی شود اما قرار است بررسی های لازم در این رابطه صورت گیرد. به گفته شاپور محمدی با مسئولان بانک مرکزی صحبت شده اموال مازاد بانک ها پس از تجدید ارزیابی دارایی ها برای افزایش سرمایه مشمول معافیت مالیاتی شود. طبق قانون رفع موانع تولید ، درآمد ناشی از فروش اموال مازاد بانک ها باید به حساب افزایش سرمایه لحاظ شود و بانک ها طبق قانون ، اختیارات لازم را دارند.

پیش‌تر نامه ای در فضای مجازی منتسب به بانک مرکزی منتشر شده بود که محدودیت هایی را برای بانک ها برای افزایش سرمایه از ناحیه تجدید ارزیابی دارایی ها اعمال می کرد، حالا اما به نظر میرسد سازمان بورس و اوراق بهادار در حال مذاکره با بانک مرکزی است که بتواند بانک های بورسی را مشمول معافیت مالیاتی کند. گرچه در همان زمان فرهاد حنیفی، معاون نظارتی بانک مرکزی به طور تلویحی محدودیت بانک ها در این زمینه را مورد تایید قرار داده بود اما با این اوصاف بورس اوراق بهادار در انتظار تایید وابلاغ اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم در روزهای آینده است.