برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

09:03 - 1400/01/21
با رشد شاخص در اواخر هفته و همچنین از دست رفتن سطح روانی 1200 دلار در معاملات طلا، این محصول معاملات هفتگی را در محدوده منفی به پایان رساند. با افت قیمت به سطوح کمتر از 1200 دلار، کار طلا برای بازگشت به روند صعود در هفته پیش‌رو بسیار سخت شده است.
برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

در پایان هفته انتشار گزارش‌های امیدوارکننده از بازار کار آمریکا بار دیگر دلار این کشور را در برابر ارزهای مطرح جهان تقویت کرد و همین امر معاملات طلا را زیر فشار قرار داد. همانند دو هفته اخیر کماکان در بازه هفتگی با توجه به شاخص‌های تکنیکالی همچون میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته‌ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI،MACD و ADX باز هم احتمال تضعیف ارزهای مطرحی همچون پوند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار نیوزلند و یورو در برابر دلار آمریکا بسیار بالاست  و ین ژاپن نیز وضعیت مبهمی را پیش روی خود دارد. در این میان تنها فرانک سوییس شرایط مناسبی را در برابر دلار آمریکا تجربه می‌کند. بنابراین باز هم ریسک کاهش تقاضا از ناحیه رشد شاخص دلار بازار طلا را تهدید می‌کند. در این شرایط نتیجه گزارش‌های اقتصادی بر بازار تاثیر شایانی خواهد داشت چرا که به تشدید روندهای تکنیکال دامن خواهد زد.

نشست بانک‌های مرکزی اروپا و بریتانیا: روز پنج‌شنبه دو رویداد اقتصادی مهم در اروپا به وقوع می‌پیوندد. ابتدا نشست بانک مرکزی بریتانیا برگزار خواهد شد و در ادامه بانک مرکزی اروپا تشکیل جلسه خواهد داد. انتظار نمی‌رود در خلال این نشست‌ها شاهد تغییری در نرخ‌های بهره باشیم اما موضع‌گیری‌های روسای بانک مرکزی بریتانیا و اروپا در زمینه چشم‌انداز تغییر نرخ بهره و عقب‌نشینی از برنامه خرید اوراق می‌تواند بر روند بازار ارز و طلا تاثیر شایانی بگذارد.

وضعیت سوریه: شرایط پیش روی ادلب سوریه در روزهای آینده می‌تواند برای بازار طلا تاثیرگذار باشد. در صورت حمله همه جانبه نیروهای دولت سوریه و هم پیمانان اسد به این استان، باید منتظر واکنش احتمالی غربی‌ها به رهبری آمریکا بود. آمریکایی‌ها در روزهای اخیر تهدید به مداخله نظامی در صورت حمله دولت سوریه و هم پیمانانش به این استان کرده‌اند. بدین ترتیب در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه، تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن می تواند روندی صعودی را تجربه کند.

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

دوشنبه: تولید ناخالص داخلی و تولیدات صنعتی بریتانیا در ماه جولای

سه‌شنبه: شاخص دستمزد و مزایای بریتانیا در ماه جولای- شاخص فضای اقتصادی آلمان (مرکز مطالعات اقتصادی اروپا)- فرصت‌های شغلی آمریکا در ماه جولای

چهارشنبه: تولیدات صنعتی اروپا در ماه جولای- شاخص قیمت تولید کننده آمریکا در ماه آگوست

پنجشنبه: گزارش بازار کار استرالیا در ماه آگوست- شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ماه آگوست- نشست بانک مرکزی بریتانیا در زمینه تغییر نرخ بهره- نشست بانک مرزی اروپا در زمینه  تغییر نرخ بهره

جمعه: خرده فروشی آمریکا در ماه آگوست

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

همانگونه که هفته گذشته پیش‌بینی شد، طلا نتوانست در سطوح بالاتر از میانگین 5 هفته‌ای تثبیت شود و در ادامه با از دست رفتن مرز روانی 1200 دلار، سطح فروش تکنیکال در بازار افزایش ملموسی را تجربه کرد.

هشدارهای نزولی: قرارگیری قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 5 هفته‌ای (1203 دلار) و تثبیت در سطوح کمتر از میانگین‌های 13 هفته‌ای (1227 دلار) و 62 هفته ای (1269 دلار)- RSI روندی نزولی را در پیش گرفته و در حال ورود به محدوده فروش هیجانی است- هیستوگرام MACD کماکان پایین‌تر از خط سیگنال قرار دارد.

هشدارهای صعودی: هشدار صعودی قابل ذکر به چشم نمی‌خورد.

سیگنال‌های تایید:  واگرایی در نمودار RSI و MACD دیده نمی شود.

حمایت‌های پیش‌رو: اولین حمایت در سطح 1194 و سپس 1190 دلار دیده  می‌شود. سناریوی بدبینانه سقوط تا حمایت 1184 دلار است.

مقاومت‌های پیش رو: مهمترین مقاومت پیش‌رو در سطح 1200 دلار دیده می شود. در عین حال ناحیه مقاومتی مهمی در محدوده 1200 تا 1202 دلار (میانگین 5 هفته‌ای) به چشم می‌خورد

نتیجه‌گیری: با توجه به سیگنال‌های نزولی موجود، به نظر می آید باید منتظر تضعیف مجدد بازار طلا باشیم. برای تغییر مسیر بازار لازم است ابتدا قیمت به سطوح فراتر از میانگین 5 هفته‌ای (1202دلار) باز گردد که البته کار سختی در شرایط کنونی به نظر می‌رسد.