فروکش عطش تقاضا

پایان تلاطم فولادی بورس کالا با آزادسازی؟

09:11 - 1400/01/21
دادوستدهای کالایی امروز بورس کالا در چند دسته مهم دنبال می‌شود. در دسته محصولات صنعتی، سه فولادساز بورسی شمش بلوم خود را عرضه می‌کنند و در گروه محصولات پتروشیمی شاهد عرضه برخی محصولات شیمیایی و پلیمری خواهیم بود. معاملات این جلسه محصولات فولادی از فروکش کردن نسبی عطش تقاضا حکایت دارد.
پایان تلاطم فولادی بورس کالا با آزادسازی؟

دنیای بورس: سه شرکت فولادساز کاوه جنوب کیش، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خراسان امروز عرضه کننده شمش و فولادی خود در بورس کالا بودند.

«کاوه»، 5 هزار تن؛ «ذوب»، 11 هزار تن و «فخاس» نیز 5 هزار تن از این محصول را در قیمت پایه 3486.4 تومان عرضه کردند. معاملات بلوم ذوب‌آهن و فولاد خراسان دقیقا در قیمت پایه انجام شد و قیمت پایانی عرضه شمش «کاوه» در سطح 3500 تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفت.

قیمت پایانی عرضه پیشین شمش فولاد کاوه، 3575 تومان بود و این محصول افت قیمتی نزدیک به 2 درصد را تجربه کرد. در مقابل معامله شمش «فخاس» در قیمت پایه معادل رشد 3.3 درصدی قیمت این محصول است.

حرکت بازار آزاد به سمت آرامش

شنبه هفته گذشته اولین جلسه عرضه محصولات فولادی بدون سقف رقابتی بود. در تاریخ مذکور قیمت شمش فولادی در بازار آزاد بین 3820 تا 3890 تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش می‌شد. با گذشت یک هفته از عرضه محصولات فولادی قیمت شمش بلوم در بازار آزاد کاهش 100 تومانی را تجربه می‌کند و امروز بین 3720 تا 3790 تومان قرار گرفته است.

این مساله در رابطه با محصولات میلگرد، تیرآهن و ورق فولادی نیز قابل رویت است. نکته‌ای که پیش از این نیز مورد تاکید قرار گرفته آن است که به نظر می‌رسد بازار داخلی کشش چنین قیمت‌هایی را برای تقاضا ندارد.

بنابراین در صورتی که صادرات محصولات فولادی از سمت واحدهای غیرتولیدی و خریداران دست چندم آن محدود شود کاهش بیش از پیش قیمت این محصولات نیز می‌تواند مورد انتظار باشد. در سوی مقابل و با دامنه دادن به فعالیت این دسته از خریداران می‌توان در انتظار آن بود که تلاطم‌های بازار ارز خود را در قیمت محصولات این گروه بروز دهد.

معضل قیمت پایه

رویه اخیر تعیین قیمت پایه برای گروه‌های زیادی از محصولات (بعد از آزادسازی قیمت‌ها) بر روندی غیرمعقول استوار شده است. تعیین قیمت پایه به عنوان کف قیمتی معاملات سبب شده است تا امکان اصلاح قیمتی محصولات محدود شود. در معاملات امروز نیز، حجم اندک تقاضا و انجام معاملات در کف‌های قیمتی لزوم اصلاح این رویه را یادآوری می‌کند.