دماسنج بازار

14:55 - 1400/01/18
رشد 100 واحدی شاخص کل بورس را در نیم ساعت از شروع بازار امروز مشاهده می‌کنیم. بازار امروز در حالی با رشد خوبی در ابتدای بازار کار خود را آغاز کرده است که نمادهای گروه محصولات شیمیایی و نیز فلزات اساسی تاثیرات به خصوصی را بر آن گذارده‌اند. این در حالیست که شاخص کل بورس روز گذشته با شکست مقاومت مهم 80 هزار واحدی رو به رو بوده و بازار امروز شرایط بسیار مهمی را دارد؛ چرا که تکلیف روزهای آتی بازار را در جهت ادامه روند نزولی و یا برگشت شاخص و حفظ بازار را مشخص کند.
دماسنج بازار

دماسنج بازار را اینگونه آغاز می‌کنیم:

 در این راستا نماد «فارس» که بیشترین تاثیر را در این رشد داشته، با حجم معاملاتی در مرز 6 میلیون سهمی، به بیشینه قیمت روزانه خود رسیده است (255 تومان). این در حالیست که با عرضه حقوقی‌ها در این نماد، نوسان کوتاهی نیز دیده شد. در حال حاضر صف خرید نزدیک به 500 هزارتایی در این سهم مشاهده می‌شود. همچنین پس از این نماد، نماهای «شخارک» و «شیراز» نیز در این گروه تاثیر به سزایی (به ترتیب 19 و 14 واحد مثبت) بر شاخص داشتند. «زاگرس» نیز با صف خرید 1.4 میلیونی در این گروه به قیمت 19 هزار و 271 ریالی رسیده است.

از گروه فلزات اساسی نیز «فولاد» با رشد نزدیک به 2 درصدی و خرید و فروش بیش از 4 میلیون سهم، دومین نماد تاثیر گذار بر شاخص کل بورس است. در این گروه نیز که با اقبال خوبی رو به رو بوده، نمادهای «فرآور» و «فپنا» به بیشینه قیمت روزانه خود رسیده‌اند. به دنبال آنها نیز نمادهای «فاسمین» و «فسرب» در تلاش برای رسیدن به این مهم هستند.

گفتنیست شاخص کل فرابورس نیز با رشد 6 پله‌ای به 867 واحد رشسیده است. پتروشیمی زاگرس تاثیرگذارترین نماد بر آیفکس بوده است (9:35).این خبر تکمیل می‌شود.

ساعت آغازین بازار

ناظر بازار می‌گوید

نماد معاملاتي شركت فنرسازي خاور با توجه به عدم كشف قيمت در روز معاملاتي قبل، بدون محدوديت نوسان قيمت آماده انجام معامله است.

«خپارس» 90 تومانی!

در گروه خودرو و ساخت قطعات اما بازار روی دیگری را نشان داده است. در این گروه از ابتدای بازار شاهد معاملات منفی هستیم که «خپارس» همانند روزهای قبل بیشترین تاثیر را در این گروه به خود اختصاص داده است. «خپارس» که با معاملات منفی کار خود را آغاز کرده بود با بیش از 7 میلیون سهم خرید و فروش خود را در مرز منفی 3 درصدی دنبال می‌کند (محدوده 90 تومانی). همچنین نماد دیگر این گروه یعنی سهام شرکت ایران خودرو نیز بازدهی‌های منفی روزانه خود را تجربه می‌کند. این در حالیست که معاملات ابتدایی خود را در محدوده‌های مثبت آغاز کرده بود. با این توضیح نوسان‌های این نماد به نظر ادامه‌دار می‌رسد (9:50).

گروه استخراجی نیز بازار مثبتی را دنبال می‌کند. در این گروه اکثر نمادها که با کاهش قیمت روی، روز کذشته را با حال روز بدی به پایان رساندند، معاملات مثبتی را پی‌گیری می‌کنند. «کروی» به عنوان لیدر امروز این گروه که در روزهای اخیر با کاهش قیمت زیادی همراه بود، با انجام معاملات 8 میلیون سهم در وضعیت متعادلی به سر می‌برد. نمادهای «کاما» و «کبافق» با رشد حداکثری به صف خرید دست یافتند. به دنبال این نمادها، «کمنگنز» نیز به صف خرید در 2568 ریال رسیده است. گفتنیست شاخص این گروه با رشد 1.3 درصدی نمایان‌گر اوضاع خوب این گروه است (10: 10).

