نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» نشان می‌دهد

امیدواری محتاط به روند بورس

16:40 - 1400/01/18
بازار سهام که هفته گذشته رشد ملایمی را تجربه کرد، این هفته با وجود خوش‌بینی سهامداران و کارشناسان همچنان با ریسک‌هایی مواجه است. نامعلوم بودن قیمت‌گذاری و برخی مسائل غیراقتصادی مهم‌ترین نکاتی است که در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» مورد توجه مشارکت‌کنندگان قرار گرفته است.
امیدواری محتاط به روند بورس

دنیای بورس: معاملات بازار سهام کشور در هفته گذشته با رشد 0.4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. در حالی که شرایط زمینه صعود سهام مهیا شده بود، بار دیگر سیاست‌های ارزی موجب عقب‌نشینی قیمت‌ سهام در بورس شد. این امر در شرایطی رخ می دهد که غالب سهامداران حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند قیمت سهام طی هفته آتی را صعودی می‌دانند. دیدگاه کارشناسان در مورد روند آتی سهام نزدیکی تنگاتنگی در پیش بینی روند صعودی و کم نوسان سهام را داشته است.پیش‌بینی کارشناسان و معامله‌گران تالار شیشه‌ای را در ادامه می‌خوانید.

 

کارشناسان

صعودی: 56 درصد کارشناسان روند شاخص کل را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند آزادسازی نرخ دلار همچنان قیمت سهام را در روند صعودی سوق خواهد داد. علی رغم اینکه شوک سیاستی در مورد قیمت‌گذاری در محصولات بورس کالا عامل فشار بر قیمت سهام است با این حال، فعالان بازار سهام عقب‌نشینی دولت از این نوع سیاست‌ها را انتظار دارند. این موضوع یعنی آزادسازی قیمت‌ها در روزهای اخیر از زبان چندین مقام مسوول در کشور شنیده شده است. این انتظارات در نهایت موجب صعود قیمت سهام خواهد شد. از سوی دیگر نیز روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی نسبت به هفته‌های اخیر رشد مناسبی را تجربه کرده است. این امر نیز در تقویت تقاضای سهام کالامحور بورس تهران موثر خواهد بود.

کم‌نوسان: 44 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند قیمت‌ها طی هفته جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. رد پای چهار دلیل در برآورد این کارشناسان خودنمایی می‌کند. اول از همه تداوم سیاست‌های دستوری در قبال تعیین نرخ محصولات در بورس کالا است که همچنان بخش قابل توجهی از سود شرکت‌های بورسی را به صورت رانت به دلیل اختلاف قیمت کالاها در بورس کالا و بازار به جیب دلالان منتقل می‌کند. عامل دیگر نیز بحث‌های سیاسی است که هر چند نسبت به گذشته تغییر محسوسی را تجربه نکرده است اما احتمالا اثرات آن در بخش فروش شرکت‌ها از نگاه فعالان دور نمانده است (کاهش احتمالی میزان فروش شرکت‌ها). از سوی دیگر بحث فشار فروش ناشی از تسویه اعتبارات در نیمه دوم شهریور است که موجب می‌شود علی رغم وجود تقاضا، قیمت‌ها نوسان اندکی را تجربه کنند. از سوی دیگر نگرانی‌های ناشی از جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز همچنان سایه خود بر سر معاملات را حفظ خواهد کرد. این موارد در تقابل با باور غالب اهالی تالار شیشه‌ای در مورد صعود سهام در نهایت روند کم‌نوسانی پیش پای سهام قرار خواهد داد.

 

سهامداران

صعودی: 67 درصد سهامداران روند قیمت‌ها در هفته جاری را صعودی می‌بینند. دلار بالای 10 هزار تومان همچنان توانایی رکوردشکنی‌های متعددی را در بازار سهام دارد. بازدهی میانگین حدود 30 درصدی در غالب سهام بازار طی مرداد، نگاه را به بازار سهام جلب کرده است. از سویی  مطابق گفته غالب مقامات مسوول، دولت باید از نرخ‌گذاری دستوری عقب‌نشینی کند. این امر نیز با تزریق خوش‌بینی موجب افزایش تقاضای سهام خواهد شد.

کم‌نوسان: 17 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این گروه  هرچند آزادسازی نرخ دلار در قالب بسته جدید به افزایش سودآوری شرکت‌های فعال در بورس کمک کرده است با این حال عقب‌نشینی دولت از تعیین قیمت‌ها در بورس کالا به صورت آزاد ضمن بی‌اعتمادی سهامداران، آن‌ها را در لاک احتیاط فرو برده است. از سویی رشد قیمت‌ها در بازار سکه و ارز نیز امکان ورود به این بازارها را کاهش داده است. از این رو نقدینگی در جستجوی فضایی برای کسب سود در همان بازار سهام است (اخیرا کوچکترهای بازار). این امر به دلیل میزان ارزش نمادهای مزبور روند کم‌نوسانی پیش پای سهام قرار خواهد داد.

نزولی: 16 درصد سهامداران نیز معتقدند روند نزولی شاخص سهام در معاملات سه‌شنبه هفته گذشته تکرار می‌شود. تا مادامی که نحوه سیاست‌گذاری در قبال نرخ‌گذاری‌ها تغییر نکند، بورس به  مسیر ریزشی خود ادامه خواهد داد. علاوه بر این خبر سهمیه‌بندی فولاد نیز بر معاملات سهام شرکت‌های مرتبط در بورس تهران اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر خبر پیش‌فروش خودروهای سایپا در این هفته به دلیل نیاز به نقدینگی نیز بر قیمت سهام فشار وارد می‌کند.