پیش بینی بورس هفته | اتفاق نظر اهالی بازار در صعود شاخص

11:52 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام در هفته گذشته با رشد 3/7 درصدی شاخص کل به پایان رسید. رشد قابل توجه نماگر اصلی بورس در شرایطی رخ داد که اغلب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» روند عمومی قیمت‌ها طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.
پیش بینی بورس هفته | اتفاق نظر اهالی بازار در صعود شاخص

دنیای بورس: فعالان بازار سهام همچنان بر صعود شاخص در هفته پیش رو اتفاق نظر دارند. در واقع، هم کارشناسان و هم سهامداران تداوم ورود نقدینگی را عامل اصلی استمرار رشد شاخص سهام در این هفته قلمداد کرده‌اند.

کارشناسان

صعودی: 54 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. میزان قابل توجه نقدینگی در بازار اصلی‌ترین دلیل این نوع نگاه نزد این دسته از کارشناسان بوده است. به اعتقاد این افراد ورود نقدینگی در هفته‌های اخیر به تقویت خرید سهام و رشد شاخص کل طی روزهای آینده منجر خواهد شد. در این میان، افزایش احتمال حرکت سیاست‌گذار به سوی حذف نرخ 4200 تومانی دلار نیز به افزایش تقاضا در بسیاری از سهام منجر خواهد شد.

کم‌نوسان: 23 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری جاری کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند: علی‌رغم عوامل حمایتی همچون نقدینگی قابل توجه در بازار، تقاضا در سطوح فعلی قیمت‌ها با توجه به عدم تغییر محسوس عوامل بنیادی محتاط خواهد بود. پول‌های موجود در بازار نیز به هدف کسب سود به سمت سهام کوچکتر خواهد رفت. این عوامل در نهایت روند کم‌نوسانی را در معاملات سهام حاکم خواهد کرد.

نزولی: 23درصد کارشناسان شرکت‌کننده در این نظرسنجی روند نماگر اصلی بورس را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند تقاضای قابل توجه سهام از ابتدای سال قیمت‌ها را به سطحی رسانده است که با توجه به معیار ارزشگذاری سهام صعود دیگری برای بازار سهام بعید به نظر می‌رسد. علاوه بر این، باید توجه داشت در شرایط فعلی ریسک‌های موجود در بازار بیشتر از فرصت‌ها است. علاوه بر ریسک‌های سیاسی، ریسک کسری بودجه که احتمال انتشار اوراق و سیاست‌های انقباضی را افرایش می‌دهد در بازار وجود دارد. ریسک روند بازار جهانی نیز موضوعی است که بر بورس کالامحور تهران فشار وارد خواهد کرد.

 

سهامداران:

صعودی: 61 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت تاثیر  ورود نقدینگی قابل توجه از سوی سهامداران حقیقی است. امری که به نظر می‌رسد همچنان رشد قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر، کاهش نگرانی‌های سیاسی و همچنین افزایش احتمال حذف نرخ دولتی دلار برای غالب صنایع نیز در افزایش تقاضا اثرگذار خواهد بود. این موضوع منجر به تداوم رشد قیمت‌ها و به تبع نماگر اصلی بازار سهام خواهد شد.

کم‌نوسان: 21 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. تقابل نقدینگی موجود در بازار سهام و افزایش ریسک‌ها از آینده بورس با توجه عدم توجیه عوامل بنیادی (روند بازارهای جهانی و نگرانی‌های سیاسی) منجر به برخورد عرضه و تقاضای سهام خواهد شد. بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در هفته آینده روند کم‌نوسانی را در پی بگیرد.

نزولی: 18 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی دنیای بورس معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد. این کارشناسان می‌گویند رشد اخیر قیمت‌ها که در بسیاری موارد بدون توجه به ارزشگذاری سهام صورت گرفت، فرصت شناسایی سود را به معامله‌گران داده است. امری که با توجه به میزان ریسک‌های موجود در بازار نزول قیمت‌ها و شاخص بازار سهام را به دنبال خواهد داشت.