بازیگران بورس (3 شهریور)

جنب‌وجوش سهامداران حقوقی‌ در نماد شرکت‌های فولادی

بازیگران بازار نخستین روز معاملاتی شهریور ماه را با تغییر مالکیت 4میلیارد و 200میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی ها آغاز کردند.

دنیای بورس: در این روز در حالی معامله گران عمده به خرید سهام فولادی توجه نشان دادند که حقیقی ها، خریدهای پرحجمی در نماد مپنا را به ثبت رساندند. در این میان هر دو گروه از بازیگران به خرید و فروش های قابل توجهی در نمادهای گروه پتروشیمی پرداختند.

الف) شرکت‌های پتروشیمی: در حالی صبح امروز شاهد انتشار نخستین گزارش عملکرد مردادماه در گروه پتروشیمی از سوی پتروشیمی خارک بودیم که این گزارش با عدم فروش محصولات این شرکت همراه بود. امری کم سابقه که سبب شد تا شایعاتی در زمینه عدم فروش محصولات پتروشیمی به دلیل ایجاد تحریم ها در بازار تشکیل شود.

این انر نه تنها  صف فروش سنگین در نماد «شخارک» را رقم زد، بلکه این امر به دیگر نمادهای پتروشیمی از جمله «فارس» ، «پارس» ، «شفن» ، «زاگرس» و «شپدیس» نیز سرایت کرد. البته در این راستا «دنیای بورس» در گفتگو با مدیران پتروشیمی به بررسی صحت این موضوع پرداخت. تعداد زیادی از مدیران این صنعت به تکذیب این موضوع پرداختند. جزئیات بیشتر را می توانید در گزارش منتشر شده تحت عنوان «تکذیب شایعه توقف فروش در شرکت‌های پتروشیمی» بخوانید.

اما همانطور که عنوان شد ، خبر مزبور تغییراتی در نمادهای این گروه رقم زد. به طوریکه در نماد پتروشیمی شازند شاهد عرضه بیش از 2میلیون و 300هزار سهمی از سوی گروه مالی سپهرصادرات بودیم. روندی مشابه در نماد پتروشیمی پردیس با فروش بیش از 50هزار سهم از سوی بانک تجارت دنبال شد.

البته این حقوقی در سه روز گذشته نیز عرضه هایی در نماد «شپدیس» داشت که در مجموع با خروج حدود یک میلیون سهم مزبور از پرتفوی این حقوقی همراه شد. همچنین در این روز بانک تجارت به عنوان سهامدار عمده در پتروشیمی شیراز، اقدام به واگذاری 3میلیون سهم کرد. این حقوقی در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته نیز10میلیون سهم «شیراز» را واگذار کرده بود.

 این در حالی است که پتروشیمی پارس با حمایت از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به طوریکه صنايع پتروشيمی خليج فارس اقدام به خرید یک میلیون سهم «پارس» کرد. در نماد صنايع‌ شيميايی‌ فارس‌ نیز روندی مشابه اما با خرید از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی ادامه یافت. به این ترتیب در مجموع حدود 100هزار سهم «شفارس» از سوی دو سهامدار حقیقی خریداری شد.

به این ترتیب در مجموع بیش از 96میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی در گروه پتروشیمی منتقل شد. بیشترین حجم جابجایی ها در این صنعت به نماد گسترش نفت و گاز پارسيان تعلق داشت که با خالص خرید بیش از 2میلیارد تومانی حقوقی ها همراه شد. «فارس» نیز با خالص خرید 1.2میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار روز شنبه بود.

ب) کروه فلزات اساسی: همانطور که عنوان شد سهامداران حقوقی بیشترین خرید را در نمادهای فلزی داشتند. در این میان تمایل به جمع آوری سهام ملی مس ایران قرار داشت. به طوریکه بیش از 7میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فملی» منتقل شد. فولاد مبارکه نیز با خالص خرید 6.3میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران عمده در این گروه بود. ضمن اینکه حقوقی ها به خرید سهام فولاد کاوه جنوب کیش نیز تمایل نشان داده و توانستند بیش از 3میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند.

در نماد آلومراد نیز شاهد خرید 400سهم از سوی دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی بودیم. این در حالی است که گروه ‌صنعتی ‌سپاهان با عرضه 150هزار سهم از سوی سهامدار خرد همراه شد.

نگاهی به دیگر تغییرمالکیت

نماد معاملاتی مپنا در حالی بیشترین تغییر مالکیت در بازار امروز از سوی سهامداران خرد را تجربه کرده که خالص خرید حقیقی ها در این نماد به بیش از 10میلیارد تومان رسید. این نماد در 4روز معاملاتی اخیر با نوسان مثبت همراه شده و توانست به بازدهی حدود 20درصدی دست یابد.

پالایش نفت تبریز نیز با خالص خریدی در حدود 5میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود. این در حالی است که پالایش نفت بندرعباس در فهرست خریدهای سهامداران حقوقی قرار گرفت. به طوریکه حدود یک میلیون سهم این شرکت توسط  بانک رفاه كارگران خریداری شد. این حقوقی در معاملات روز سه شنبه هفته گذشته نیز اقدام به خرید یک میلیون سهم «شبریز» کرده بود.

این در حالی است که در نماد توسعه معادن روی ایران شاهد عرضه بیش از یک میلیون سهمی از سوی صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر بودیم. در نماد «های وب» نیز تداوم جمع آوری سهم از سوی بازارگردان صورت گرفت. به طوریکه در معاملات امروز نیز 4میلیون و 100هزار سهم توسط این نهاد مالی خریداری شد.

 

 

 

Submitted by admin on