چه خبر از افزایش سرمایه‌ بورسی‌ها؟

10:10 - 1400/01/21
شرکت‌هایی که افزایش سرمایه در جریان دارند با تاکید بر موضوع معاملات حق تقدم آن‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟

دنیای بورس: یکی از روش‌های تامین منابع مالی برای شرکت‌های بورسی «افزایش سرمایه» است. افزایش سرمایه گاهی با استفاده از منابع داخلی شرکت همانند سود انباشته، اندوخته‌ یا تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد که سهامداران از آن به عنوان سهام جایزه یاد کرده و معمولا استقبال می‌کنند. روش دیگر افزایش سرمایه استفاده از مطالبات سهامداران یا آورده نقدی است که مدیران شرکت از آن استقبال می‌کنند، زیرا سبب ورود پول به شرکت شده یا بدهی‌های شرکت به سهامداران را تسویه می‌کند. روش دوم افزایش سرمایه منجر به صدور حق‌تقدم برای سهامداران می‌شود که مطابق قانون تجارت در 60 روز مهلت پذیره‌نویسی، قابل معامله در بورس خواهد بود. پس از آن، حق تقدم سهامدارانی که مورد استفاده قرار نگرفته است، در بورس به حراج گذاشته می‌شود تا افراد دیگری که مایل هستند، اقدام به پذیره‌نویسی کنند. در این گزارش به وضعیت شرکت‌هایی که افزایش سرمایه در جریان دارند با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آن‌ها خواهیم پرداخت.

آس‌پ ح: شرکت ساختمانی «آس‌پ» در مجمع سالانه خود در اوایل آذرماه یک ریال سود تصویب و بلافاصله پس از آن در مجمع فوق‌العاده، افزایش سرمایه حدود ۱۲ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را مصوب کرد. این افزایش سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی که سرمایه «آس‌پ» را به ۹۰ میلیارد تومان می‌رساند، صرف اصلاح ساختار مالی خواهد شد. حق تقدم آس‌پ روز شنبه گذشته با قیمتی بالاتر از سهم (با در نظر گرفتن تفاوت ۱۰۰ تومانی واریزی) باز شد اما بلافاصله با صف فروش مواجه و با قیمت‌های منفی تا پایان هفته معامله شد.

خفنر ح : حق‌تقدم «فنرسازی خاور» در دوره ۶۰ روزه معاملات اولیه در بازه تقریبی ۸۸ تومان تا ۱۷۵ تومان معامله شد، اما درحال حاضر که زمان حراج است قیمت سهم در محدوده ۴۰۰ تومان است. در صورت حراج این حق‌تقدم‌ها با قیمت متعارف، سود خوبی نصیب خریداران حق‌تقدم در دوره پذیره‌نویسی اولیه خواهد شد. البته از ۱۰۰ میلیون حق تقدم منتشر شده بیش از ۹۴ میلیون استفاده شده و حدود 5.5 میلیون استفاده نشده برای حراج است که تا سه‌شنبه همین هفته (۲۷ آذر ۱۳۹۷) فرصت فروش دارد. پارس فنر سهامدار عمده خفنر متعهد پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده است.

خنصیر ح:  نیمی از افزایش سرمایه ۸ میلیارد تومانی (حدود ۶۳ درصد) شرکت قطعه‌ساز «مهندسی نصیر ماشین» از محل مطالبات و آورده نقدی و نیمی دیگر از سود انباشته است. منابع ناشی از این افزایش سرمایه قرار است صرف نوسازی خط تولید و سرمایه در گردش شود. نماد حق‌تقدم خنصیر برای معاملات اولیه روز شنبه گذشته در محدوده قیمت سهم (با در نظر گرفتن تفاوت ۱۰۰ تومانی واریزی) بازگشایی و طی هفته هم در همین محدوده معامله شد. حق‌تقدم خنصیر تا ۱۳ بهمن مهلت پذیره‌نویسی دارد.خموتور ح: «موتورسازان تراکتورسازی ایران» در چهارشنبه گذشته شاهد معامله ۲۵ میلیون از حق‌تقدم استفاده نشده بود تا خود را برای اتمام حراج حدود ۴۴ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده که تا ۲۸ آذرماه مهلت دارد، آماده کند.