ناظر بازار می‌گوید

توقف نمادهای معاملاتی

در پايان معاملات امروز نماد معاملاتي شركت افست «چافست»، جهت برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه به منظور تصويب صورت‌هاي مالي، شركت گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران «ختوفا»، جهت برگزاري مجامع عمومي عادي به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره و عمومي فوق‌العاده به منظور اصلاح اساسنامه، حق تقدم شركت سيمان شرق «سشرقح»، با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي، متوقف خواهند شد (این خبر تکمیل می‌شود).

میان بازار

در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، املاک و مستغلات کاهش شاخص رویت می‌شود. در این گروه «وساپا» به عنوان لیدر گروه با انجام بیش از 44 میلیون سهم با فشار فروشی که عمدتا از سوی حقوقی‌های بازار اعمال می‌شود، با کاهش بیش از 2.5 درصدی مواجه بوده که قیمت آن را به 103 تومان رسانده است. بخش اصلی این معاملات به بلوک معاملاتی 26 میلیونی مرتبط است. به دنبال آن نیز «ونیکی» در بازه‌های منفی دنبال می‌شوند. این در حالیست که نماد «وبیمه» با خرید و فروشی در مرز 6 میلیون سهم با افزایش تقاضا رو به رو است. این سهم در حال نزدیک شدن به بیشینه قیمت مجاز خود در بازار امروز و تشکیل صف خرید است. سایر نمادهای گروه نسبتا متعادل و کم حجم (و اکثرا منفی) به کار خود ادامه می‌دهند (10:50).

در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات «تایرا » با بیش از 4 میلیون سهم تبادل سهم، به عنوان لیدر این گروه بوده که پس از رشد اولیه با نزول دفعی همراه شد. پس از این اتفاق، تعادل نسبی را در این نماد مشاهده می‌کنیم. در حال حاضر معاملات این سهم در قیمت 285 تومان (2.44 درصد مثبت) در حال پی‌گیری است. همچنین «لسرما» نیز در ادامه رشدهای چند روز اخیر به قیمت حداکثر روزانه خود رسیده است (3559 ریال). سایر نمادها نیز در این گروه متعادل دنبال می‌شوند.

حق تقدم مشهور این روزها!

حق تقدم پارس خودرو با افت بی از 9 درصدی به پایین‌ترین قیمت مجاز خود در بازار معاملات امروز رسیده است. با بیش از 300 میلیون تبادل سهم در این نماد، قیمت 104 ریالی و صف فروش سنگینی در مرز 90 میلیون مشاهده می‌شود (11:05). به دنبال این رویداد سهام اصلی شرکت نیز به زیر 90 تومان رسیده است تا سقوطی در نزدیکی 5 درصدی را مشاهده کنیم.

ناظر بازار می‌گوید

نمادهای معاملاتي شرکت افرانت «افرا» و نیز نماد شرکت داروسازي سبحان انکولوژي «دسانکو1»، پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزايش سرمايه و اعمال تصميمات مجمع مذکور و ارائه اطلاعات پيش بيني با سرمايه جديد در سامانه معاملاتي با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، امروز دوشنبه مورخ 06/10/1395 آماده انجام معامله خواهد بود.

تک نمادها

«کگل» از گروه استخراج کانه‌های فلزی با انجام بیش از 6 میلیون سهم به تاثیر گذارترین نماد بورس بر شاخص کل تبدیل شده است که رشدی بیش از 50 واحدی را برای آن به همراه داشت. این معاملات تماما در بازه‌های مثبت انجام شده تا رشد بیش از 2.5 درصدی را برای آن به ارمغان بیاورد. در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای «وغدیر» با بلوک 14 میلیونی سهام خود، مجموع معاملات را به بیش از 15 میلیون سهم رسانده است تا نهایتا افتی در مرز 2.5 درصدی را در قیمت این سهم مشاهده کنیم. به نظر می‌رسد شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی این خروج را رقم زده است (روز گذشته نیز کاهش 14 میلیونی این شرکت از سهام‌داران «وغدیر» اتفاق افتاده بود). همچنین «فاذر» با انجام معاملات بیش از 11 میلیون از سهام خود (که در بازه بسیار کوتاهی انجام شد)، افت 1.6 درصدی را تجربه کرده است و به زیر 400 تومان رسید (11:30). این خبر تکمیل می‌گردد.

