بررسی شکایت دوم ایران از آمریکا در لاهه

09:24 - 1400/01/21
دیوان لاهه از امروز؛ دوشنبه 16 مهرماه بار دیگر و در پرونده‌ای جدید به بررسی شکایت ایران از آمریکا در زمینه نقض پیمان مودت از طریق مصادره غیرقانونی اموال بانک مرکزی می‌پردازد.

ایرنا: پس از بررسی و صدور رای در مورد پرونده درخواست قرار موقت ایران در ارتباط با از سرگیری تحریم‌های آمریکا و نقض پیمان مودت سال ۱۹۵۵، دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) از امروز؛ دوشنبه 16 مهرماه به مدت چهار روز جلسات استماع علنی در پرونده تصرف ۲ میلیارد دلار اموال ایران در آمریکا و نقض متعاقب پیمان مودت را در کاخ صلح لاهه هلند برگزار می‌کند.

ایران ۲۶ خرداد ۱۳۹۵در باره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به پیمان مودت روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۳ مرداد ۱۳۳۴) از سوی دو طرف امضا و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷(۲۶ خرداد ۱۳۳۶) لازم‌الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرد. در دادخواست ایران به دادگاه لاهه آمده است: ایالات‌متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویا رد می‌کند) شماری اقدام‌های اجرایی و قانون‌گذاری اتخاد کرده که اثر عملی آن‌ها تاثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و موسسه‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌‌هایی قضایی علیه ایران است.

به نوشته تارنمای مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری، برنامه زمان‌بندی جلسات به وقت تهران به شرح ذیل است:

* دور اول دفاعیات شفاهی:

- آمریکا: دوشنبه (16 مهر) 11:30 صبح تا 2:30 بعد از ظهر و 4:30بعداز ظهر تا 6:30 بعد از ظهر

- ایران: چهار‌شنبه (18 مهر) 11:30 صبح تا 2:30 بعدازظهر و 4:30بعد ازظهر تا 6:30 بعد ازظهر

* دور دوم دفاعیات شفاهی:

- آمریکا: پنج‌شنبه (19 مهر) 4:30 بعد از ظهر تا 7:30 بعد از ظهر

- ایران: جمعه (20 مهر) 4:30 بعد از ظهر تا 7:30 بعد از ظهر

دیوان لاهه11مهر نیز پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم‌های 15 مرداد آمریکا، با تایید برخی از درخواست‌های ایران تا صدور رای نهایی، رای به تعلیق تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد. آرای دیوان لازم الاجرا بوده و غیرقابل فرجام‌خواهی است.

وزارت امور خارجه آمریکا پس از صدور رای دیوان اعلام کرد که پیمان مودت را فسخ می‌کند. براساس بند ۳ ماده ۲۳ پیمان مودت، هر یک از دو طرف می‌توانند با دادن اخطار کتبی به مدت یک سال به طرف دیگر این عهدنامه را فسخ کند.