بازیگران بورس (چهارشنبه 21 شهریور)

خرید پرحجم سهامداران حقوقی در « فملی » و « وخاور »

سهامداران حقوقی موقعیت‌های خرید خود را در روز پایانی هفته با سفارش‌های پُرحجم در سهام بانک خاورمیانه و شرکت ملی مس به ثبت رساندند. سهامداران حقیقی در هفته پیش‌رو اما خالص خرید خود را به بیش از 690 میلیارد تومان رساندند.

دنیای بورس: بازار سهام در حالی رکورد جدیدی در معاملات روز چهارشنبه به ثبت رساند که در این روز بازیگران بازار نیز همگام با جهش شاخص کل بورس، تحرکات بیشتری در سمت خرید سهام نشان دادند. به‌طوری‌که در این روز شاهد جابجایی 247میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی بودیم . به این ترتیب هفته ای کاملا حقیقی در روند تغییر مالکیت‌ها به ثبت رسید. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد در این هفته به بیش از 690 میلیارد تومان رسید.

 در این میان رصد معاملات روز چهارشنبه نشان از آن دارد که بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید سهامداران خرد «فولاد» به 32میلیارد تومان رسید.

 البته در این روز حقیقی‌ها به خرید سهام «تاپیکو» و «بترانس» نیز تمایل نشان داده و در هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب تغییر مالکیت 17 و 16میلیارد تومانی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی شاهد بودیم. این در حالی است که سهامداران عمده بیشترین خرید را در سهام بانک خاورمیانه داشتند که با خالص خرید بیش از 2میلیارد تومانی توسط این گروه ادامه یافت.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد بیشترین میزان خرید حقوقی‌ها در بازار روز چهارشنبه در نماد بانک خاورمیانه شکل گرفت. در حالی بیش از 2.2میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «وخاور» جابجا شد . در این میان سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «وخاور» اقدام به عرضه 20میلیون سهم مزبور کرد.

این روند در نماد بانک صادرات نیز با عرضه سهام از سوی سهامدار عمده دنبال شد. به‌طوری‌که 500هزار سهم این بانک توسط صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی سپهرصادرات به فروش رفت. این در حالی است که پست بانک ایران ، خرید 2میلیون سهم از سوی شركت بيمه دی را تجربه کرد.

اما روند جابجایی‌ها در نماد بانک سینا با حجم بالاتری دنبال شد. در حالی 99میلیون سهم مزبور توسط شركت سرمايه‌گذاری اهداف و 6میلیون سهم دیگر توسط شركت مديريت سرمايه‌گذاری كوثربهمن به فروش رفت که در مقابل  گروه توسعه مالی مهرآيندگان در نقش خریدار ظاهر شد و 97میلیون سهم «وسینا» را خریداری کرد.

ب) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز قطعات‌ اتومبيل‌ ايران‌ شاهد تداوم عرضه سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری سمند بود. این حقوقی در حالی سه روز گذشته در مجموع بیش از 4میلیون سهم مزبور را عرضه کرده بود که در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز حدود 3میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد ایران‌خودرو نیز فروش یک میلیون و 600هزار سهم را رقم زد. سرمایه‌گذاری سمند در نماد مهرکام پارس نیز فروش 2هزار سهم را به ثبت رساند.

 الكتريک خودرو شرق‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که عرضه یک میلیون سهم توسط سهامی بيمه ایران را تجربه کرد. این در حالی است که موتورسازان ‌تراكتورسازی ‌ايران‌ شاهد خرید حدود 200هزار سهم توسط شركت گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان بود.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: گروه شیمیایی نیز در بازار روز چهارشنبه عرضه‌های قابل‌توجهی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کردند. در این میان سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين شاهد واگذاری 70میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی بود. این حقوقی در جریان معاملات روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز در مجموع حدود 300میلیون سهم «تاپیکو» را واگذار کرده بود.

پتروشیمی پردیس نیز در این گروه با فروش 700هزار سهم توسط بانک تجارت مواجه شد. در این گروه پتروشیمی پارس نیز فروش 500هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری غدير را تجربه کرد. در نماد سرمايه‌گذاری صنايع پتروشيمی نیز 3میلیون و 500هزار سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين فروخته شد. روندی مشابه در نماد پتروشیمی آبادان نیز دو حقوقی شرکت به عرضه سهم اقدام کرده و در مجموع 4میلیون و 500هزار سهم مزبور از سوی بيمه مركزی ايران و سبد سهامی بیمه ایران به فروش رفت.