حفاری ح: حق‌تقدم «حفاری شمال» شنبه هفته گذشته را در حالی آغاز کرد که تفاوت قیمت ۵۰ تومانی (با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان آورده افزایش سرمایه) با سهم داشت و این فاصله را تا پایان هفته که مهلت پذیره‌نویسی بود، حفظ کرد. این در حالی است که افزایش سرمایه تا زمان مجمع سالانه به ثبت خواهد رسید و تفاوتی در تعلق سود بین سهم و حق‌تقدم وجود ندارد.امید ح: آخرین مهلت پذیره‌نویسی حق‌تقدم «تامین سرمایه امید» امروز است. با توجه به عدم تعلق سود به سهام جدید در مجمع سالانه پیش‌روی شرکت، تفاوت قیمت حدود ۳۰ تومانی سهم و حق‌تقدم آن قابل توجیه می‌نماید.

دتماد ج: «تولید مواد اولیه داروپخش» (دتماد) در مجمع فوق‌العاده دوشنبه هفته قبل خود مصوب کرد سرمایه شرکت از ۳۶ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش یابد. سهامداران در این افزایش سرمایه حدود ۳۸ درصدی، به ازای هر ۳۶ سهمی که داشته باشند ۱۴ سهم جایزه دریافت و در مجمع سالانه بعدی، برای سهام جدید سود نقدی هم دریافت می‌کنند.وخاور ح: «بانک خاورمیانه» در جلسه هیات‌مدیره یکشنبه هفته گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان به سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی خود از محل سود انباشته اضافه کرد. بنابراین در این افزایش سرمایه حدود ۱۶ درصدی سهامداران وخاور به ازای هر ۶ سهم خود یک سهم جایزه دریافت و در مجمع سالانه بعدی، سود هم دریافت خواهند کرد.سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها مانند «سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی» (۳۵ درصد از مطالبات و آورده نقدی)، «شهد ایران» (۳۱۹ درصد از تجدید ارزیابی)، «مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان» (۴۹ درصد از سود انباشته) را طی یک ماه گذشته صادر کرده که هنوز زمان تشکیل مجمع فوق‌العاده برای تصویب آن معین نشده است. 

شرکت‌های زیر هم پس از دریافت مجوز از سازمان بورس، زمانی را برای تشکیل مجمع فوق‌العاده (یا جلسه هیات‌‌‌مدیره) و تصویب افزایش سرمایه مشخص کرده‌اند: «ملی صنایع مس ایران» (مجمع فوق‌العاده در 28 آذرماه امسال خواهد داشت)، «بیمه پاسارگاد» (مجمع فوق‌العاده در 4 دیماه امسال)، «پارس دارو» (یکم‌ دیماه امسال)، «آلومتک» (سوم دی‌ماه امسال)، «پتروشیمی جم» (۲۴ اذرماه امسال) و «بیمه تعاون» (یکم دیماه امسال) و «سیمان ایلام» (دوم دیماه امسال).

همچنین «گروه دارویی سبحان» (دسبحا)، «زغالسنگ نگین طبس» (کطبس)، «داروسازی سبحان انکولوژی» (دسانکو) مجامع افزایش سرمایه خود را برگزار کرده اما هنوز اعلامیه پذیره‌نویسی را در کدال منتشر نکرده‌اند.در هفته گذشته دو شرکت «باما» (کاما) و «کود شیمیایی اوره لردگان» (شلرد) هم خبر از ثبت افزایش سرمایه اخیر خود از محل مطالبات و آورده نقدی دادند. کیسون هم که در انتظار ثبت افزایش سرمایه خود به سر می‌برد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حق‌تقدم‌های استفاده‌نشده را به قیمت 66.8 تومان در حراج به فروش رسانده است. کشف قیمت حق‌تقدم‌های استفاده نشده «پگاه آذربایجان غربی» (غشاذر)، «فنرسازی خاور» (خفنر) و «سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان» (سدبیر) هم در هفته گذشته صورت نگرفت.

چه خبر از افزایش سرمایه‌ بورسی‌ها؟7