بازیگران بورس (هفتگی)

استراتژی متفاوت حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار

11:25 - 1400/01/21
هفته‌ای که سپری شد بازار سهام با ثبت بازدهی 4 درصدی همراه بود اما در این مدت تغییرات بازار بیش‌تر به نفع سهامداران حقیقی دنبال شد. در دادوستدهای هفته جاری بیش از 200 میلیارد تومان نقدینگی از سمت حقوقی‌های بازار به سمت حقیقی‌های بازار هدایت شد. گزارش پیش‌رو به تحولات هفتگی بازیگران بورس با نگاه به تغییرات پرداخته است.
استراتژی متفاوت حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار

دنیای بورس: بازار سهام در حالی هفته جاری را با ثبت بازدهی بیش از 4درصدی سپری کرد که در این مدت سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود در تمامی روزهای هفته، تغییر مالکیت را در زمین بازی خود حفظ کردند. بر این اساس در این هفته حدود 200میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

روند خریدهای صورت گرفته در هفته جاری نشان می‌دهد معاملات روز شنبه با خالص خرید بیش از 10میلیارد تومانی حقیقی‌ها آغاز شد. این روند در روز یکشنبه به حدود 56میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات روز سه‌شنبه نیز پس از تعطیلات میان هفته، بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها در طول هفته رقم خورد.

بر این اساس 110میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقیقی افزوده شد. در نهایت روز چهارشنبه نیز با خالص خرید بیش از 21میلیارد تومانی سهامداران خرد پایان یافت تا به این ترتیب برآیند تغییر مالکیت‌ها در هفته جاری به انتقال 200میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی برسد.

تغییر مالکیت‌ها روز چهارشنبه

در معاملات روز پایانی هفته جاری 21میلیارد و 400میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهامداران خرد منتقل شد. البته بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد سایپا بود که با خالص خرید 12.2میلیارد تومانی همراه شد.

ایران خودرو شاهد خرید یک میلیون و 100هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري ملي ايران بود. این حقوقی روز سه‌شنبه نیز 5میلیون سهم «خودرو» را جمع آوری کرده بود. در این روز سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام بورس تهران نیز تمایل نشان دادند که این امر با خالص خرید بیش از 6میلیارد تومانی این گروه همراه شد.

همچنین سرمایه‌گذاری غدیر و سیمان خوزستان نیز از نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این روز بود که هر کدام خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی را تجربه کردند.

 الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد بانک تجارت بود. امری که انتقال 4.6میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «وتجارت» را به دنبال داشت. 

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد بانک پاسارگاد داشتند، موضوعی که با خالص خرید بیش از 6میلیارد تومانی حقوقی‌های «وپاسار» دنبال شد. بانک انصار نیز شاهد تداوم خرید سهم از سوی سهامدار عمده بود؛ به طوریکه در این روز نیز شركت ايرانيان اطلس بیش از 16میلیون سهم مزبور را جمع آوری کرد.

در نماد بانک خاورمیانه نیز سه حقوقی به خرید سهم پرداختند که در این میان خریدهای سرمايه‌گذاري صنعت «ومعدن» با حجم بیشتری دنبال شد؛ به طوریکه این سهامدار عمده 20میلیون سهم «وخاور» را به پرتفوی خود افزود. همچنین بانک صادرات نیز خرید 3میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات را تجربه کرد.

ب) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فولادی نیز فولاد کاوه جنوب کیش با واگذاری قابل توجه سهم از سوی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي مواجه شد؛ به طوریکه این حقوقی در این روز 101میلیون و 500هزار سهم «کاوه» معادل 1.4میلیون سهم مزبور را واگذار کرد.

ج) شرکت‌های لیزینگی: در میان نمادهای لیزینگی نیز خرید و فروش هایی از سوی حقوقی‌ها شکل گرفت. در این میان 3سهامدار عمده به جابه‌جایی سهام لیزینگ ایرانیان پرداختند؛ در حالی 19میلیون سهم مزبور از سوی گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان خریداری شد که سرمايه‌گذاري سليم به عرضه سهم پرداخت و 15.7میلیون سهم را واگذار کرد. در همین راستا 1.5میلیون سهم دیگر «وایران» نیز از سوی گسترش تجارت وسرمايه ايرانيان به فروش رفت.

در نماد لیزینگ صنعت و معدن نیز نوآوران مديريت سبا در نقش فروشنده ظاهر شد و 3.5میلیون سهم را  واگذار کرد. در این میان 50هزار سهم را گروه سرمايه‌گذاري آتيه دماوند خریداری کرد. ولی روند واگذاری‌ها در نماد لیزینگ رایان سایپا به مراتب سنگین‌تر بود؛ به طوریکه 36میلیون سهم این شرکت از سوی سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا به فروش رفت.