همچنین در این روز 3.5میلیون سهم سرمایه‌گذاری صنايع‌ شيميايی ‌ايران از سوی شركت سرمايه‌گذاری صنعت ومعدن واگذار شد. این حقوقی با احتساب فروش روز چهارشنبه در مجموع هفته بیش از 11میلیون سهم «شیران» را به فروش رساند.

د) شرکت‌های دارویی: بررسی روند خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای دارویی نیز نشان از آن دارد که داروسازی ابوریحان با عرضه 200هزار سهم از سوی بانک رفاه كارگران مواجه شد. داروسازی زاگرس فارمد پارس نیز دیگر نماد این گروه بود که فروش 150هزار سهم توسط سهامدار عمده یعنی شركت داروپخش را تجربه کرد. روندی مشابه در نماد شيمی‌ داروئی داروپخش‌ با فروش 250هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاری داروئی تامين تشکیل شد. داروسازی اسوه نیز دیگر نماد دارویی بود که با عرضه 50هزار سهمی از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد.

این در حالی است که شركت سرمايه‌گذاری صباتامين اقدام به خرید هزار سهم دارویی رازک کرد.  شركت سرمايه گذاری اعتلاءالبرز نیز دیگر حقوقی فعال در این گروه بود که اقدام به خرید 200هزار سهم گروه دارویی سبحان کرد. این حقوقی در 4روز گذشته نیز خرید سهام «دسبحا» را تجربه کرده بود.

ه) شرکت‌های سیمانی: رصد نمادهای سیمانی در بازار روز چهارشنبه نیز نشان از عرضه گسترده سهامداران عمده دارد. به‌طوری‌که در این راستا سرمايه‌گذاری توسعه صنايع سيمان با عرضه 15میلیون سهم ازسوی شركت سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی مواجه شد. البته این حقوقی در 3روز قبل نیز اقدام به عرضه قابل‌توجه سهام «سیدکو» کرده و در مجموع بیش از 10میلیون سهم را واگذار کرد.

در نماد سیمان خوزستان نیز دو سهامدار عمده اقدام به عرضه سهم کردند. به‌طوری‌که حدود 500هزار سهم مزبور توسط شركت سيمان فارس و شركت پالايش پارسيان سپهر به فروش رفت. در نماد سیمان بهبهان نیز شاهد عرضه سهم از سوی شركت سيمان سپاهان و صندوق سرمايه‌گذاری مشترک بورسيران بودیم. در مجموع 40هزار سهم «سبهان» توسط این دو حقوقی فروخته شد.

اما روند عرضه‌ها در نماد سیمان دورود با حجم به مراتب بالاتری دنبال شد. بر این اساس بیش از 2میلیون سهم توسط شركت سيمان فارس وخوزستان و 4میلیون سهم دیگر از سوی شركت توربوكمپرسور نفت فروخته شد.

شركت پالايش پارسيان سپهر نیز به عنوان سهامدار عمده در سیمان اصفهان اقدام به عرضه 70هزار سهم کرد. سیمان فارس نو نیز فروش حدود 500هزار سهمی از سوی شركت سرمايه‌گذاری صباتامين و شركت سيمان فارس را تجربه کرد.

عرضه یک میلیون سهم سیمان کرمان توسط شركت سرمايه‌گذاری وتوسعه صنايع سيمان و فروش 150هزار سهم سیمان خاش توسط شركت پالايش پارسيان سپهر از جمله دیگر عرضه‌های صورت گرفته در گروه سیمانی بود.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

در این روز برخی نمادهای فعال در بازار نیز خرید و فروش‌های قابل‌توجهی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در این راستا شركت سرمايه‌گذاری ايران به روند عرضه سهام در سرمایه‌گذاری نیرو ادامه داد و روز چهارشنبه نیز بیش از 6میلیون سهم دیگر را فروخت. این حقوقی در مجموع هفته حدوده 150میلیون سهم «ونیرو» را واگذار کرد.

در نماد سرمایه‌گذاری شاهد نیز فروش 5میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان صورت گرفت. اما روند عرضه‌ها در نماد لیزینگ رایان سایپا سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که 34میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری تدبيرگران آتيه ايرانيان فروخته شد.

در نماد لبنیات پاک نیز دو سهامدار عمده اقدام به فروش سهم کردند؛ واگذاری 4میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن و 4میلیون سهم دیگر توسط صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر از جمله این واگذاری‌ها بود.

در نماد سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز حدود 17میلیون سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری صنعت ومعدن و 30میلیون سهم نیز توسط شركت سرمايه‌گذاری تامين آتيه مسكن فروخته شد. این دو حقوقی در معاملات روز سه‌شنبه نیز اقدام به فروش سهام «وخارزم» کرده که این روند با عرضه 150میلیون سهم دنبال شد.

 

 

Submitted by admin on