پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

09:38 - 1400/01/21
مطابق با آنچه انتظار می رفت، طلا برای چهارمین هفته متوالی با رشد قیمت مواجه شد و در برهه ای از معاملات هفتگی به سقف سه ماه اخیر رسید. در این میان کماکان طلا از شانس افزایش قیمت برخوردار است.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

بازار طلا در هفته‌‌ای که گذشت

با وجود رشد 0/6 درصدی شاخص دلار در هفته اخیر، طلا معاملات پررونقی را پشت سرگذاشت. تزلزل بیش از پیش ارزش سهام در وال استریت و سرایت جو منفی بازار آمریکا به آسیا و اروپا، بخشی از سرمایه‌گذاران را به سوی دارایی‌های امن به ویژه طلا سوق داد و همین امر منجر به حمایت قوی از قیمت طلا شد. شاخص‌های اصلی وال استریت این هفته افتی بین 2/9 تا 3/9 درصد را پشت سرگذاشتند.

وضعیت تکنیکال پیش‌روی بازار ارز

همانند هفته گذشته از دیدگاه تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی با توجه به معیارهایی مانند میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX احتمال تضعیف ارزهای مطرح شامل یورو، پوند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار نیوزلند و فرانک سوئیس در برابر دلار آمریکا بالاست. تنها در مورد ین ژاپن وضعیت نسبتا مبهمی برقرار است اما در نهایت در این جفت ارز نیز دلار از شانس بالاتری برای صعود برخوردار است.

دورنمای بازارهای سهام

این هفته باز هم به نظر می‌رسد عملکرد بورس‌های اوراق بهادار در سرنوشت بازار طلا تاثیر شایانی داشته باشد. در صورت تداوم روند نزولی شاخص‌ها در وال استریت و دیگر بازارهای مطرح و سرایت این جو به بازارهای نوظهور، می‌توان انتظار حرکت قابل ملاحظه جریان نقدینگی از بازار سهام به سوی بازار فلزات قیمتی را داشت امری که می‌تواند عملکردی به مراتب بهتر از هفته‌های ماقبل را در بازار این محصول رقم بزند.

گزارش‌های بازار کار آمریکا

مطابق معمول در اولین جمعه ماه جدید میلادی قرار است گزارش‌های بازار کار آمریکا منتشر شود. با توجه به تاثیرگذاری بسیار زیاد نتیجه این گزارش‌ها بر بازار ارز، فعالان بازار فلزات قیمتی نیز خود را برای مواجه با این گزارش‌ها آماده خواهند کرد.

گزارش‌ها اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

این هفته تقویم اقتصادی شلوغ است و گزارش‌ها و رویدادهای بسیار تاثیرگذاری در دستور کار قرار دارد.

دوشنبه: بودجه فصل پاییز بریتانیا

سه‌شنبه: گزارش‌های بازار کار آلمان در ماه اکتبر- شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکا در ماه اکتبر

چهارشنبه: شاخص قیمت مصرف‌کننده استرالیا در فصل سوم سال- نشست بانک مرکزی ژاپن برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- شاخص قیمت مصرف‌کننده اتحادیه اروپا در ماه اکتبر- تولید ناخالص داخلی کانادا در ماه آگوست

پنجشنبه: شاخص مدیران خرید تولیدی بریتانیا در ماه اکتبر- نشست بانک مرکی بریتانیا برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره- شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا در ماه اکتبر

جمعه: خرده فروشی استرالیا در ماه سپتامبر- شاخص مدیران خرید تولیدی آلمان در ماه اکتبر- شاخص مدیران خرید بخش ساختمانی بریتانیا در ماه اکتبر - گزارش‌های بازار کار آمریکا در ماه اکتب- گزارش‌های بازار کار کانادا  در ماه اکتبر

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

مطابق با پیش‌بینی هفته گذشته طلا به اهداف تکنیکال مطرح شده در مسیر صعود قیمت دست یافت.

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین موزون نمایی 62 هفته‌ای (1258 دلار)

هشدارهای صعودی: تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای(1219 دلار) و میانگین موزون نمایی13 هفته‌ای (1218 دلار)- هیستوگرام  MACD فاصله خود را با خط سیگنال افزایش داده است- قیمت در سطوح بالاتر از باند میانی بولینگر تثبیت شده است

سیگنال‌های تایید: میانگین 5 هفته‌ای موفق به شکستن میانگین 13 هفته‌ای به سمت بالا شده است.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1233 دلار قرار دارد و حمایت مهم بعدی در سطح 1227 دلار است. سناریوی بدبینانه سقوط قیمت تا میانگین 5 هفته‌ای (1219 دلار) است.

مقاومت‌های پیش رو: اولین مقاومت در سطح 1240 دلار دیده می شود. محدوده مقاوت مهمی در سطح 1247 تا 1250 دلار قرار گرفته است. خوش بینانه‌ترین سناریو صعود قیمت تا میانگین 13 هفته‌ای (1258 دلار) است.

نتیجه‌گیری: با توجه به وضعیت میانگین‌های کوتاه و میان مدت و همچنین نوسانگرهای بررسی شده، امکان تداوم روند صعودی قیمت وجود دارد.