بازیگران بورس (23 اردیبهشت)

حمایت حقوقی‌های بازار از « تاصیکو »

11:21 - 1400/01/21
سهامداران خرد به دنبال شرایط نسبتا مساعد حاکم بر بورس در معاملات امروز ، اقدام به خریدهای بیشتری کردند که بخش عمده ای از آن در نمادهای خودرویی بود. به این ترتیب خالص خرید حقیقی ها در جریان معاملات روز دوشنبه به بیش از 5میلیارد تومان رسید.
حمایت حقوقی‌های بازار از « تاصیکو »

دنیای بورس: بخش زیادی از خریدهای معامله گران خرد به جمع آوری سهام خودرویی تعلق داشت، به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این صنعت به 12میلیارد و 500میلیون تومان رسید. در این میان حدود 11میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید صورت گرفته در نماد چرخشگر تعقل داشت. بر این اساس امروز

در مقابل لیدر گروه یعنی سایپا با حمایت از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد. بر این اساس 2میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه گذاري صبا تامين و یک میلیون سهم دیگر نیز توسط گروه سرمايه‌گذاري سايپا خریداری شد. سرمايه‌گذاري سمند نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد ایران خودرو به خرید 2میلیون سهم پرداخت. در این میان 50هزار سهم زامیاد را نیز سرمايه‌گذاري وتوسعه صنعتي نيوان ابتكار خریداری کرد.

همچنین در بازار امروز سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد سرمايه گذاري صدرتامين داشتند. نماد «تاصیکو» که به عنوان نخستین نماد تازه وارد در 9اردیبهشت ماه شاهد عرضه اولیه سهام خود بود، تاکنون بیش از 18درصد بازدهی نصیب سرمایه گذاران کرد. ولی در بازار امروز به دنبال فروش های سنگین سهامداران خرد، حقوقی های شرکت به حمایت برخواسته و در نهایت خالص خرید 15میلیارد و 500میلیون تومانی را در این نماد ثبت کردند. در این میان 2میلیون سهم از سوی شركت سرمايه گذاري صباتامين به عنوان سهامدار 10درصدی «تاصیکو» خریداری شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بیشتر نمادها شاهد عرضه از سوی سهامدار بودند. بر این اساس سرمايه‌گذاري خوارزمی به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک پاسارگاد به عرضه‌های خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز حدود 10میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. در نماد بانک صادرات نیز یک سهامدار حقیقی اقدام به عرضه حدود 50میلیون سهم کرد و به این ترتیب درصد مالکیت خود در نماد «وبصادر» را به 2.93درصد رساند. البته در این میان 3میلیون سهم «وبصادر» از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني سپهرصادرات خریداری شد.

ب) گروه فلزات اساسی: در میان نمادهای فلزی نیز فولاد خوزستان شاهد عرضه 100هزار سهمی از سوی بانک رفاه کارگران بود. این در حالی است که سرمايه‌گذاري توسعه معادن وفلزات به عنوان سهامدار عمده در فولاد خرسان به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز حدود یک میلیون سهم دیگر را خریداری کرد. در همین راستا ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌ نیز خرید 30هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاري آتيه انديشان مس را تجربه کرد.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی: رصد خرید و فروش های انجام شده در نمادهای شیمیایی نیز نشان می دهد که 60هزار سهم پتروشیمی فن آوران از سوی سرمايه‌گذاري ملي ايران خریداری شد. این در حالی است که گروه صنعتي پاكشو با عرضه 3میلیون سهم از سوی رستوران‌هاي زنجيره اي گل فوده مواجه شد.

د) شرکت‌های سیمانی: امروز نمادهای سیمانی نیز با تغییر مالکیت های متعددی روبه‌رو شدند. در این میان سیمان کردستان با فروش 400هزار سهم از سوی توسعه سرمايه وصنعت غدير روبرو شد . همچنین 200هزار سهم سیمان داراب را سرمايه‌گذاري وتوسعه صنايع سيمان واگذار کرد.

در مقابل سرمايه‌گذاري سمند به همراه سرمايه‌گذاري وتوسعه صنايع سيمان حدود 70هزار سهم سیمان مازندران را خریداری کردند. روندی مشابه در نماد سیمان تهران، ولی با حجم بالاتر دنبال شد؛ به طوریکه سام الكترونيك به همراه تكوين الكترونيك به عنوان دو سهامدار عمده «ستران» در مجموع 15میلیون سهم را خریداری کردند.