ساعت پایانی بازار

شاخص کل بورس که تا ساعت‌های میانی بازار به رشد خود ادامه داده بود، با کاهش نسبی به مرز 80 هزار واحدی رسیده است تا رشد 100 واحدی را تا این لحظه (نیم ساعت مانده به پایان بازار) گزارش کند. آیفکس نیز با عقبگردی که از رشد ابتدایی خود داشته، به 862 واحد رسیده است تا رشد 2 واحدی را در این لحظه مشاهده کنیم.

گروه‌های بازار

در ساعات پایانی معاملات امروز، تعادل را در شاخص گروه پتروشیمی‌ها مشاهده می‌کنیم. در این گروه زاگرس با صف خرید بیش از یک میلیونی در بیشینه قیمت خود دنبال می‌شود و این در حالیست که فروش حقوقی‌ها در این سهم تا حدودی مشهود است. این موضوع در «شیراز» به گونه‌ای حادتر دیده می‌شود؛ چرا که فروش نزدیک به 13 میلیونی سهام‌داران حقوقی را (در برابر خرید کمتر از 4 میلیونی) می‌بینیم. با این حال سهام پتروشیمی شیراز با رشد 5 درصدی، صف خرید نزدیک به 9 میلیونی را در کارنامه دارد. «شخارک» و «شفن» نیز با رشدی بالای 3 درصدی در حال گذراندن آخرین لحظات معاملات روزانه خود هستند.

در سمت مقابل گروه خودرویی همچنان به نزول خود ادامه می‌دهد. تاثیر معاملات سهام شرکت ایران خودرو و در محدوده منفی با حجم بیش از 3 میلیون سهم، در نزول بیش‌تر این شاخص مشهود است. «خپارس» نیز که پیش‌تر اشاره کردیم همچنان در بازه بیش از 4 درصد منفی روزانه داد و ستد می‌شود. حجم معامله بیش از 4 میلیونی در این بازه و در زمان کمتر از 20 دقیقه به انتهای بازار، به «خودرو» در کاهش بیشتر شاخص گروه کمک کرده است (12:15).

در گروه فولادی که رشد خوبی را نمادهای این گروه تجربه کردند، «فولاد» با معاملات خود به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان در 141 تومان به کار خود پایان داد تا رشد 2 درصدی را تجربه کند. «فاسمین» با صف خرید بیش از یک میلیونی با رشد حداکثری به کار خود پایان داد. در گروه کانه‌های فلزی نیز اکثر نمادها به جز «کروی» و «ومعادن» با رشد قیمت به انتهای بازار رسیدند. «کاما» که صف خرید خود را در بازه‌ای از معاملات امروز از دست رفته دید، نهایتا با رشد 5 درصدی و صف خرید کار خود را به اتمام رساند. «کمنگنز» و «کبافق» نیز که بیشینه رشد را امروز و از ابتدای بازار به ثبت رسانده بودند، با حفظ آن به استقبال بازار فردا می‌روند.

 

ناظر بازار می‌گوید

نماد معاملاتي شركت نورد و توليد قطعات فولادي، «فنورد»،  با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به پایان اسفند، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي آماده انجام معامله است.

همچنین  نماد معاملاتي شركت هاي نفت پارس، «شنفت»،  پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيات مديره و گروه توليدي مهرام با نماد «غمهرا»، با توجه به ارائه اطلاعات شفاف سازي، با محدوديت نوسان قيمت آماده انجام معامله است.

ثبت معاملات توافقي نماد معاملاتي شركت نورد و لوله اهواز «فاهواز1» پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق‌العاده صاحبان سهام، از امروز دوشنبه مورخ 6 دی، بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) در سامانه معاملات توافقي امكان پذير خواهد بود.

پذيره نويسي واحدهاي سرمايه گذاري صندوق سرمايه گذاري جسورانه يکم آرمان آتي (20% تأديه) در نماد معاملاتي «آتي11» از طريق شبكه كارگزاري فرابورس ايران خاتمه يافت.

نماد معاملاتي حق تقدم شركت نفت پارس با توجه به بازگشايي نماد اصلي، با محدوديت نوسان قيمت آماده انجام معامله مي باشد.