صادرات نفت پس از تحریم‌ها علیه ایران

09:55 - 1400/01/21
صادرات نفت در شرایط جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به کدام سمت خواهد رفت؟ پرسشی که نخبگان نسبت به آن پاسخ‌های متفاوتی دارند.

دنیای اقتصاد: دور نهایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شرایطی از ۴ نوامبر آغاز شد که این‌بار مهم‌ترین بخش لیست اعلام شده را حوزه نفت ایران شکل می‌داد. حوزه‌ای که به‌عنوان ستون فقرات اقتصاد کشور شناخته می‌شود و مقامات کشور بارها اعلام کرده‌اند در صورت عدم تامین منافع ایران در فروش و انتقال نفت و محصول‌های جانبی، دیگر لزومی برای پایبندی به برجام وجود نخواهد داشت.

در این بین مقاومت و تلاش واردکنندگان نفت به نقطه امید تحلیلگران تبدیل شده است و معافیت‌های ۶ ماهه‌ای که برای مشتریان عمده نفت ایران در نظر گرفته شد، نشان از موفقیت نسبی این تلاش‌ها داشت. اما در عین حال دغدغه دیگر اینجاست که آیا در زمینه تراکنش‌های مالی نیز ارز حاصل از فروش نفت به سهولت در اختیار کشور قرار خواهد گرفت یا خیر؟

ضمن اینکه آینده صادرات کشور پس از مهلت ۶ ماهه نیز حائز اهمیت بوده و به نوعی چشم انداز امنیت انرژی در سطح جهان را شکل خواهد داد. آیا ایران می‌تواند سهم خود از بازار جهانی را حفظ کند؟  به هر حال علاوه برتحریم‌های یک‌طرفه آمریکا، پارامترهای دیگری نیز در تکمیل این پازل نقش دارند که میزان رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته، سقف تولید اوپک، بازی روسیه به‌عنوان بازیگری فعال در حوزه انرژی و رفتار کشورهای اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند مهم‌ترین بخش این پازل باشند.

باشگاه اقتصاددانان به بررسی آینده صادرات نفت در شرایط جدید تحریم آمریکا پرداخته است:

3 مانع تهدید ایران/ سعید ساویز

چشم‌انداز معافیت‌های آمریکا/ ایمان ناصری

شش ابهام بزرگ/ عبدالصمد رحمتی